Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Omówienie wyników spółki Ambra za I poł 2024/25 [BR Premium]

Udostępnij

Kurs akcji spółki Ambra od 2024 roku wykazuje lekką tendencję spadkową. Przyczyn takiego ruchu należy doszukiwać się w wynikach finansowych, w których mimo wzrostu sprzedaży spółka zmagała się z niższą rentownością. W 2025 rok weszła z nadzieją na zmianą tego trendu, dążąc nie tylko do dalszego mocnego wzrostu przychodów, ale także do poprawy marży. Ostatni kwartał roku kalendarzowego, będący okresem żniw dla firm z branży, daje podstawy do przypuszczeń, że realizacja tego scenariusza w bieżącym roku jest całkiem realna.

Po kwartalnej przerwie Ambra w drugim kwartale roku obrotowego 2024/2025 (Ambra ma przesunięty rok obrotowy, który trwa od 1 lipca do 30 czerwca) powróciła do trendu wzrostowego w przychodach ze sprzedaży. W analizowanym okresie wartość sprzedaży wyniosła 353,3 mln zł wobec 346,7 mln zł w analogicznym kwartale poprzedniego roku obrotowego (+1,9% r/r).

Ambra: kwartalne przychody w kolejnych latach
Źródło: opracowanie własne na podstawie biznesradar.pl

Wzrost spółki, będącej właścicielem takich marek jak Fresco czy CIN&CIN, był w dużej mierze napędzany przez segmenty napojów bezalkoholowych oraz kategorii określanej jako „pozostałe”. Pierwsza z nich nie wymaga dodatkowych wyjaśnień, natomiast w drugiej mieszczą się m.in. likiery, aperitify oraz cydry. Sprzedaż w tych segmentach wzrosła odpowiednio o 6,7% r/r i 18,8% r/r.
Dodatnią dynamikę odnotował również największy segment Grupy – wina spokojne, których sprzedaż wzrosła o 1,8% r/r. Z kolei spadki dotknęły segmenty win musujących oraz alkoholi mocnych, gdzie sprzedaż zmniejszyła się odpowiednio o 3,4% r/r i 6,9% r/r.

Ambra: dynamika przychodów w poszczególnych segmentach
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów spółki

Biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu poszczególnych segmentów w dłuższym horyzoncie czasowym, w ostatnim kwartale można było zaobserwować kontynuację utrzymujących się od wielu okresów trendów. Pozytywnie wyróżniają się napoje bezalkoholowe oraz kategoria „pozostałe”, natomiast największe wyhamowanie sprzedaży notuje segment alkoholi mocnych. Wyniki prezentowane w raportach spółki znajdują odzwierciedlenie w trendach konsumenckich obserwowanych w Polsce. Z każdym rokiem Polacy spożywają coraz więcej napojów typu „free”, jednocześnie ograniczając konsumpcję mocnych alkoholi, zwłaszcza czystej wódki. W tym miejscu warto zauważyć, że Grupa na wszystkich swoich rynkach wciąż obserwuje wyhamowanie trendu premiumizacji i skierowaniu popytu na tańsze produkty.

Struktura geograficzna sprzedaży

Największą część przychodów Grupy wciąż generuje rynek krajowy, który w minionym kwartale odpowiadał za około 69% sprzedaży. Po dwóch kwartałach spadków r/r na polskim rynku w analizowanym okresie odnotowano wzrost sprzedaży o 2,9% r/r. Głównymi motorami wzrostu były napoje bezalkoholowe oraz dealkoholizowane. Jak wynika z prezentacji spółki, popyt w naszym kraju istotnie przesunął się w stronę produktów o niższych cenach oraz sprzedaży w kanale dyskontowym. Mimo tej zmiany Ambra zwiększa lub utrzymuje swoje udziały rynkowe w kluczowych kategoriach. W Polsce szczególnie dobrze sprzedają się wina bezalkoholowe marki CIN&CIN Free, a także wina musujące DORATO oraz wina mainstreamowe, takie jak PORTADA i CONO SUR. 
Na rynku rumuńskim sprzedaż nadal rośnie w solidnym tempie, w drugim kwartale 2024/2025 wzrost wyniósł 6,5% r/r. Dobre wyniki są efektem m.in. ubiegłorocznej akwizycji producenta win spokojnych PELIN CARPATIN oraz wysokiej sprzedaży win marki ZAREA. Pozytywnie na sprzedaż wpływają również zupełnie nowe produkty, takie jak ZAREA Cocktail To GO. Dzięki przejęciom marka ZAREA znalazła się w czołówce pięciu największych graczy na rynku win stołowych w Rumunii. A co istotne, pod względem wolumenów rynek rumuński jest dwukrotnie większy od polskiego. W przeszłości spółka notowała tam dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży, jednak obecnie dynamika znacząco wyhamowała, co częściowo wynika z niekorzystnych zmian kursów walutowych. W pierwszym półroczu wzrost sprzedaży w lokalnej walucie (RON) wyniósł 8,9% r/r, podczas gdy w przeliczeniu na PLN było to 5,7% r/r.
Najtrudniejsza sytuacja utrzymuje się na rynkach Czech i Słowacji. Ten segment kolejny kwartał z rzędu odnotował dwucyfrowe spadki sprzedaży. W analizowanym okresie wyniosły one -13,6% r/r. Według spółki główną przyczyną trudności na tych rynkach jest wysoka wrażliwość konsumentów na wzrost cen produktów. Ambra nie była w stanie wprowadzić odpowiednich podwyżek (rekompensujących wzrost kosztów), a mimo to konsumenci ograniczyli popyt na produkty firmy. Spadek sprzedaży w pierwszym półroczu roku obrotowego w  walutach lokalnych (CZK i EUR) wyniósł -10,2%

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus