Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesz w co inwestujesz: Kolejkowo [BR Premium]

Udostępnij

Debiuty na rynku NewConnect w ostatnich latach kojarzą się głównie z kolejnymi rozczarowaniami. Dlatego wielu polskich inwestorów postrzega rynek NewConnect jako trudno inwestowalny lub wręcz - całkowicie nieinwestowalny. Nic dziwnego, bo to festiwal niespełnionych obietnic: biznesów, które nie potrafią się rozwijać, gier, które nie zostały wydane, deklarowanych dywidend, które nie zostały wypłacone itp.
Ale na tle tej wszechobecnej mizerii czasami pojawiają się potencjalnie jasne punkty. Zwłaszcza, gdy firma ma już realny dorobek, pokazała że umie się rozwijać i już teraz osiąga rentowność. Choć i tu znajdziemy historię nieco przedawkowanego optymizmu.

Od marzeń do biznesu

Kolejkowo to firma specjalizująca się w organizacji i prezentacji wystaw makiet, które odwzorowują w miniaturze rzeczywiste struktury polskich miast. Oprócz ekspozycji stałych, dostępnych przez cały rok, spółka organizuje również wystawy czasowe. Prezentowane makiety zawierają ruchome elementy, takie jak pociągi, samochody, statki czy tramwaje, które tworzą iluzję obserwowania prawdziwego miasta z perspektywy lotu ptaka.

W Kolejkowie po dniu, który trwa 9 minut, nadchodzi noc i zapalają się lampy. Marka wyróżnia się unikalnym podejściem biznesowym, opartym na wartościach takich jak budowanie relacji, współpraca i dbałość o wysoką jakość. Kolejkowo to innowacyjny projekt łączący uniwersalność z wyjątkowym połączeniem atrakcji turystycznej, sztuki i popkultury.

Jak to wszystko wygląda z bliska można sprawdzić np w tym filmie:

Kolejkowo posiada dwie stałe wystawy, we Wrocławiu i w Gliwicach. Obie są otwarte codziennie przez cały rok, minimum osiem godzin dziennie. Ceny biletów zawierają się w przedziale 30–50 zł, w zależności od formy wejścia (indywidualne czy grupowe) oraz wieku uczestników. Od lipca 2024 roku obowiązuje dynamiczny cennik, bilety kupione online są tańsze (co ma na celu ograniczenie kolejek przy kasach), wcześniejszy zakup oznacza niższą cenę, a ostateczny koszt zależy również od przewidywanego zainteresowania w danym dniu w określonej lokalizacji.

Uzupełnieniem oferty są warsztaty – lekcje modelarstwa, na które decyduje się około 60% odwiedzających wystawy grup. Największe przychody spółka notuje w dni wolne od pracy, czyli w weekendy, święta i sezonie wakacyjnym (lipiec–sierpień), a także podczas ferii zimowych (styczeń–luty) oraz w grudniu, dzięki świątecznej wystawie „Miasto z Piernika”. Latem natomiast Kolejkowo często organizuje również sezonową ekspozycję tematyczną pod nazwą „Miasto z piasku”.

Pod koniec 2023 roku spółka oddała do użytku modelarnię o powierzchni ok. 900 m² w Jeleniej Górze. To tam powstają wszystkie elementy wykorzystywane w wystawach. Od marca 2024 roku modelarnia jest również udostępniona za opłatą zwiedzającym, co stanowi dodatkowe źródło przychodu.

 

Miniaturowa fabryka

Makiety prezentowane przez Kolejkowo w około 90% tworzone są ręcznie przez modelarzy. Każdy element powstaje w kilku etapach: od rzeźbienia w wosku, przez przygotowanie silikonowej formy, odlew z żywicy, aż po malowanie. Coraz częściej jednak spółka sięga po nowoczesne technologie, w tym druk 3D. Wydrukowane figurki również wymagają ręcznego malowania, jednak zastosowanie drukarek 3D pozwala skrócić czas ich przygotowania nawet o połowę.

Proces tworzenia wystawy rozpoczyna się od wykonania kilkuset zdjęć miejsca, które ma zostać odwzorowane. Równolegle prowadzone są pomiary oraz przygotowywana jest dokumentacja, na podstawie której powstaje projekt. Miniaturyzacja poszczególnych obiektów może zająć nawet kilka miesięcy, przykładowo model wrocławskiego ratusza tworzony był przez trzech modelarzy przez pół roku.
System sterowania pociągami i innymi pojazdami opiera się zarówno na gotowych rozwiązaniach, jak i autorskich implementacjach programistycznych. Mechanizmy podwozi i systemy sterowania powstały we współpracy z Politechniką Wrocławską. Oświetlenie oraz efekty dźwiękowe bazują na technologiach scenicznych, co dodatkowo wzmacnia realizm. W wybranych miejscach wykorzystywany jest również mapping 3D – technika multimedialna polegająca na wyświetlaniu statycznych lub dynamicznych obrazów na rzeczywistych obiektach trójwymiarowych, który powstaje we współpracy z zewnętrznymi firmami.
Wrocławska wystawa w Sky Tower to największa obecnie w Polsce wystawa makiet kolejowych. Makiety zajmują 900 m² i przedstawiają rozmaite obiekty z Wrocławia, takie jak ratusz, rynek, lotnisko czy obserwatorium na Śnieżce. Wystawa zawiera 15 pociągów, 215 samochodów oraz 3437 figurek ludzi i zwierząt. Ekspozycja w Gliwicach również zajmuje około 900 m² i zawiera ponad 3000 figurek. Różni się jednak tematyką, odwzorowuje zabytki i architekturę aglomeracji śląskiej, w tym m.in. dworzec kolejowy w Gliwicach, zamek w Będzinie czy Nikiszowiec. Dodatkową atrakcją jest sekcja Dzikiego Zachodu (Dzikie Gliwice), gdzie odwiedzający mogą zapoznać się z historią Indian i kowbojów. Gliwicka makieta jako jedyna w Polsce zawiera pływający statek.

11 kwietnia planowane jest otwarcie trzeciej, największej jak dotąd wystawy Kolejkowa, tym razem w Warszawie. Ekspozycja ma zająć ok. 1000 m² i obejmie 580 metrów torów, 17 pociągów, 68 wagonów, 202 samochody oraz ponad 5000 figurek ludzi i zwierząt. Wystawa zaprezentuje 155 budynków, z których część inspirowana będzie autentycznymi warszawskimi obiektami. Nowa ekspozycja będzie zlokalizowana w ścisłym centrum stolicy, w budynku Warsaw Towers, nieopodal Dworca Centralnego.

 

Taka kolej rzeczy

Kolejkowo generuje przychody ze sprzedaży w oparciu o cztery główne źródła: bilety wstępu, sprzedaż gadżetów, usługi gastronomiczne oraz tzw. pozostałe przychody, które obejmują głównie współprace marketingowe (reklamy na terenie wystaw). W 2024 roku, według danych niezweryfikowanych przez biegłego rewidenta, przychody spółki wyniosły 15,0 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 24% względem roku 2023. Głównym czynnikiem wzrostu były przychody ze sprzedaży biletów, które odpowiadają za blisko 75% całkowitej sprzedaży. Drugim istotnym źródłem są przychody ze sprzedaży gadżetów, których udział w strukturze przychodów wynosi około 10%. Pozostałe przychody, pochodzące z działalności gastronomicznej (kawiarnie) oraz współprac reklamowych, stanowią kilka procent ogólnej sprzedaży.

Kolejkowo: sprzedaż
Źródło: opracowanie własne na podstawie Kolejkowo S.A.


 Wzrost wyników w ostatnich latach napędzany był rosnącą popularnością wystaw. Na poprawę przychodów mogło wpłynąć połączenie dwóch czynników: zwiększająca się liczba odwiedzających oraz wzrost cen biletów. Choć spółka nie publikuje dokładnych danych dotyczących frekwencji w poszczególnych latach, na jej stronie internetowej podano, że wystawy we Wrocławiu i Gliwicach odwiedza rocznie łącznie około 340 tys. osób. Otwarcie modelarni w Jeleniej Górze dla zwiedzających w marcu 2024 roku mogło również pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży w ostatnim okresie.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus