Breezy – spółka zależna Grupy ASB (ASBIS), specjalizująca się w modernizacji i remarketingu używanych urządzeń cyfrowych – uruchamia nowoczesny zakład w Raszynie pod Warszawą. W tym obiekcie najnowszej generacji wykorzystano zaawansowaną sztuczną inteligencję (AI) i rozwiązania robotyczne do efektywnej klasyfikacji i modernizacji używanych smartfonów. Innowacyjna linia produkcyjna daje możliwość klasyfikacji nawet 1 000 000 urządzeń i modernizacji 320 tys. smartfonów rocznie. Nowy zakład, którego powierzchnia wynosi 600 m2, poszerza możliwości marki Breezy w zakresie precyzyjnej diagnostyki i obsługi używanych urządzeń.
Służąca do klasyfikacji i sortowania urządzeń linia produkcyjna wyposażona jest w 18 zrobotyzowanych stacji roboczych i wymaga pracy tylko czterech operatorów na każdej zmianie. Wszystkie trafiające do zakładu urządzenia najpierw przechodzą przez stanowisko DECANT, które automatycznie wykrywa modele produktów, ich numery IMEI i numery seryjne. Tu również kasuje się z urządzeń wszystkie dane zgodnie ze standardami NIST-800-88, ładuje się baterię telefonu, wgrywa aplikację diagnostyczną i podłącza urządzenie do sieci lokalnej. Następnie przesyła dane diagnostyczne potrzebne do ukończenia procesu odnawiania do bazy danych zarządzania urządzeniami.
Po oczyszczeniu i załadowaniu na przenośnik buforowy, urządzenia przechodzą szereg zautomatyzowanych kontroli. Proces ten rozpoczyna się od wykorzystującej sztuczną inteligencję oceny wizualnej w celu wykrycia zarysowań na ekranie oraz obudowie smartfona. Następny etap to zrobotyzowane testy audio w komorze dźwiękoszczelnej z wykorzystaniem niskich, średnich i wysokich częstotliwości w celu uzyskania precyzyjnych wyników. Dalsza ocena obejmuje zautomatyzowane testy funkcji dotykowych, przycisków i kamer. Stanowisko sortujące określa następnie, czy wystarczą kosmetyczne zmiany, czy też urządzenie wymaga polerowania, wymiany baterii lub napraw elektronicznych. Na koniec w zautomatyzowanej kabinie fotograficznej wykonywane są wysokiej jakości zdjęcia smartfona pod sześcioma różnymi kątami. Zdjęcia te natychmiast przesyła się do cyfrowego portfolio urządzenia, co zapewnia pełną przejrzystość dla nabywców.
Każde urządzenie trafia następnie przenośnikiem taśmowym do zrobotyzowanego stanowiska w celu usunięcia danych i wyłączenia zasilania, po czym jest oklejane indywidualną, przyjazną dla środowiska folią ochronną oraz etykietowane. W magazynie wysyłkowym urządzenia pakuje się w detaliczne pudełka upominkowe lub kartony zbiorcze z etykietami dostosowanymi do rynków docelowych.
Nowy obiekt spółki Breezy w Raszynie to krok w przyszłość zrównoważonego handlu używanymi produktami. Dzięki integracji zaawansowanej sztucznej inteligencji i robotyki, firma wyznacza nowe standardy wydajności i precyzji w obszarze renowacji używanych smartfonów.
BREEZY – W CZOŁÓWCE FIRM RE-COMMERCE
Breezy – działająca na rynku od czterech lat spółka zależna Grupy ASBIS – specjalizuje się w skupie, modernizacji i remarketingu używanych urządzeń cyfrowych i elektronicznych. Zdobywszy wcześniej dominującą pozycję na 9 rynkach w Azji Środkowej i na Kaukazie, od 2024 r. spółka kontynuuje rozwój swojej działalności na rynkach Unii Europejskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki. Działalność Breezy w segmencie trade-in obejmuje około 4 tys. lokalizacji detalicznych w ramach partnerskiej współpracy z 45 wiodącymi sieciami detalicznymi i operatorami telekomunikacyjnymi. Dzięki podejściu omnichannel, łączącemu e-commerce i tradycyjne Breezy Experience Centers, spółka dostarcza na rynek niedrogie smartfony, komputery i inne urządzenia elektroniczne, zapewniając jednocześnie doskonały poziom obsługi klienta.
„Jestem bardzo zadowolony z efektów współpracy pomiędzy ekspertami Breezy w dziedzinie re-commerce i zespołem inżynierów ASBIS Robotic Solutions (AROS). To partnerstwo zaowocowało stworzeniem najnowocześniejszego, zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego typu „Industry 5.0”. To skalowalne, efektywne kosztowo rozwiązanie zapewnia spójną diagnostykę i może być replikowane w opłacalny sposób na wielu rynkach” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
INDUSTRY 5.0 – WYZNACZAMY NOWE PODEJŚCIE W RAMACH ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU FIRM
- PRZEDSIĘBIORSTWO ZORIENTOWANE NA CZŁOWIEKA
Standardy Industry 5.0 koncentrują się na synergii między ludźmi a zrobotyzowanymi systemami. W zakładzie Breezy powtarzalne i fizycznie wymagające zadania realizują współpracujące roboty (coboty), zautomatyzowane linie i rozwiązania AI. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na zadaniach o wysokiej wartości, jak naprawy czy kontakty z klientami, co zwiększa poziom zadowolenia pracowników i zapewnia zrównoważone wyniki pracy.
„Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i robotyki umożliwiają działalność w formule 24/7 dla potrzeb klasyfikacji i modernizacji nawet 1 000 000 sztuk urządzeń rocznie na wysokim poziomie dokładności. Breezy oferuje również klasyfikację urządzeń jako usługę, zapewniając tym samym zgodność z szeregiem standardów ochrony danych” – powiedział Emil Okliński, Prezes Zarządu Breezy Polska.
- ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Przedsiębiorstwa funkcjonujące w formule Industry 5.0 wykorzystują technologię z korzyścią dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki o obiegu zamkniętym. Nowa linia produkcyjna Breezy wdraża te zasady, zwiększając dostępność technologii, ograniczając ilość odpadów elektronicznych i redukując emisję CO2. Do końca 2024 r. marka Breezy dała drugie życie ponad 300 tys. smartfonów, zmniejszając emisje o ponad 20 tys. ton ekwiwalentu CO2.
- ODPORNOŚĆ
Rozwiązania zgodne z zasadami Industry 5.0 wzmacniają odporność firm na współczesne wyzwania. Dla marki Breezy – lidera w remarketingu używanych urządzeń – priorytetem jest oferowanie klientom najlepszych cen. Wyższa wydajność operacyjna dzięki bezbłędnej klasyfikacji, niższym kosztom pracy i szybszemu przetwarzaniu umożliwia Breezy utrzymanie konkurencyjnych cen, a jednocześnie gwarantuje rentowność. Ponadto kompleksowa informacja o produktach buduje zaufanie klientów, co odpowiada na kluczowe wyzwanie branży.
„Przejrzystość jest jedną z podstawowych wartości Breezy. Dbamy o to, by klienci otrzymali maksimum informacji o produkcie jeszcze przed otwarciem pudełka z odnowionym urządzeniem. Jestem również przekonany, że nasze nowe zautomatyzowane urządzenia do sortowania w Polsce znacznie poprawią naszą skalowalność, zrównoważony rozwój i skrócą czas wprowadzania produktów na rynek” – powiedział Andrii Kosar, dyrektor generalny Breezy.
„Mamy pewność, że ten rok będzie dla nas przełomowy. Wykorzystując sieć dystrybucyjną ASBIS w całej UE i przy wsparciu naszych klientów, Breezy może znacząco wzmocnić swoją pozycję na rynku polskim i innych rynkach europejskich. Naszym głównym celem jest zapewnianie partnerom oraz klientom najwyższej jakości produktów i usług. Jesteśmy dumni, że nasze starania o to, aby urządzenia elektroniczne zyskały drugie życie, przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i funkcjonowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Budowanie przyszłości dla naszych dzieci stanowi dla nas ogromną motywację” – dodał Emil Okliński, Prezes Zarządu Breezy Polska.