Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk EBIT FO Dębica osiągnął w 2019 r. poziom 119,7 mln zł

Udostępnij

Firma Oponiarska Dębica S.A. (DBC (DEBICA)), wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w 2019 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 2 065,1 mln złotych, o 6,4% wyższe w ujęciu rok do roku. Zysk EBIT w 2019 roku osiągnął poziom 119,7 mln zł i był wyższy o 20,2% w stosunku do uzyskanego w roku 2018. W 2019 roku zysk netto sięgnął 112,7 mln zł, czyli był o 25,6% wyższy niż w roku ubiegłym.

Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear za 2019 rok wyniosła 1 843,8 mln zł i stanowiła 89,7% sprzedaży ogółem. Przychody ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych wyniosły 212,3 mln zł, co oznacza, że spadły o 2,8% w ujęciu rok do roku.

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 23,2 mln zł, czyli były o 0,3 mln zł niższe niż w 2018 roku. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży utrzymał się na zbliżonym poziomie, tj. 1,1% wobec 1,2% w roku ubiegłym.

Zysk z działalności operacyjnej za 2019 rok wyniósł 119,7 mln zł wobec 99,6 mln zł w ubiegłym roku, czyli o 20,1 mln zł i 20,2% więcej rok do roku. Marża na tym poziomie w relacji do przychodów wzrosła do 5,8% wobec 5,2% w roku ubiegłym.

Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. w czwartym kwartale i 2019 roku:

w mln PLN

4Q 2019

4Q 2018

Zmiana

2019

2018

Zmiana

Przychody  ze sprzedaży

477,5

463,6

+3%

2 065,1

1 932,3

+6,4%

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

23,1

4,3

+442,4%

119,7

99,6

+20,2%

Zysk netto

20,3

-1,8

-

112,7

89,8

+25,6%

W 2019 roku wydatki inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 85,3 mln zł. Przeznaczono je głównie na dalszą modernizację procesu produkcji. Nakłady inwestycyjne oraz bogata oferta produktowa pozwoliły na kontynuowanie strategii zapewnienia trwałego wzrostu biznesowego przy jednoczesnym rozwoju marki. 

W 2019 roku wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe, pomimo wyzwań rynkowych i niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak cieplejsza zima. Utrzymaliśmy także pozycję wiodącego producenta opon na wielu rynkach europejskich. Dzięki zaawansowaniu technologicznemu oraz możliwości produkowania opon najwyższej klasy, nasza fabryka po raz kolejny realizowała także liczne zamówienia opon na tzw. pierwsze wyposażenie najbardziej znanych marek samochodowych świata.– mówi Leszek Szafran, Prezes Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Początek roku dla całej światowej gospodarki mija pod znakiem pandemii COVID-19. Koronawirus sprawił, że niemal wszystkie gałęzie przemysłu, w tym branża motoryzacyjna, stanęły w obliczu kryzysu, co może mieć wpływ także na naszą działalność, z racji spadającego popytu na opony, czy też czasowego wstrzymania produkcji, który na przełomie marca i kwietnia wprowadziliśmy w naszym zakładzie w Dębicy. Nasza sytuacja finansowa i płynnościowa jest jednak bardzo stabilna, co jest efektem odpowiedzialnej polityki prowadzonej w tym zakresie przez zarząd. Mimo niepewności na rynku, cały czas prowadzimy działalność sprzedażową i dystrybucyjną, jak zawsze blisko współpracując z naszymi partnerami biznesowymi  – dodał Leszek Szafran

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus