ARH (ARCHICOM) odnotował 37,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2016 r. wobec 25,6 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
"Rok 2016 to dla nas przede wszystkim najlepszy w historii wynik sprzedaży, dzięki któremu umocniliśmy pozycję lidera na wrocławskim rynku mieszkaniowym. Wydarzeniem niezwykle ważnym dla dalszego dynamicznego rozwoju Archicom było pozyskanie środków od inwestorów i debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych. Przekroczyliśmy zakładane przez zarząd cele zarówno jeśli chodzi o sprzedaż jak i liczbę przekazanych lokali. Pomogła nam w tym dobra koniunktura w branży nieruchomości oraz warunki rynkowe, które sprzyjały klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Rosnąca sprzedaż to efekt konsekwentnego zwiększania skali działalności oraz popularności naszych starannie zaplanowanych, unikatowych osiedli społecznych, będących od lat naszą wizytówką i generujących ponad 60% naszej sprzedaży" - skomentowała prezes Dorota Jarodzka-Śródka, cytowana w komunikacie.
Zysk operacyjny dewelopera wyniósł 44,73 mln zł wobec 43,09 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 282,27 mln zł w 2016 r. wobec 156,58 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie 2016 r. wyniósł 28,42 mln zł wobec 21,3 mln zł zysku rok wcześniej.
W 2016 r. Grupa Archicom sprzedała 942 lokale, czyli o 54% więcej od 611 lokali sprzedanych rok wcześniej oraz przekazała 938 lokali, czyli o 91% więcej wobec 490 lokali wydanych w 2015 r. Najbardziej popularne wśród klientów Archicomu były zlokalizowane nad Odrą osiedle społeczne Olimpia Port (250 sprzedanych mieszkań) oraz kolejne etapy projektów Cztery Pory Roku czy Słoneczne Stabłowice (łącznie sprzedano na nich około 250 mieszkań), podano także.
"Znacząco wyższa liczba przekazań w 2016 r. miała istotny wpływ na wysokość przychodów, które wyniosły 282,3 mln zł i były wyższe o 80% od 156,6 mln zł osiągniętych w 2015 r. Marża brutto ze sprzedaży wyniosła 27,8% i była niższa o 4,7 pkt proc. od 32,5% marży brutto osiągniętej w 2015 r. Grupa osiągnęła także 37,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto (spadek o 12,9% r/r). Niższa rentowność Grupy w 2016 r. to efekt wysokiej bazy wynikającej ze sprzedaży w 2015 r. budynku biurowego o wartości ponad 10 mln zł.Istotne znaczenie miały także rozpoczęta rekomercjalizacja budynku biurowego West Forum oraz koszty związane z wnioskiem o upadłość jednego z podwykonawców. Na spadek rentowności netto 2016 r. wpłynęła natomiast wyższa efektywna stopa podatkowa w 2016 r." - wyjaśniono w komunikacie.
Grupa Archicom realizuje zarówno duże osiedla, jak również bardziej kameralne budynki, obiekty postindustrialne czy inwestycje z sektora premium. Archicom sprzedał 942 mieszkania w 2016 r., co oznacza wzrost o 54% r/r. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r.