Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto LPP wzrósł w 2018 r. do 505,2 mln zł, EBIT do 756,6 mln zł

Udostępnij

Przychody LPP były w 2018 r. równe 8,047 mld zł, o 14,5% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. EBIT wzrósł w ubiegłym roku do 756,6 mln zł z 578,4 mln zł w 2017 r., a zysk netto wyniósł 505,2 mln zł wobec 440,8 mln zł rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu LPP do akcjonariuszy:

Szanowni Akcjonariusze,

Gdy przed rokiem oddawałem w Wasze ręce raport finansowy LPP, informując, że 2017 rok był najlepszym w historii naszej spółki, wiedziałem, że dużym wyzwaniem będzie powtórzenie takich rezultatów w kolejnym roku. Z tym większym zadowoleniem mogę Państwu przekazać, że tak ambitny plan udało się nam osiągnąć po raz kolejny  z rzędu. Rok 2018 z całą pewnością możemy  zaliczyć do udanych, bowiem nasza sprzedaż  przewyższyła poziom ubiegłoroczny aż o 14%  i zamknęła się wynikiem na poziomie ponad  8 mld PLN. 

To efekt nie tylko ciężkiej pracy naszego zespołu, ale także przemyślanej strategii, którą skutecznie realizujemy. Dobrze przyjęte kolekcje naszych marek, ale również ambitny plan dalszej ekspansji zagranicznej, a przy tym konsekwentne pielęgnowanie potrzeb naszych klientów procentują. Dlatego w 2019 roku zamierzamy dalej podążać tak obraną drogą.

W minionym roku, zgodnie z tym co zapowiadaliśmy, marki LPP zadebiutowały na trzech kolejnych rynkach – w Izraelu, Słowenii oraz Kazachstanie. Otwarcie pierwszego salonu Reserved w Tel Awiwie w sierpniu ub. roku było naturalnym krokiem umocnienia obecności naszej flagowej marki na Bliskim Wschodzie. Pomimo, że rynek izraelski  w branży retail nie należy do łatwych, ze względu na jego duże nasycenie oraz ograniczony dostęp do powierzchni handlowych, decyzja o debiucie na tym rynku okazała się trafna. Dlatego postano wiliśmy jeszcze w grudniu 2018 roku uruchomić kolejny salon Reserved również z kolekcją damską.  Na tym jednak nasze zamierzenia się nie kończą  i już dzisiaj mogę potwierdzić plan otwarcia w 2019 roku 5 nowych salonów Reserved m.in. w Jerozolimie, ale także kolejnego w Tel Awiwie. 

W roku 2019 zamierzamy kontynuować naszą ekspansję zagraniczną i z dumą zaprezentować polską kreatywność w Bośni i Hercegowinie oraz w Finlandii. To oznaczać będzie, że kolekcje marek LPP dostępne już będą na 25 rynkach Europy, Azji i Afryki. 

Jak pokazał nam miniony rok, ambitne plany rozwoju naszych brandów i możliwość eksportu polskiej myśli twórczej nawet na bardzo trudne rynki, jest dobrym kierunkiem działania. Jesienią minął rok  od naszego debiutu w Wielkiej Brytanii. Podsumowanie naszej 12-miesięcznej obecności w stolicy  europejskiej mody − Londynie, utwierdziło nas  w przekonaniu, że polska moda jest w stanie skutecznie zainteresować odbiorców Europy Zachodniej. Sprzedaliśmy tam w ciągu roku ponad 700 tys. sztuk odzieży, co oznacza, że każdego miesiąca klienci brytyjscy kupowali średnio 54 tysiące naszych polskich produktów. Poprzeczkę zawiesiliśmy bardzo wysoko. Będziemy się starać, aby ją utrzymać na tym poziomie, dlatego rok 2018 zakończyliśmy równie ambitnie, prezentując klientom naszą pierwszą wspólną kolekcję stworzoną we współpracy z magazynem Vogue − źródłem inspiracji modowych dla klientów na całym świecie.

Przed nami kolejne wyzwania. Przez cały miniony rok skutecznie pokazywaliśmy, że LPP to nie tylko polski producent odzieży, ale również świetnie prosperująca firma technologiczna. Dowiedliśmy,  że LPP to świat fashion tech, który aktywnie tworzymy. W 2018 roku, jako pierwsza polska firma  i jedna z nielicznych na świecie, podjęliśmy decyzję o wdrożeniu technologii RFID, która już niebawem pozwoli nam jeszcze efektywniej prowadzić naszą działalność, a przy tym lepiej poznawać potrzeby  i oczekiwania naszych klientów. 

W projekty IT i e-commerce dla LPP zaangażowanych jest dziś aż 350 osób. Większość rozwiązań informatycznych tworzymy we własnym zakresie. To właśnie dzięki zaawansowanym systemom analitycznym opracowanym przez nasz kreatywny zespół specjalistów IT zrozumieliśmy, że w dzisiejszych czasach nasze salony nie mogą być jednorodne, a przenoszenie narzędzi z e-commerce do sklepów stacjonarnych, da nam podstawy do stworzenia nowej jakości w naszym segmencie. Dlatego odchodzimy od myślenia osobno o sprzedaży stacjonarnej i online. Dziś to dwie strony tej samej monety — sprzedaży wielokanałowej, czyli omnichannel. Na naszych oczach zachodzi prawdziwa rewolucja technologiczna, której jesteśmy nie tylko obserwatorami, ale aktywnymi twórcami. 

To dobra droga do dalszego rozwoju. Potwierdzeniem tego niech będą osiągnięte przez nas wyniki. Przez cały 2018 rok niezmiennie notowaliśmy nie tylko dobrą sprzedaż tradycyjną, ale aż trzycyfrowe wzrosty sprzedaży internetowej, która  w minionym roku wyniosła 712 mln PLN, tj. ponad dwukrotnie więcej niż przed rokiem. To nasza wspólna i konsekwentna praca pozwoliła nam wypracować zysk netto na poziomie 505 mln PLN, który w większości ponownie zainwestujemy, by móc dalej rozwijać naszą działalność i napędzać rodzimą gospodarkę. Mamy ambicję kontynuować naszą politykę ekspansji i rozwoju sieci handlowej, której powierzchnia tylko w ubiegłym roku wzrosła o kolejne 9% - do prawie 1,1 mln m2 należącej do 1765 sklepów. To też wymusza diametralny zwrot w rozwiązaniach logistycznych. Dlatego w 2018 roku wiele miejsca poświęciliśmy rozwojowi naszej sieci dystrybucji. 

W połowie roku podjęliśmy decyzję o rozbudowie powierzchni magazynowej i budowie nowego centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim o powierzchni aż 100 tys. m2. Już w roku 2022 zapewni ono aż 1000 nowych miejsc pracy w naszym kraju. Oprócz tego postanowiliśmy z końcem 2019 roku uruchomić magazyn pod Bukaresztem w Rumunii, dedykowany obsłudze logistycznej sprzedaży internetowej wszystkich marek należących do LPP. Docelowo realizowane będą z niego zamówienia na terenie całej Europy Południowo-Wschodniej. Zdajemy sobie sprawę, że rozwój naszej sieci stacjonarnej w Polsce i za granicą oraz ciągły wzrost udziału sprzedaży internetowej to wyzwania, które wymagają zaawansowanego technologicznie zaplecza logistycznego. Dlatego dalej zamierzamy je rozwijać dzięki naszemu utalentowanemu zespołowi i przemyślanym decyzjom inwestycyjnym.

Jesteśmy dumni, że polska firma odzieżowa,  a przede wszystkim polska myśl twórcza mogą być skutecznymi narzędziami dobrej promocji polskiej gospodarki na świecie. Dziś bowiem powierzchnia naszych salonów poza granicami kraju przewyższa już tę w Polsce, a realizowana przez nas sprzedaż na rynkach zagranicznych wynosi przeszło 3,8 mld PLN. Na tym nie zamierzamy poprzestać.

Naturalną tego konsekwencją było podjęcie przeze mnie kroków w kierunku zabezpieczenia firmy, którą stworzyłem i zapewnienia jej oraz pracownikom bezpiecznej przyszłości. Dlatego w ubiegłym roku założyłem fundację rodzinną i przeniosłem do niej wszystkie moje aktywa. To daje mi pewność, że w długiej perspektywie, akcje LPP nie będą mogły być sprzedane, czy przejęte przez obcy kapitał,  a siła LPP będzie mogła bez przeszkód być budowana w obecnym duchu przez kolejne pokolenia.

Mam głębokie przekonanie, że jest to dobry krok  w przyszłość, który pozwoli LPP pozostać na zawsze firmą pielęgnującą jak dziś - dobre wartości oraz przynoszącą nam wszystkim dumę z polskiej przedsiębiorczości i kreatywności ludzi ją tworzących.

Marek Piechocki

Prezes Zarządu LPP SA  

Szczegółowe dane finansowe LPP są dostępne na jej profilu w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus