WLT (WIELTON), zgodnie z nową strategią, chce być konsolidatorem na europejskim rynku naczep i przyczep, a obecnie analizuje "długą listę" firm - celów potencjalnych akwizycji, poinformował prezes Mariusz Golec.
"Jest mnóstwo ciekawych firm [do ewentualnego nabycia]. Takich, które mają produkty niszowe, są często na rynku oligopolu, czyli są 2-3 firmy, które produkują dany produkt. Jesteśmy na etapie selekcji, pewnej 'dłuższej listy', którą w tej chwili analizujemy, szukając odpowiednich celów" - powiedział Golec podczas konferencji prasowej.
"My w tej strategii chcemy być konsolidatorem rynku. Wierzymy, że w dłuższej perspektywie będzie działało na rynku w Europie klika: pięć, może sześć silnych firm, potem duża 'przepaść' i kilkudziesięciu niszowych graczy" - dodał.
W strategii na lata 2017-2020 spółka podała, że "realizacja celów strategicznych ma się opierać się w zrównoważony sposób na rozwoju organicznym oraz na akwizycjach. Mając powyższe na uwadze powodzenie realizacji strategii jest uzależnione od skutecznych działań w obu przywołanych obszarach".
Zgodnie ze strategią transakcje M&A (fuzje i przejęcia) będą realizowane wyłącznie, gdy wyselekcjonowana spółka wpisze się w strategię i transakcja będzie pozwalała na realizację celów biznesowych Grupy Wielton. Harmonogram akwizycji będzie planowany z uwzględnieniem przede wszystkim możliwości przeprowadzenia skutecznego procesu integracji tak, aby w pełni uzyskać efekty rozpoznanych synergii.
Głównymi kryteriami wyboru przy transakcjach będą: wejście na nowe rynki zbytu lub umocnienie pozycji na dotychczasowych rynkach, uzupełnienie portfolio o produkty niszowe, osiągnięcie synergii kosztowych w ramach obecnej bazy produktowej, uzyskanie dostępu do nowych produktów i technologii.
Strategia Wieltonu na lata 2017-2020 zakłada m.in. na koniec okresu 2,4 mld zł przychodów przy sprzedaży na poziomie 25 tys. naczep i przyczep wobec 12,9 tys. w 2016 r.
Wielton to największy producent i sprzedawca naczep i przyczep w Polsce, a w Europie jeden z wiodących graczy tego sektora. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 198 mln zł w 2016 r.