Szanowni Państwo, drodzy Pracownicy, Akcjonariusze
W 2024 r. Dino Polska otworzyła 283 nowe sklepy, o 13,2% więcej niż rok wcześniej i nieznacznie więcej niż zakładaliśmy na początku roku. Na koniec 2024 r. w Polsce działało 2 688 sklepów z wyróżniającym się czerwonym logiem Dino, które dzięki jednolitemu formatowi i dogodnym lokalizacjom ułatwiają konsumentom realizację codziennych zakupów spożywczych i produktów podstawowej potrzeby. Jesteśmy optymistycznie nastawieni co do możliwości dalszego dynamicznego rozwoju sieci. Zgodnie z planami Spółki liczba otwarć nowych sklepów DNP (DINOPL) będzie się dalej zwiększać i w 2025 r. powinna wynieść o wysokich kilkanaście procent więcej niż w 2024 r.
Równolegle do rozwoju sieci sklepów realizowane są inwestycje w rozbudowę zaplecza magazynowego oraz mocy produkcyjnych Agro-Rydzyny. W 2024 r. zakończyła się budowa dwóch nowych centrów dystrybucyjnych oraz nowego zakładu produkcji świeżego mięsa. W efekcie łączne nakłady inwestycyjne Grupy Dino wyniosły 1,6 mld PLN. Planowane na 2025 r. nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,7-1,8 mld PLN. Część wydatków inwestycyjnych przeznaczamy na ograniczanie naszego wpływu na środowisko naturalne. Można to dostrzec na dachach 92% marketów Dino i trzech centrów dystrybucyjnych, które są wyposażone we własne instalacje fotowoltaiczne. Łączna moc tych instalacji wynosiła 99 MW i była o 19% wyższa niż na koniec 2023 r. Pozwala nam to zaspokajać zapotrzebowanie na energię elektryczną w coraz większym stopniu energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Konsekwentny rozwój działalności przekłada się na wzrost zatrudnienia. W 2024 r. zwiększyło się ono o 8 tys. osób, z 41,9 tys. na koniec 2023 r. do 49,9 tys. na koniec 2024 r.
W 2024 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 29,3 mld PLN i były o 14,1% wyższe niż w 2023 r. Blisko 40% przychodów pochodziło ze sprzedaży produktów świeżych, w szczególności owoców i warzyw, pieczywa oraz świeżego mięsa produkowanego przez zakład mięsny Agro-Rydzyna. Dynamika sprzedaży liczona w ujęciu like-for-like (LFL, w sklepach istniejących przynajmniej rok) wyniosła w 2024 r. 5,3%. Była niższa niż pierwotnie zakładana przez Spółkę i w całości została osiągnięta dzięki wzrostowi wolumenu sprzedanych produktów. Czynnikiem wpływającym na przychody negatywnie okazała się deflacja. Dynamika cen netto w sieci Dino była ujemna w 2024 r. i nie odzwierciedlała inflacji żywności w Polsce, która wyniosła 3,3% i wynikała głównie z przywrócenia 5-proc. stawki VAT na żywność w kwietniu 2024 r. Plany Spółki na 2025 r., oparte o dalszy wzrost wolumenu sprzedaży i powrót wewnętrznej inflacji w cenach netto, zakładają wysoki jednocyfrowy wzrost tempa sprzedaży LFL. W ujęciu kwartalnym, w trendzie tym mogą wystąpić odchylenia wynikające z przesunięcia Świąt Wielkanocnych z I kw. w 2024 r. do II kw. w 2025 r.
Równolegle do 14,1-proc. wzrostu przychodów w 2024 r., na który oprócz deflacji wpływały także ostrożne decyzje zakupowe konsumentów, Grupa Dino działa pod silną presją rosnących kosztów operacyjnych. Skutkowało to wzrostem wyniku EBITDA o 3,8% oraz spadkiem marży EBITDA o 0,8 pkt proc. Celem Dino Polska na 2025 r. jest powrót marży EBITDA na ścieżkę stopniowego wzrostu. Po wymagającym 2024 r. może to wydawać się ambitnym założeniem, jednakże wyższa oczekiwana dynamika przychodów przy równoczesnym wolniejszym tempie wzrostu kosztów operacyjnych, a także konsekwentny wzrost skali działalności będą wspierać w jego osiągnięciu.
Z wyrazami szacunku
Michał Krauze
Członek Zarządu „DINO POLSKA” S.A.