NEU (NEUCA) oczekuje, że marka własna Genoptim, skupiająca leki na receptę - jako najbardziej marżowa grupa produktów - będzie miała coraz większe znaczenie w portfolio spółki. Neuca przygotowuje się do skokowego wzrostu liczby produktów Rx w 2019 i kolejnym roku, poinformował prezes Piotr Sucharski.
"W segmencie produktów własnych największy rozwój zakładamy dla marki Genoptim. Przygotowujemy się do skokowego wzrostu liczby produktów Rx, szczególnie w latach 2019 i 2020. Będzie rosła dynamika wpływu sprzedaży tych produktów na rynek" - powiedział Sucharski podczas konferencji prasowej.
Neuca podała, że w I półroczu przychody ze sprzedaży produktów własnych do aptek wzrosły o 12% w skali roku do 59,3 mln zł. W samym II kw. sprzedaż sięgnęła 29,9 mln zł i była wyższa o 13% r/r.
Zysk netto segmentu produktów własnych wyniósł 15,4 mln zł w I półr., co oznacza wzrost o 7% r/r.
Udział marki Genoptim w w ogólnej liczbie produktów stanowi już 15%. Spółka notuje także wzrost sprzedaży produktów pod marką Apteo oraz Cera+.
"W linii Cera+ zostanie kilka produktów, które są najpopularniejsze. W Apteo mamy pełny, bogaty portfel i czeka nas praca nad pogłębianiem tej oferty w aptekach. Teraz jesteśmy w 6 tys. aptek, a chcemy tymi produktami zainteresować także nowych klientów" - zaznaczył Sucharski.
Spółka rozpoczęła już proces optymalizacji swojego portfolio - liczba produktów spadła do 434 na koniec I półr. br. wobec 455 rok wcześniej.
Neuca zamierza także wzmacniać swoją pozycję na rynku hurtu aptecznego poprzez wzrost liczby aptek niezależnych objętych jej programami. W I półr. udział spółki w rynku aptek niezależnych wzrósł o 1,8 pkt proc. r/r i sięgnął 31,9%.
Grupa współpracuje obecnie z 35% niezależnych aptek na rynku. Prezes zaznaczył, że spółka nie redukuje portfela klientów sieciowych, ale musi być zachowana zasada win-win oraz rentowność.
Grupa w ramach programów aptecznych intensywnie rozwija współpracę z farmaceutami. Na koniec I półr. w programach tych uczestniczyły 5 333 apteki, a tym w Programie Partner+ 640 apteki.
"Jesteśmy liderem satysfakcji klienta i ona rośnie. Te wyniki są bardzo wysokie w porównaniu z największymi graczami. To powoduje, że coraz więcej klientów wierzy w możliwość współpracy i jest zainteresowanych wejściem do Partner+. Przygotowaliśmy moduły wsparcia dla aptek niezależnych. Proponujemy zestaw modułów - szkolenia, marketing, część finansową. Ta oferta jest dobrze przyjmowana, po pilotażu spotkaliśmy się z pozytywnym odzewem. To jest bardzo ważny kierunek rozwoju. Musimy ścigać się kompetencyjnie" - podkreślił Sucharski.
Grupa Neuca jest liderem rynku hurtowej sprzedaży leków. Łączny udział spółek z grupy Neuca w krajowym rynku hurtu aptecznego na koniec 2016 r. wyniósł 29,4%.