Przychody Stalexport Autostrady w roku 2019 wyniosły 351,5 mln zł wobec 336,5 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej spadł natomiast w ubiegłym roku do 129,2 mln zł z 242,7 mln zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 80,4 mln zł w porównaniu do 186,43 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu STX (STALEXP) do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
Mam nadzieję, że zaprezentowane w niniejszym sprawozdaniu wyniki finansowe nie są dla Państwa zaskoczeniem, jeśli chodzi o zysk netto Grupy Kapitałowej, który pomimo wzrostu przychodów o ponad 4,4% w porównaniu z rokiem 2018, tj. do wysokości ok. 351,5 mln PLN spadł o ok. 57%, czyli do poziomu 80,4 mln PLN.
Informowaliśmy już Państwa o powodach tego stanu rzeczy w naszych raportach okresowych za I półrocze 2019 r. oraz za III kwartały 2019 r., ale ponieważ nadal budzą one wątpliwości, to uważam, że warto tę kwestię ponownie wyjaśnić.
Powodem spadku zysku są płatności na rzecz Skarbu Państwa wynikające ze zobowiązań koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM) - zapisanych w Umowie Koncesyjnej. Stanowią one udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu A4 Katowice – Kraków i są kalkulowane na dzień 31 marca oraz 30 września. Podstawą tej kalkulacji jest wysokość środków pieniężnych do podziału, które wyliczane są po pokryciu kosztów projektu oraz zasileniu wymaganych rachunków rezerwowych. Płatności te ujmowane są w kosztach ogólnego zarządu. W 2019 r. koszty netto związane z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 88,8 mln PLN.
W grudniu 2019 r. spółka koncesyjna wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z wnioskiem o interpretację, czy ww. płatności na rzecz Skarbu Państwa mogą być zaliczane przez SAM do kosztów uzyskania przychodów. W ocenie SAM płatności te są właśnie takimi kosztami. Czekamy obecnie na odpowiedź z KIS.
Do ważnych przedsięwzięć realizowanych w ubiegłym roku zaliczyć możemy działania ukierunkowane na zmniejszenie kosztów finansowych oraz obniżenie kosztów funkcjonowania i uproszczenie struktury Grupy Kapitałowej poprzez: dokonaną 30 września 2019 r. całkowitą przedpłatę pozostającego do spłaty długu wynikającego z zawartej w dniu 28 grudnia 2005 r. umowy kredytu długoterminowego na finansowanie projektu A4 Katowice – Kraków oraz przyjęcie planu połączenia transgranicznego Stalexport Autostrady S.A, ze spółką Stalexport Autoroute S.à r.l, z siedzibą w Luksemburgu. Połączenie to odbywa się poprzez przejęcie całości majątku (zarówno mienia, jak i zobowiązań) Stalexport Autoroute przez Stalexport Autostrady S.A. Przypomnijmy, że warunkiem uzyskania ww. finansowania długoterminowego było utworzenie spółki Stalexport Autoroute i po spłacie kredytu dalsze jej funkcjonowanie nie ma uzasadnienia ekonomicznego.Jeśli chodzi o główne źródło przychodów Grupy Kapitałowej, jakim są przychody z tytułu poboru opłat to w roku 2019 wzrosły one o 4,5% w stosunku do roku 2018, czyli do poziomu 347,4 mln PLN, na co wpływ miała przede wszystkim zmiana stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych, którą wprowadzono 1 marca 2019 r. Średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice – Kraków kształtowało się na poziomie zbliżonym do tego z roku 2018 i wyniosło 45,6 tys. pojazdów na dobę. Największy poziom natężenia ruchu odnotowaliśmy w III kwartale ubiegłego roku (sezon wakacyjny), wyniósł on wówczas ok. 51,3 tys. pojazdów na dobę.
Nadal podejmujemy działania, które pozwalają na znaczne usprawnienie obsługi tak dużej liczby podróżnych na placach poboru opłat.
Od roku 2016 funkcjonuje elektroniczny pobór opłat A4Go i do tej pory wydaliśmy ponad 37 tys. urządzeń pokładowych, które pozwalają na szybki przejazd przez bramki bez angażowania kierowcy.
W lipcu 2019 r. uruchomiliśmy videotolling, czyli pobór opłat dzięki specjalnej aplikacji Autopay na smartfony oraz odczytowi tablic rejestracyjnych – bardzo przydatny zwłaszcza tym użytkownikom autostrady, którzy korzystają z niej w okresach wyjazdów wakacyjnych czy weekendowych. Ten sposób wnoszenia opłaty także nie wymaga od kierowcy dodatkowych czynności na bramce autostradowej – otwiera się ona automatycznie. Bardzo zależy nam na upowszechnieniu ww. metod płatności za przejazd, dlatego też od 1 stycznia 2020 r. kierowcy, którzy korzystają z A4Go lub Autopay płacą za przejazd naszym odcinkiem A4 znacznie mniej – np. kierowca samochodu osobowego płaci 7 PLN zamiast 10 PLN na każdej bramce autostradowej. Cieszymy się z zapowiedzi, że videotolling będzie także możliwy na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ponieważ przez wiele lat czyniliśmy starania, aby ujednolicić systemy poboru opłat w Polsce i ułatwić kierowcom korzystanie z autostrad.
W roku 2019 nadal realizowano program modernizacji i rozwoju infrastruktury autostradowej odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. Nakłady inwestycyjne w Grupie Kapitałowej w minionym roku wyniosły ok. 32,5 mln PLN. Kontynuowano modernizację systemu odwodnienia autostrady, który zapewnia ochronę wód gruntowych, remontowano 3 obiekty mostowe, rozwinięto system poboru opłat o wcześniej wspomniany videotolling. Pozostałe nakłady inwestycyjne Grupy dotyczyły głównie zakupu sprzętu niezbędnego do bieżącego utrzymania autostrady.
W 2020 r. zamierzamy zakończyć prace remontowe na jednym z ww. obiektów mostowych, uruchomić nowy internetowy serwis sprzedaży i obsługi klienta wraz z usługą post-paid dla elektronicznego poboru opłat A4Go (obecnie funkcjonuje wyłącznie przedpłata). Kontynuowana będzie modernizacja odwodnienia autostrady oraz modernizowane będą przepusty zlokalizowane w pasie drogowym autostrady. Nakłady inwestycyjne zaplanowane na rok 2020 wyniosą ok. 83 mln PLN. Na ten rok przewidziane jest także zakończenie wymiany nawierzchni oraz poszerzenie dojazdów do bramek przeznaczonych dla płatności automatycznych.
Jeśli chodzi o wynik jednostkowy Stalexport Autostrady S.A. to w ubiegłym roku przychody ze sprzedaży wzrosły nieznacznie w stosunku do roku 2018 i wyniosły 3,77 mln PLN. Pochodzą one przede wszystkim z wynajmu powierzchni biurowych w budynku w Katowicach, którego Spółka jest współwłaścicielem. Jednostkowy zysk netto wzrósł natomiast ponad dwukrotnie tj. do poziomu 10,4 mln PLN dzięki dywidendzie w wysokości 10,9 mln PLN, którą Spółka uzyskała poprzez Stalexport Autoroute S.à r.l ze spółki koncesyjnej.
Do znaczących dla naszych akcjonariuszy wydarzeń roku 2019 zaliczyć możemy także wypłatę dywidendy w wysokości ok. 91,5 mln PLN tj. 37 groszy na jedną akcję, której podstawą była uchwała Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia o przeznaczeniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym Spółki na ww. dywidendę.
Zachęcam Państwa do zapoznania się ze sprawozdaniem finansowym Stalexport Autostrady S.A. oraz Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady oraz ze sprawozdaniem Zarządu z działalności Spółki i Grupy w 2019 r.
Bardzo dziękuję akcjonariuszom i partnerom za zainteresowanie naszymi działaniami. Członkom Rad Nadzorczych pragnę podziękować za wsparcie, zaangażowanie i współpracę.
Dziękuję kadrze zarządzającej i pracownikom całej Grupy Kapitałowej za rzetelnie i z poświęceniem wykonywaną pracę. Doceniam to, że mogę na Was liczyć.
Życzę Państwu miłej lektury.
Z poważaniem,
Prezes Zarządu Dyrektor Generalny
Emil Wąsacz
Szczegółowe dane finansowe Stalexport Autostrady są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.