PGNiG Obrót Detaliczny podpisało umowę na dostawy paliwa gazowego CNG dla Tarnowa, podała spółka. Na tarnowskie ulice wyjedzie niedługo 21 nowych autobusów Scania oraz 2 śmieciarki, które będą zasilane gazem dostarczanym przez PGNiG Obrót Detaliczny.
"Byliśmy pierwszym podmiotem w Polsce, który przy okazji prac nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych zaczął mówić o gazomobilności. Problem smogu w dużych aglomeracjach jesteśmy w stanie rozwiązać tu i teraz. Tarnów to doskonały przykład jak myślenie proekologiczne udaje się pogodzić z ekonomią użytkowania. Szczególnie, że niedawno rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który niebawem wprowadzi zerową stawkę akcyzy na gaz CNG i LNG do celów napędowych. To doskonała wiadomość dla włodarzy miast, prezesów miejskich spółek komunikacyjnych i mieszkańców. Więcej autobusów na CNG oznacza czystsze powietrze i zdrowsze społeczeństwo" – powiedział prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha, cytowany w komunikacie.
"Dzięki elastycznej polityce handlowej inwestycje w pojazdy zasilane CNG są teraz uzasadnione ekonomicznie Przewidujemy, że do 2020 r. łączny wolumen dostaw gazu do wszystkich firm inwestujących w Tarnowie we floty pojazdów zasilanych CNG wyniesie blisko 1 mln m3 rocznie" – dodał wiceprezes Marcin Szczudło.
Jak podaje spółka, sygnatariuszami wielostronnego porozumienia na dostawy paliwa CNG są: PGNiG Obrót Detaliczny, Miasto Tarnów, MPK Tarnów, MPGK Tarnów oraz PUK Tarnów. Porozumienie jest związane z dynamicznym rozwojem floty ekologicznych pojazdów napędzanych gazem ziemnym w mieście.
"Od lat konsekwentnie inwestujemy w odnowę miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznej. Pojazdy zasilane gazem ziemnym ze względów ekologicznych i ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Umowa z PGN (PGNIG) zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa" – powiedział prezydent Tarnowa Roman Ciepiela, cytowany w materiale.
Do końca roku 2018 prawie 1/3 (28%) autobusów w Tarnowie będzie zasilana sprężonym gazem ziemnym CNG.
"Realizacja tej umowy pozwoli na rozwój floty ekologicznych autobusów gazowych do stanu co najmniej 32 pojazdów. Tym samym Tarnów z wyprzedzeniem spełni ustawowe wymogi, które nakazują samorządom posiadanie określonego udziału pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flotach komunikacyjnych. Nasze autobusy zasilane CNG już w tym roku zastąpią w Tarnowie dużo mniej przyjazne dla środowiska i uciążliwe dla mieszkańców autobusy starej generacji zasilane olejem napędowym. Nasze plany na przyszłość to struktura taboru składająca się w 1/3 z autobusów gazowych, 1/3 autobusów elektrycznych i 1/3 autobusów zasilanych biodieslem. W rezultacie staniemy się jednym z liderów ekologicznego transportu miejskiego w Polsce" - powiedział prezes MPK Tarnów Jerzy Wiatr.
Dostawcą floty autobusów zasilanych gazem dla MPK Tarnów jest firma Scania Polska. To największa dostawa autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi w historii Scania w Polsce. Wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w fabryce Scania w Słupsku, podano także.
"Autobusy Scania CityWide 12LF CNG są przyjazne dla środowiska oraz pracują ciszej, niż te napędzane silnikami diesla, co z pewnością docenią pasażerowie oraz mieszkańcy Tarnowa. Nasze pojazdy gwarantują też charakterystykę pracy pozwalającą na ograniczenie zużycia paliwa, przez co są tańsze w eksploatacji. Obecnie pojazdy podmiejskie i miejskie Scania są dostępne w pełnej gamie alternatywnych układów napędowych" – powiedział dyrektor sprzedaży autobusów w Scania Polska Andrzej Jaworski, cytowany w komunikacie.
PGNiG jest obecne na warszawskiej giełdzie od 2005 r. Grupa zajmuje się wydobyciem gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju, importem gazu ziemnego do Polski, magazynowaniem gazu w podziemnych magazynach gazu, dystrybucją paliw gazowych, a także zagospodarowaniem złóż gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju i za granicą oraz świadczeniem usług geologicznych, geofizycznych i poszukiwawczych w Polsce i za granicą.