Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Nienormowany czas pracy może być Twoim sprzymierzeńcem. Zobacz, jak go wykorzystać!

materiał partnera

Udostępnij

Wprowadzenie nienormowanego czasu pracy do organizacji może być odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania pracowników oraz kluczem do zwiększenia efektywności Twojej firmy. Dla pracodawcy to świetny sposób na stworzenie elastycznej organizacji, której członkowie w najlepszy dla siebie sposób dobierają godziny pracy. Dowiedz się, na czym polega ten system i kiedy warto wykorzystać go w swojej firmie.

Co to jest nienormowany czas pracy?

Nienormowany czas pracy to model, w którym pracownicy organizują swoje godziny pracy w zależności od toku realizacji zadań, a nie sztywne harmonogramy. Zamiast „przesiadywania” godzin, kluczowe jest tu podejście zadaniowe – liczy się wykonanie powierzonych obowiązków, niezależnie od tego, kiedy pracownik poświęci na nie czas. To rozwiązanie eliminuje tradycyjną ewidencję godzin, co sprawia, że harmonogram pracy staje się bardziej dostosowany do indywidualnych preferencji pracownika. Z takiego rozwiązania z pewnością ucieszą się osoby preferujące konkretną porę dnia lub łączące obowiązki zawodowe z innymi zobowiązaniami.

Nienormowany system nie oznacza nielimitowanego czasu pracy. W takim modelu pracownicy mogą dowolnie organizować wykonywanie swoich obowiązków pod warunkiem zachowania maksymalnych godzin pracy w tygodniu oraz przestrzegania przerw przewidzianych na odpoczynek. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na Firmove.pl opisującym nienormowany czas pracy.

Zalety nienormowanych godzin pracy

Dla pracodawców elastyczność, jaką dają nienormowane godziny pracy, to szansa na zwiększenie produktywności zespołu i oszczędność kosztów. Pracownicy, którzy sami planują swój czas, często są bardziej zmotywowani i efektywni, zwłaszcza gdy mogą pracować w godzinach odpowiadających ich naturalnemu rytmowi dnia. Taki system promuje również autonomię, co przekłada się na większe zaangażowanie w realizację zadań.

Kolejnym atutem jest możliwość pracy zdalnej, która w nienormowanym czasie pracy staje się normą. Dzięki temu pracownicy mogą realizować obowiązki z dowolnego miejsca, co ogranicza koszty związane z utrzymaniem biura. W firmach, gdzie liczy się kreatywność, np. związanych z IT czy marketingiem, model ten pozwala uwolnić potencjał pracowników, redukując presję czasu.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że nienormowane godziny pracy nie są formą zatrudnienia, a sposobem organizacji świadczenia pracy. Formy zatrudnienia w Polsce zostały przedstawione w artykule pod tym adresem: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/kadry-i-place/jakie-formy-zatrudnienia-pracownika-istnieja-w-polsce.

Kiedy warto zaproponować pracownikom nienormowany czas pracy?

Nienormowany czas pracy najlepiej sprawdza się w branżach, które wymagają samodzielności. Pracownicy na stanowiskach kierowniczych, programiści czy freelancerzy często cenią możliwość dostosowania czasu pracy do swoich indywidualnych potrzeb. Jest to również idealne rozwiązanie w przypadku projektów wymagających elastyczności oraz prac kreatywnych, analitycznych i programistycznych, gdzie efektywność nie zależy od obecności w biurze, ale od osiągnięcia określonych celów.

Warto zaznaczyć jednak, że praca w nienormowanych godzinach wymaga od pracowników samodyscypliny. Ponadto tego typu „rozproszenie” członków organizacji może rodzić trudności w pracy zespołowej.

Zgodnie z przepisami prawa pracodawca może wprowadzać nienormowany czas pracy w uzasadnionych przypadkach, np. w związku ze specyfiką zadań czy organizacją pracy. Kluczowe jest jasne ustalenie zakresu obowiązków i terminów realizacji, co pozwala uniknąć nieporozumień i nadmiernego obciążenia pracowników.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus