MCI.EuroVentures podpisał umowę, na mocy której obejmie 51% akcji spółki IAI, podał fundusz. Spółka oferuje kompleksową obsługę sklepów internetowych i rezerwacji noclegów, dostarczając systemy IdoSell Shop i IdoSell Booking w modelu SaaS, dedykowane do rynków e-commerce i e-travel. Wartość transakcji wyniesie 140 mln zł – akwizycja jest realizowana z udziałem finansowania dłużnego.
"Grupa MCI posiada dwudziestoletnie doświadczenie inwestycyjne w obszarze e-commerce. Byliśmy lub jesteśmy zaangażowani w takie marki jak Answear.com, Morele i Pigu, Frisco, Invia/Travelplanet czy Mall.cz. Łącznie spółki z naszego portfela przed tą transakcją generowały 11 mld zł wartości sprzedaży w e-commerce. Bardzo się cieszę, że będziemy mogli wykorzystać nasze doświadczenie i wspólnie stworzyć jeszcze lepsze usługi dla znacznie większej liczby sklepów internetowych, do których dociera i dotrze w przyszłości IAI. Mamy ambicję na zbudowanie regionalnego championa" – powiedział partner inwestycyjny MCI prowadzący transakcję z ramienia Funduszu Łukasz Wierdak, cytowany w komunikacie.
"Szukaliśmy inwestora, który posiada doświadczenie i sieć kontaktów. MCI postrzegamy jako lidera w obszarze inwestycji w digital private equity. Dlatego współpraca jaką nawiązujemy jest dla IAI i naszych klientów bardzo korzystna" – dodał prezes IAI Paweł Fornalski.
Rozwiązanie IdoSell Shop (dawniej IAI-Shop.com) pozwala na stworzenie dedykowanego sklepu lub hurtowni internetowej. Oprócz obsługi klientów wspiera ono także zaawansowane procesy biznesowe. Stanowi to jedną z przewag konkurencyjnych IAI, dzięki czemu jej klientami są także firmy e-commerce o dużych obrotach i wolumenach sprzedaży. Z kolei narzędzie IdoSell Booking dedykowane jest właścicielom obiektów noclegowych i pozwala hotelom, pensjonatom, a także właścicielom mieszkań na wynajem krótkoterminowy sprofesjonalizować obsługę swojej działalności i dotrzeć do szerszej bazy potencjalnych klientów, podano również.
"Jesteśmy pod wrażeniem przedsiębiorstwa, które zbudowali wspólnie Paweł Fornalski i Sebastian Muliński. Uzyskali silną pozycję na rynku e-commerce w Polsce z GMV ponad 4,5 mld zł. IAI ma wszelkie atrybuty, aby z sukcesem oferować swoje usługi w regionie. W Europie Zachodniej, na tysiąc użytkowników Internetu, przypada średnio 3,6 sklepu online, w Polsce jest to jedynie 1,6, a sam rynek e-commerce rośnie w tempie 20% r/r. To pokazuje potencjał, jaki stoi przed spółką. Chcemy ją rozwijać zarówno organicznie, jak i poprzez M&A w Polsce i regionie CEE" – dodał Wierdak.
Transakcja przejęcia IAI w pełni wpisuje się w strategię MCI.EuroVentures, funduszu buyoutowego skupionego na inwestycjach w dojrzałe przedsiębiorstwa z obszaru gospodarki cyfrowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wskazano także.
"Jesteśmy wierni naszej strategii inwestycyjnej i doświadczeniu w obszarze gospodarki cyfrowej. IAI S.A. to bardzo innowacyjna spółka, która ma przed sobą świetne perspektywy dalszego rozwoju. Transakcja jest przykładem inwestycji leveraged buyout – akwizycja jest realizowana z udziałem finansowania dłużnego. Naszym zamierzeniem jest docelowy delisting spółki (public-to-private) i budowanie jej wartości jako aktywa niepublicznego" – podsumował partner MCI zaangażowany w transakcję Krzysztof Konopiński.
MCI Capital (dawniej MCI Management) działa w obszarze private equity we Wschodzącej Europie. Fundusz specjalizuje się w procesach transformacji cyfrowej, inwestując w czyste modele internetowe (tzw. pure players), spółki przenoszące model biznesowy z tradycyjnej do cyfrowej gospodarki oraz spółki działające na rynku rozwoju infrastruktury internetowej. Od 2001 r. notowany na GPW.