Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Marcin Bójko, LPP: Za nami bardzo wymagający, ale też udany kwartał

Udostępnij
  • Pozytywny odbiór jesiennych kolekcji marek LPP oraz realizowany na szeroką skalę plan rozbudowy sieci sprzedaży pozwoliły spółce wypracować 5,2 mld zł przychodu w trzecim kwartale br., notując tym samym wzrost o 19,8 proc. r/r.
  • Dwucyfrowe dynamiki sprzedaży w Polsce i za granicą to również efekt rekordowych wzrostów w e-commerce na poziomie 35,7 proc. r/r, których główną siłą napędową są rozwijane we wszystkich markach aplikacje mobilne.
  • Skoncentrowanie na planach rozwojowych nie przeszkodziło spółce w wygenerowaniu solidnej marży brutto na poziomie 54,8 proc. i osiągnięciu stabilnego zysku netto w wysokości 577 mln zł.
  • LPP przyspiesza tempo rozwoju, w ostatnim kwartale br. planuje kumulację otwarć i blisko 300 nowych salonów.
  • Spółka zapowiada ambitne plany na 2025 r. – zamierza podwoić liczbę sklepów marki Sinsay i otworzyć ok. 100 salonów pozostałych brandów oraz zadebiutować na dwóch nowych rynkach zagranicznych.
  • Wsparciem w realizacji tych planów jest dalsze wzmacnianie mocy operacyjnych logistyki i zwiększenie powierzchni magazynowej do ponad 700tys. m2 do końca 2025 r.

Początek drugiego półrocza 2024 r. w LPP upłynął pod znakiem pozytywnych nastrojów konsumenckich, które znajdują odzwierciedlenie w dwucyfrowych dynamikach sprzedaży zarówno w kanale tradycyjnym (+19,4 proc. r/r), jak i online (+35,7 proc. r/r). Widoczne ożywienie to zasługa trafionych kolekcji oraz konsekwencja dynamicznej w ostatnich kwartałach rozbudowy sieci sprzedaży, zwłaszcza marki Sinsay, co przynosi oczekiwane efekty. Coraz większym wsparciem w generowaniu przychodów jest sprzedaż internetowa, która w trzecim kwartale br. stanowiła ponad 26 proc. całości sprzedaży. Spółce udało się wypracować marżę brutto na poziomie 54,8 proc. oraz stabilny zysk netto, który wyniósł 577 mln zł. Z kolei od początku roku Grupa osiągnęła ponad 21 proc. wzrostu r/r skorygowanego zysku operacyjnego  i blisko 3 mld zł zysku EBITDA.

– Za nami bardzo wymagający, ale też udany kwartał, który dla marek LPP przyniósł oczekiwane ożywienie wśród klientów. Wypracowane w tym okresie wyniki to także dowód na to, że nasze założenia co do budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o silną i dostępną dla klienta sieć stacjonarną są jak najbardziej zasadne. Ważnym uzupełnieniem tej strategii jest e-commerce, który w ostatnich miesiącach przyniósł nam pozytywne zaskoczenie w postaci bardzo wysokich, ponad 35 proc. wzrostów. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że już wszystkie nasze marki są dostępne w aplikacjach mobilnych, które w gruncie rzeczy zdominowały kanał online. Widzimy, że klient docenia nasz unikalny model biznesowy, a nasze marki spełniają jego oczekiwania zarówno w przypadku kolekcji, jak i doświadczeń zakupowych. Wszystko to skłania nas do przyspieszenia dotychczasowego tempa już i tak ambitnych planów rozwojowych — komentuje Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP.

W 2024 r. Grupa LPP zamierza otworzyć łącznie ok. 650 nowych salonów w Polsce i za granicą. Z kolei do końca 2025 r. gdański producent chce podwoić liczbę sklepów Sinsay i zwiększyć sieć sprzedaży Grupy do 4400 sklepów. Realizacja planu rozbudowy sieci stacjonarnej przy jednoczesnym wsparciu sprzedaży przez silny kanał online ma pozwolić spółce na podwojenie sprzedaży w stosunku do 2023 r. w ciągu najbliższych 2 lat. Droga do realizacji tego celu wymaga jednak znaczących wydatków inwestycyjnych, które w trzecim kwartale br. wzrosły o 79 proc. r/r do 519 mln zł, w tym większość na nowe otwarcia sklepów, ale też na logistykę i IT.

Efekty intensywnej rozbudowy sieci i inwestycji w zdolności operacyjne oraz kadrowe wspierające rozwój Grupy, widoczne są w dynamice kosztów SG&A, których udział w sprzedaży wyniósł 40 proc. W porównaniu do analogicznego okresu w ub. r. w sieci LPP przybyło 368 sklepów (+135 salonów w samym trzecim kwartale br.), z czego najwięcej otwarć zrealizowano w Europie Południowo-Wschodniej (SEE). Sprzedaż zagraniczna ma coraz większy udział w przychodach marek LPP (56 proc.), a tempo jej wzrostu w trzecim kwartale 2024 r. sięgnęło blisko 25 proc. r/r. W dalszym ciągu najważniejszym rynkiem pozostaje Polska, która rośnie na poziomie 18,3 proc. rocznie. Poza granicami kraju najwięcej przychodów wygenerowały m.in. Rumunia, Czechy i Węgry.

Widoczny potencjał rozwoju w południowej części Europy skłania spółkę do dalszych inwestycji w tym regionie, dlatego już w 2025 r. LPP zamierza zadebiutować na dwóch nowych rynkach.

– Ostatnie lata nie zachęcały przedsiębiorców do stawiania odważnych kroków, ale wierzymy, że teraz nadszedł idealny moment na narzucenie jeszcze większego tempa rozwoju. Chcemy mocniej zawalczyć o uwagę klienta w Europie Południowej i wierzymy że, planowane przez nas na 2025 rok debiuty w Albanii i Kosowie będą dopełnieniem naszej obecności w tym regionie i wzmocnią potencjał naszych marek – zapowiada Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP.

Równolegle do rozbudowy sieci stacjonarnej spółka zamierza wzmacniać e-commerce, głównie poprzez aplikacje. Od października br. klienci z Polski mogą już korzystać z aplikacji mobilnych marek Cropp i House. To oznacza, że na naszym rodzimym rynku już wszystkie brandy LPP są dostępne w tym kanale. Spółka zamierza również zwiększyć zasięg aplikacji o kolejne kraje: Reserved pojawi się w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i na Litwie, Mohito na rynku słowackim i węgierskim, natomiast Cropp i House w Czechach i Rumunii. Z kolei aplikacja Sinsay, która niedawno zadebiutowała w Niemczech i Grecji, wkrótce będzie dostępna we Włoszech i na Litwie. Na rynkach, gdzie już jest dostępna, generuje prawie 70 proc. sprzedaży online.

W ślad za inwestycjami w rozwój sprzedaży wielokanałowej spółka wzmacnia moce operacyjne logistyki. Zagraniczne Centrum Dystrybucyjne spółki pod Bukaresztem zyskało dodatkowe 42 tys. m2. Trwa również rozbudowa Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim o kolejne 85 tys. m2. Do końca 2025 r. powierzchnia magazynowa Grupy LPP ma wzrosnąć do ponad 700 tys. m2, a wydatki na ten cel w przyszłym roku sięgną ok. 1 mld zł.

Zaplanowane do końca 2024 r., największe do tej pory, nakłady inwestycyjne na poziomie 1,9 mld zł, w tym 1,4 mld zł na sklepy stacjonarne, to element zapowiadanego na br. mocnego rozwoju i ambitnych planów wykorzystania potencjału sprzedaży wielokanałowej. Spółka zamierza kontynuować ten proces w kolejnych latach i już w 2025 r. zwiększyć przychody Grupy do 26 mld zł przy zachowaniu marży brutto na poziomie 52-53 proc., dwucyfrowej dynamiki sprzedaży internetowej i pozytywnych wyników w sklepach porównywalnych.

– Przed nami jeszcze bardziej intensywny plan rozwoju sieci stacjonarnej, której powierzchnię handlową chcemy rozbudować w przyszłym roku o 35-40 proc. To wiązać się będzie z większymi wydatkami inwestycyjnymi na poziomie ok. 3,5 mld zł. Z tego 2,3 mld zł przeznaczymy na otwarcia nowych salonów. Realizacja tegorocznych planów wyraźnie pokazuje, że przyjęta przez nas strategia przynosi oczekiwane efekty, a nasz progres organiczny przekłada się na konkretne wyniki sprzedaży. Podobnych rezultatów spodziewamy się w przyszłym roku – podsumowuje wiceprezes zarządu LPP.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus