Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Arctic Paper: Wysokie ceny celulozy przełożyły się na rekordowe wyniki Grupy

Udostępnij
  • Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w I kwartale wyniosły 820,6 mln PLN (190,7 mln EUR).
  • EBITDA w I kwartale osiągnęła poziom 82,4 mln PLN (19,1 mln EUR).
  • EBIT w I kwartale wyniósł 59,1 mln PLN (13,7 mln EUR), a zysk netto 38,2 mln PLN (8,9 mln EUR).
  • Powołanie nowego Dyrektora Sprzedaży w marcu 2019 w celu wzmocnienia sprzedaży.
  • Wdrożenie programu poprawy rentowności dla segmentu papieru, z celem uzyskania oszczędności w wysokości 40 mln PLN w skali roku, pełny efekt oczekiwany w 2020 roku.
  • Wprowadzenie Munken Kraft - nowego produktu skierowanego do systematycznie rosnącego  segmentu opakowań.
  • Poziom wyników I kwartału dla segmentu papieru spowodował naruszenie kowenantów zawartych w umowie finansowania. Zgodę na przekroczenie poziomu kowenantów  wyraziły już banki (tzw. waiver). Dodatkowo, planowane jest zwołanie zgromadzenia obligatariuszy by uzyskać także ich akceptację. 

"Aby dostosować organizację do zachodzących na rynku zmian  i wzmocnić naszą konkurencyjność, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań mających na celu obniżenie kosztów, zwiększenie wydajności i przyspieszenie rozwoju naszego portfolio produktów.” – powiedział Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A.

„Nieustannie pracujemy nad rozwojem nowych produktów. Chcemy by do końca 2022 r. jedna czwarta naszych przychodów pochodziła ze sprzedaży produktów innych niż papier graficzny.”  – Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A. 

W I kwartale 2019 r. Grupa Arctic Paper osiągnęła przychody w wysokości 820,6 mln PLN (w porównaniu do 788,1 mln PLN w I kw. 2018 r.), a EBITDA wyniosła 82,4 mln PLN (w porównaniu do 71,5 mln PLN w I kw. 2018 r.). Na poziomie wyników skonsolidowanych miniony kwartał był najlepszym pierwszym kwartałem w historii Grupy.  

Pomimo dobrych wyników skonsolidowanych, wyniki segmentu papieru były poniżej naszych oczekiwań. Segment ten działa na wciąż trudnym rynku i wygenerował przychody w wysokości 573,3 mln PLN (wobec 573,6 mln PLN w I kw. 2018 r.) przy EBITDA w wysokości 16,3 mln PLN (wobec 31,1 mln PLN w I kw. 2018 r.). Podwyżki cen i korzystniejszy mix produktowy zwiększyły średni przychód na tonę o 9,8% w porównaniu z I kwartałem 2018 r., co zrekompensowało utratę wolumenu. Ceny celulozy były nadal o 4045 procent wyższe niż w I kwartale 2017 roku, co oznaczało wyższe koszty surowców i przełożyło się na wzrost cen papieru i - w rezultacie – na niższy popyt na papier. Mimo to popyt na produkty premium i specjalistyczne pozostaje stabilny. Produkty te odpowiadają obecnie za 30% naszej sprzedaży ogółem (w porównaniu do 28% rok wcześniej.). Produkcja w I kwartale wyniosła 149 000 ton (166 000 ton w I kw. 2018 r.), a sprzedaż 154 000 ton (169 000 w I kw. 2018 r.). 

W 2018 r. ATC (ARCTIC) ogłosił nową strategię, która jest obecnie wdrażana. Jednocześnie rozwój rynku wyraźnie pokazuje, że nasze działania rynkowe nie są wystarczające, aby przywrócić satysfakcjonujące marże. W związku z tym Grupa wprowadziła program poprawy rentowności dla segmentu papieru, którego celem jest osiągnięcie rocznych oszczędności w wysokości około 40 mln PLN, począwszy od 2020 r. Podjęte już zostały działania w celu obniżki kosztów, w tym wyłączenie z produkcji maszyny papierniczej nr 7 (PM7) w papierni w Grycksbo i redukcja personelu w Arctic Paper Munkedal. W I kwartale podjęte zostały kolejne inicjatywy. Centrala w Poznaniu zostanie zamknięta, a działy funkcyjne przeniesione będą do zakładu produkcyjnego w Kostrzynie, gdzie powstanie centrum usług wspólnych dla Grupy Arctic Paper. Wzmacniamy również sprzedaż i powołaliśmy w marcu nowego Dyrektora Sprzedaży. Podpisaliśmy również umowę z Adven AB dotyczącą budowy ciepłowni na biomasę w papierni w Munkedal. Ma to zapewnić niższe, stabilne i przewidywalne koszty energii oraz wpłynąć na zmniejszenie emisji CO2. 

Rozszerzając nasze portfolio produktów, wprowadziliśmy na rynek Munken Kraft - papier do zastosowań niezwiązanych z grafiką, przeznaczony dla rosnącego segmentu opakowań. Nieustannie pracujemy nad rozwojem nowych produktów. Chcemy by do końca 2022 r. jedna czwarta naszych przychodów pochodziła ze sprzedaży produktów innych niż papier graficzny. W I kwartale wprowadziliśmy także do sprzedaży Gsnow - nowy, ultra-biały, wysokiej jakości papier powlekany, który został dobrze przyjęty przez rynek. 

Miniony kwartał dowodzi, że decyzja o połączeniu działalności w zakresie wytwarzania celulozy  i produkcji papieru podjęta w 2012 r. w celu ustabilizowania skonsolidowanych wyników była słuszna. Wahania w obu segmentach wzajemnie się równoważą. Przychody Rottneros AB, w którym Arctic Paper Group posiada 51 procent, wzrosły o 17%, do 630 mln SEK (w porównaniu do 537 mln SEK w I kwartale 2018 r.), a EBITDA o 81% do rekordowo wysokiej wartości 141 mln SEK (w porównaniu do 78 mln SEK w I kwartale 2018 r.). Pełny raport jest dostępny na stronie http://www.rottneros.com/investors/financial-reports/. 

Aby dostosować organizację do zachodzących na rynku zmian  i wzmocnić naszą konkurencyjność, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań mających na celu obniżenie kosztów, zwiększenie wydajności i przyspieszenie i rozwoju naszego portfolio produktów. Jestem przekonany, że działania te to właściwy krok w kierunku poprawy marż. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus