Grupa CIE (CIECH) zakończyła kontraktację na rynku sody kalcynowanej na rok 2020. Soda z polskich i niemieckich zakładów CIECH trafi do ok. 300 lokalizacji na świecie. Mimo obserwowanego spowolnienia w branży automotive i budownictwie, podstawowy dla Grupy rynek – Europa Środkowa i Wschodnia – cechuje się stabilnym popytem, któremu sprzyjają m.in. realizowane i zakończone już inwestycje w segmencie produkcji szkła płaskiego oraz wzmacniający się trend wykorzystywania opakowań szklanych, co może skutkować wzrostem mocy produkcyjnych tego segmentu szkła nie tylko w tej części Europy.
W biznesie sodowym zdecydowana większość kontraktów w Europie zawierana jest na rok. Okres kontraktacji trwa zwyczajowo od października do stycznia. Grupa CIECH, oprócz sody kalcynowanej lekkiej i ciężkiej, oferuje klientom – nierzadko największym koncernom branży FMCG i wiodącym producentom szkła – dodatkowo specjalistyczne usługi logistyczne oraz doradztwo technologiczne. Dobra reputacja oraz znajomość potrzeb rynku pozwoliła nam na zawarcie korzystnych kontraktów, po cenach wyższych niż rok wcześniej, co częściowo wynikało m.in. z rosnących kosztów certyfikatów CO2. Działania sprzedażowe prowadziliśmy w otoczeniu lekkiego spowolnienia w branżach automotive oraz budowlanej, a także silnej konkurencji na rynku. Pozytywna kontraktacja to efekt naszych przewag konkurencyjnych: bardzo dobrej jakości produktu, stabilnych dostaw i wzorowej obsługi klientów. Warto podkreślić optymistyczne sygnały o dalszym rozwoju branż, w których soda kalcynowana jest ważnym elementem procesów wytwórczych, przede wszystkim w segmencie produkcji szkła – mówi Dawid Jakubowicz, Prezes Zarządu CIECH S.A.
Przez lata współpraca strategicznego producenta sody kalcynowanej – CIECH, dostawców wysokiej jakości piasku z polskich złóż oraz dynamicznie rozwijająca się gospodarka z dużym udziałem inwestycji infrastrukturalnych pozwoliły stworzyć w tej części Europy klaster produkcji i przetwórstwa szkła.
W latach 2019-2020 moce zlokalizowanych w Polsce fabryk szkła płaskiego wzrosną o ok. 45 proc. wobec 2018 roku, dzięki czemu nasz kraj będzie liderem pod względem nowych inwestycji w tej branży. W ubiegłym roku została otwarta nowa linia produkcyjna w hucie szkła w Ujeździe pod Częstochową, a w tym roku możliwe jest uruchomienie kolejnych inwestycji w obszarze produkcji szkła płaskiego. Rosnąca popularność opakowań szklanych w Europie może skutkować także inwestycjami w tym segmencie – w Polsce i w tym regionie Europy obecni są duzi producenci opakowań szklanych. Plany rozbudowy mocy szkła opakowaniowego na najbliższe lata są też ogłaszane w Europie Zachodniej.