Na koniec minionego roku z Orange Światłowodu korzystało już 520 tysięcy klientów. Tylko w czwartym kwartale przybyło ich 47 tysięcy, co jest najlepszym kwartalnym wynikiem w historii tej usługi. Klienci chętnie decydują się na pakiety konwergentne – korzysta z nich już blisko 1,4 mln rodzin. Przybyło także klientów usług mobilnych, w samym czwartym kwartale dołączyło 76 tysięcy użytkowników abonamentowych ofert głosowych. Po raz pierwszy od 13 lat roczne przychody OPL (ORANGEPL) wzrosły – były wyższe o blisko 3% niż w roku poprzednim. Drugi rok z rzędu rośnie EBITDAaL, w 2019 roku była ona o 7% wyższa niż w 2018. Firma przewiduje, że utrzyma wzrost obu wskaźników w 2020 roku.
– Wyniki za 2019 rok, które właśnie ogłosiliśmy, są dobre – rentowność operacyjna EBITDAaL rośnie drugi rok z rzędu, a po raz pierwszy od 13 lat odnotowaliśmy wzrost przychodów. To efekt bardzo dużej koncentracji na realizowaniu naszej strategii i mocnego zaangażowania w ten cel całej naszej organizacji. W ubiegłym roku widzieliśmy pierwsze oznaki naprawy rynku telefonii mobilnej i konkurowanie bardziej jakością niż wyłącznie ceną usług. Zmienialiśmy nasze oferty w duchu „więcej za więcej”, oferując więcej korzyści za nieco wyższą cenę. Widzimy, że to rozwiązanie zostało dobrze przyjęte przez klientów. W ubiegłym roku pozyskaliśmy więcej użytkowników naszych abonamentowych usług głosowych niż w 2018, a obecni klienci chętniej polecają Orange. Niezmiennie widzimy duży apetyt na szybki, światłowodowy internet. Inwestujemy w tę technologię przyszłości, która nie tylko daje nam przewagę konkurencyjną na rynku, ale będzie nam służyć przez następne dekady. Dziś użytkownicy światłowodu to już 20% wszystkich klientów usług szerokopasmowych od Orange – podkreślił Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
Najważniejsze wyniki komercyjne: strategia „więcej za więcej” się sprawdza, rośnie liczba klientów Orange Love, światłowodu i usług mobilnych
Rośnie liczba klientów pakietów Orange Love – w 2019 roku przybyło ich 133 tysiące. W sumie z konwergentnych pakietów korzysta już 1,37 mln rodzin w kraju, czyli o 11% więcej niż rok wcześniej. Na koniec roku spośród użytkowników domowego internetu od Orange, już 62% korzystało z całego pakietu usług operatora (rok wcześniej było to 57%). W przypadku indywidualnych klientów mobilnych usług głosowych, z pakietów korzysta już co drugi z nich, rok wcześniej było to 46%.
Wraz z rozwojem sieci światłowodowej coraz więcej klientów wybiera ten superszybki internet. Na koniec grudnia z Orange Światłowodu korzystało o 42% więcej klientów niż rok wcześniej. W 2019 roku przybyło ich 154 tysiące, najwięcej w czwartym kwartale – aż 47 tysięcy. Liczba klientów Orange TV wzrosła w 2019 roku o 51 tysięcy, na koniec roku korzystało z niej 994 tysiące klientów. Aż 83% spośród klientów usług telewizyjnych ma pakiet konwergentny.
W zasięgu sieci światłowodowej znajduje się już pond 4,2 mln mieszkań, domów i małych firm w całym kraju. Inwestycje będą kontynuowane w tym roku, by do końca 2020 objąć zasięgiem około 5 mln gospodarstw domowych. W 2019 roku na rozbudowę sieci światłowodowej Orange Polska przeznaczył ponad 720 mln zł, czyli co trzecią złotówkę wydaną na inwestycje. W sumie w latach 2016-2019 operator wydał na ten cel ponad 2,5 mld złotych.
O 315 tysięcy wzrosła liczba klientów abonamentowych usług mobilnych, czyli o 3,2 % rok do roku. To oznacza, że w 2019 roku liczba użytkowników tych usług rosła szybciej niż rok wcześniej. Tylko w ostatni trzech miesiącach roku przybyło 109 tysięcy użytkowników ofert abonamentowych. To najwięcej od ponad dwóch lat.
Statystycznie klient Orange zużył w 2019 roku 3,6 GB danych miesięcznie, czyli niemal dwa razy więcej niż w 2017 (1,9 GB). Operator inwestuje w sieć mobilną by sprostać oczekiwaniom klientów coraz intensywniej korzystających z transmisji danych. W sieci Orange na koniec 2019 roku działało już 8900 stacji bazowych z agregacją pasma, co zwiększa pojemność sieci i odpowiada na to zapotrzebowanie. Dla porównania, na koniec 2017 roku było ich 3900.
Dzięki podejściu „więcej za więcej” poprawia się trend średniego przychodu z oferty (ARPO) dla mobilnych usług abonamentowych kupowanych poza pakietem. Spadek ARPO ograniczono do 5,6% ( w porównaniu z 10,1% w 2018 roku), a w samym czwartym kwartale do zaledwie 3,6% rok do roku.
Kluczowe wyniki finansowe: historyczny wzrost przychodów, EBITDAaL rośnie drugi rok z rzędu. Przewidywania dalszego wzrostu w 2020.
Przychody Orange Polska w 2019 roku wzrosły o 2,9% i był to pierwszy wzrost od 13 lat.
Na ten wynik pozytywnie wpłynęły zwłaszcza przychody z konwergencji (o 20% wyższe niż rok wcześniej, dzięki rosnącej liczbie klientów i poszerzaniu pakietów o kolejne usługi), przychody z usług IT i integratorskich (wzrost o 30% rok do roku, z czego 16 % to organiczny wzrost, a pozostała część to wynik BlueSoft, który dołączył do Orange Polska w 2019 r.) oraz przychody ze sprzedaży sprzętu, które wzrosły o 11% rok do roku.
EBITDAaL wzrosła o 7% rok do roku, głównie za sprawą rekordowych wpływów ze sprzedaży nieruchomości, redukcji kosztów działalności oraz poprawie w zakresie marży bezpośredniej. Warto zauważyć, że nawet odliczając wpływy z nieruchomości, EBITDAaL w ujęciu rocznym wzrosła o 4,5%. Na ten wynik pozytywnie wpłynęła strategia budowania wartości w działaniach komercyjnych, coraz większe wykorzystanie sieci światłowodowej przez klientów, a także znaczące oszczędności. Koszty pośrednie działalności firmy zredukowano o 7% rok do roku, a w samym tylko czwartym kwartale – aż o 11%. Stało się to za sprawą transformacji procesów biznesowych we wszystkich dziedzinach działalności firmy.
W 2020 roku firma spodziewa się utrzymania pozytywnego trendu – wzrostu przychodów i EBITDAaL.