Szanowni Państwo,
W 2024 roku obchodziliśmy 20-lecie naszej działalności – był to czas świętowania sukcesów i podsumowań. W ciągu dwóch dekad staliśmy się niezależną technologicznie, nowoczesną i międzynarodową organizacją. Jako osoba, która jest w XTB niemal od początku, wiem jak wiele wysiłku i zaangażowania ta zmiana wymagała oraz ile pomysłów udało się zrealizować w ciągu tych 20 lat. Nie brakowało także wyzwań i trudności, które były dla nas cenną lekcją.
Jesteśmy firmą z sektora fintech, ale najważniejszym kapitałem są dla nas ludzie: pracownicy, klienci, inwestorzy. Znajduje to odzwierciedlenie w naszych celach biznesowych – chcemy stać się marką globalną i aplikacją inwestycyjną najchętniej wybieraną przez klientów na świecie. Zwiększamy potencjał i skalę biznesu – stale rozbudowujemy naszą ofertę produktową, by docierać do klientów z innych segmentów rynku. Rok 2024 to także rok rekordów. W pierwszym kwartale przekroczyliśmy 1 mln klientów, a w całym roku pozyskaliśmy kolejne blisko 500 000. Na koniec lutego 2025 roku z naszej aplikacji mobilnej i platformy online korzystało już blisko 1,5 mln inwestorów i inwestorek. Liczby te są dla nas powodem do dumy i dowodem na to, że dzięki umiejętnościom i doświadczeniu naszych pracowników, możemy w pełni wykorzystać potencjał do dalszego intensywnego wzrostu w kolejnych latach.
W 2024 roku wprowadziliśmy do oferty rekordową liczbę nowych produktów. Umożliwiliśmy klientom budowanie nawyku regularnego inwestowania nawet niewielkich kwot, dzięki funkcji auto inwestowania w ramach Planów Inwestycyjnych. Tym samym obaliliśmy często podnoszony argument, że inwestowanie wymaga posiadania dużych środków.
Wzmocniliśmy także bezpieczeństwo rachunków naszych klientów, uruchamiając uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA). Dzięki temu mogliśmy wdrożyć kolejne innowacje produktowe, jak usługa eWallet, czyli wirtualny portfel z kartą wielowalutową. Pojawił się on w aplikacji XTB w październiku 2024 roku i obecnie jest dostępny dla klientów w Polsce, Czechach, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Niemczech i Francji. eWallet zapewnia inwestorom wygodny dostęp do ich środków oraz płatności w siedmiu najważniejszych walutach. Mimo, że ta usługa nie była dotychczas szeroko reklamowana, to liczba jej użytkowników systematycznie rośnie – na koniec lutego 2025 roku z eWallet korzystało już ponad 17 tys. klientów. W październiku ubiegłego roku dodaliśmy do naszej oferty produkt, o który nasi klienci pytali najczęściej – Indywidualne Konta Emerytalne (IKE). Dzięki nim Polki i Polacy mogą inwestować długoterminowo z myślą o swojej przyszłości na emeryturze, osiągając dodatkowo korzyści podatkowe (po spełnieniu określonych warunków). Jak pokazują dane na koniec 2024 roku, klienci XTB są właścicielami 40% kont IKE otwartych w ciągu całego roku za pośrednictwem biur i domów maklerskich. To dla nas sygnał, że segment długoterminowego, pasywnego inwestowania ma nadal duży potencjał rozwoju. Podobny typ konta, umożliwiający długoterminowe inwestowanie w akcje pod parasolem podatkowym, został uruchomiony dla naszych klientów z Wielkiej Brytanii. Mowa o rachunku ISA, czyli Individual Savings Account. Drugim filarem naszej działalności jest technologia, dlatego stale rozwijamy autorską platformę xStation oraz aplikację mobilną XTB. Pracujemy nad tym by nasza technologia była niezawodna, przyjazna i prosta w obsłudze, dlatego odświeżyliśmy i uprościliśmy interfejs aplikacji, by dać klientom dostęp do wszystkich inwestycji w jednym miejscu. Aktywnie korzystamy z technologii opartych o sztuczną inteligencję (AI), dzięki czemu znacząco usprawniliśmy onboarding nowych klientów, przygotowując się na wzrost skali działalności w kolejnych latach.
Pozyskiwanie nowych klientów i sukces rynkowy naszych produktów nie byłyby możliwe bez wsparcia marketingowego. XTB chce być aplikacją inwestycyjną najchętniej wybieraną przez klientów na świecie, a efektywnie prowadzone działania promocyjne i reklamowe wspierają osiągnięcie celu, jaki sobie wyznaczyliśmy. Z sukcesem budujemy globalną rozpoznawalność naszej marki, dzięki współpracy z najbardziej znanymi sportowcami. W 2024 roku ambasadorem XTB został Zlatan Ibrahimović – piłkarz światowej klasy. Dzięki międzynarodowej kampanii reklamowej z jego udziałem, w ostatnim kwartale 2024 roku liczba nowych klientów wzrosła o ponad 45% w porównaniu do poprzedniego kwartału. Bardzo ważne jest, by nasi interesariusze rozumieli potrzebę zwiększania nakładów finansowych na marketing. Dążymy do zajęcia czołowej pozycji wśród światowych liderów rynku, dlatego musimy być gotowi do konkurowania z globalnymi graczami, których działalność, podobnie jak nasza, nie ogranicza się do jednego kraju. Aby to osiągnąć, prowadzimy stałą ekspansję geograficzną i pozyskujemy kolejne licencje, m.in.: w Indonezji (dzięki niej możemy oferować klientom akcje i produkty ETP) oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie w Dubaju, poza specjalną strefą ekonomiczną, otworzyliśmy nowe biuro (licencja pozwoli spółce na poprawę efektywności kosztowej i operacyjnej, zwiększenie zakresu usług świadczonych klientom w regionie oraz zwiększenie zatrudnienia)
Wszystkie wspominane działania przyczyniły się do tego, że w 2024 roku wypracowaliśmy rekordowe wyniki finansowe: 1 873,4 mln PLN skonsolidowanych przychodów z działalności operacyjnej (+15,8% r/r), 856,9 mln PLN zysku netto (+8,3% r/r) oraz 986,7 mln PLN EBIT (+6,8% r/r). To dla nas potwierdzenie słuszności podejmowanych przez nas codziennie wysiłków.
Korzystając z okazji, chciałbym jeszcze wskazać kilka wydarzeń w obszarze korporacyjnym Grupy XTB, gdzie 2024 rok był również czasem aktywnym m.in.: kolejny rok z rzędu wypłaciliśmy dywidendę, zrealizowaliśmy również skup akcji własnych na potrzeby programu motywacyjnego. Dzięki temu mogliśmy dodatkowo docenić i zmotywować kluczowych pracowników, których zaangażowanie jest niezbędne do realizacji strategii biznesowej. Przyjęliśmy nową Strategię Zrównoważonego Rozwoju na lata 2024-2027, która wzmacnia kulturę organizacyjną XTB w obszarze odpowiedzialności społecznej, uwzględniającej ochronę środowiska i klimatu oraz świadome zarządzanie zasobami. Prace nad Strategią pozwoliły nam spojrzeć na naszą działalność z innej perspektywy oraz przygotować i wdrożyć nowe procedury, jak np. Politykę zarządzania różnorodnością, równym traktowaniem (DEI) czy Politykę antymobbingową i antydyskryminacyjną. Wierzę, że przyczynią się one do budowy przyjaznego i wspierającego środowiska pracy, jakie wszyscy tworzymy. Jesteśmy jedną z kluczowych instytucji finansowych w naszym kraju, dlatego aktywnie włączamy się w edukację finansową młodzieży. Poprzez Fundację XTB realizujemy projekt „Akademia jutra. Finanse z klasą”, w ramach którego ponad 2,5 tys. uczniów wzięło udział w lekcjach o zarządzaniu finansami i inwestowaniu. Mieliśmy także zaszczyt i przyjemność być głównym sponsorem reprezentacji Polski na Międzynarodowej Olimpiadzie Ekonomicznej w Grecji, z której uczniowie wrócili z kompletem złotych i srebrnych medali pokonując wszystkie pozostałe drużyny. Wierzymy, że te działania przyczynią się do budowania świadomości finansowej wśród kolejnych pokoleń i przygotują ich na wyzwania dorosłego życia.
Raport roczny to także miejsce na podziękowania. Dziękuję naszym akcjonariuszom i klientom za zaufanie, którym nas obdarzyli. Naszym pracownikom dziękuję za ich codzienne zaangażowanie oraz wkład wniesiony w sukces XTB.
Serdecznie zapraszam do lektury raportu rocznego XTB za 2024 rok. Znajdą w nim Państwo wyczerpujące informacje o naszych osiągnięciach, wyzwaniach i planach na przyszłość.
Omar Arnaout
Prezes Zarządu XTB S.A.