Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Andy Bond, Pepco Group: Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które zrealizowaliśmy

Udostępnij

Dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych PCO (PEPCO) publikuje dziś swoje wstępne, niezaudytowane, wyniki za 12 miesięcy zakończone 30 września 2024 r.1

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

  • Grupa wygenerowała rekordowe przychody za cały rok obrotowy w wysokości 6,2 mld EUR, co oznacza wzrost o 10,2% rok do roku, do czego przyczynił się wzrost liczby nowych sklepów
  • Marża brutto Grupy wyraźnie wzrosła o 390 pkt. bazowych rok do roku, do 43,9%, z najsilniejszym wzrostem w sieci Pepco
  • Rekordowa EBITDA bazowa (MSSF 16) osiągnęła 944 mln EUR, co oznacza wzrost o 25,2%, napędzana wzrostem EBITDA sieci Pepco, wynoszącym 41,7% rok do roku.
  • Raportowana strata netto w ujęciu rocznym w wysokości 662 mln EUR, związana z niegotówkowym odpisem o wartości 775 mln EUR, spowodowanym utratą wartości przez Poundland, w następstwie słabych wyników i perspektyw
  • Wzrost wolnych środków pieniężnych do wartości 168 mln EUR, powodujący obniżenie zadłużenia netto (sprzed MSSF 16) do poziomu 256 mln EUR (wskaźnik efektu dźwigni finansowej sprzed MSSF 16 wynoszący 0,5x)
  • Solidny bilans Grupy oraz profil płynności
  • Wdrożenie nowej polityki zwrotu z kapitału i inauguracyjna dywidenda za rok finansowy 2024

WYNIKI FINANSOWE

 

Rok obrotowy 2024

Rok obrotowy 2023 (po korekcie)

r/r (raportowane)

r/r (stały kurs walutowy)2

Przychody (w mln EUR)2

6,167

5,596

10,2%

8,1%

Przychody w ujęciu LFL (%)3

-3,2%

+6,0%

n.d.

n.d.

Zysk brutto (w mln EUR)

2,706

2,239

20,9%

18,47%

Marża brutto ze sprzedaży (%)

43,9%

40,0%

390 p.b.

390 p.b.

Bazowa EBITDA4 (MSSF 16) (w mln EUR)

944

754

25,2%

23,3%

Bazowa EBITDA4 (sprzed MSSF 16) (w mln EUR)

515

402

28,1%

26,6%

Bazowy zysk przed opodatkowaniem5
(w mln EUR)

271

214

26,6%

25,7%

Bazowy zysk po opodatkowaniu (w mln EUR)

179

157

14,0%

15,3%

Bazowy zysk na akcję (w eurocentach)

31,1

27,2

14,3%

15,4%

 

 

 

 

 

Pozycje klasyfikowane jako inne niż bazowe
(w mln EUR)

(825)

(55)

>200%

>200%

Wykazany zysk przed opodatkowaniem
(w mln EUR)

(554)

159

<-200%

<-200%

Wykazany zysk (strata) netto

(662)

-108

<-200%

<-200%

Wykazany zysk na akcję (w eurocentach)

(114,9)

18,8

<-200%

<-200%

Dywidenda na akcję (w eurocentach)

6,2

-

-

-

Strata z zakończonej działalności (w mln EUR)

(49)

(12)

<-200%

<-200%

 

Rok obrotowy 2024

Rok obrotowy 2023

r/r (raportowane)

Zadłużenie netto6 (sprzed MSSF 16, w mln EUR)

256

411

-37,5%

Dźwignia w ost. 12 miesiącach (sprzed MSSF 16)

0,5x

1,0x

-0,5x

Zadłużenie netto (MSSF 16)

1 631

1 692

-3,6%

Dźwignia w ost. 12 miesiącach (MSSF 16)

1,7x

2,2x

-0,5X

Uwagi:
  • Liczby powyżej oparte są na działalności kontynuowanej, chyba że zaznaczono inaczej
  • Austria jest zaklasyfikowana jako działalność zaniechana po wyjściu Grupy z tego kraju. Wszystkie liczby powyżej (w tym porównania) nie wliczają Austrii

 

  • Przychody Grupy wyniosły 6 167 mln EUR, co oznacza wzrost o +10,2% w ujęciu rok do roku
    • Wzrost przychodów Pepco o +14,2%; Poundland o +0,2%; Dealz Poland o 39,5%
  • Przychody w warunkach porównywalnych (LFL) spadły w trakcie roku o 3,2%
    • LFL w Pepco spadek o 2,8%, aczkolwiek w trakcie roku wyniki poprawiały się, osiągając wzrost przychodów LFL poczynając od września 2024
    • LFL dla Poundland (-3,6%) i Dealz Poland (-4,8%) - widoczny negatywny wpływ przechodzenia w zakresie odzieży i towarów codziennego użytku na asortyment z oferty Pepco
  • Grupa otworzyła 392 nowych sklepów netto w ciągu roku (w r. obr. 2023: 648), co dało łączną liczbę działających sklepów na poziomie 4 948 wg stanu na 30 września 2024
    • Pepco, Poundland i Dealz Poland uruchomiły, odpowiednio, 331, 13 i 48 nowych sklepów netto
    • Lepszy rozwój nowych sklepów wyniku ponownego skoncentrowania się na Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, który to region oferuje najwyższe zwroty w całej Grupie
  • Marża brutto poprawiła się o 390 pkt. bazowych do 43,9%, dzięki silnemu odbiciu w Pepco (+530 pkt. bazowych r/r)
    • Marża brutto w Pepco 46,9%, Poundland: 38,6%, Dealz Poland: 33,4%
  • Rekordowa EBITDA bazowa (MSSF 16) w wysokości 944 mln EUR przy wzroście o 25,2% w ujęciu rok do roku przy marży EBITDA większej o 180 pkt. bazowych i wynoszącej 15,3%
    • Solidny wzrost EBITDA Pepco o 41,7% do 785 mln EUR; spadek EBITDA Poundland o 21,5% do 153 mln EUR, EBITDA Dealz wzrosła o 242,9% do 24 mln EUR
  • Bazowy zysk po opodatkowaniu wyniósł 179 mln EUR, przy wzroście o 14,0% r/r
  • Utrata wartości przez Poundland w wysokości 775 mln EUR, (głównie wartości godziwej), po znacząco słabszych wynikach w roku obrotowym 2024 oraz słabszych perspektywach rentowności i rosnących wyzwaniach związanych z konkurencyjnością i kosztami
  • Solidny bilans oraz wskaźnik płynności finansowej; dług netto na koniec roku obrotowego 2024 wyniósł 256 mln EUR (sprzed MSSF 16), co oznacza dźwignię stanowiącą 0,5x EBITDA z ostatnich 12 miesięcy (sprzed MSSF 16), w pełni spełniając warunki dotyczące finansowania Grupy

Komentując wyniki, Andy Bond, Przewodniczący Rady Pepco Group, stwierdził:

Jestem dumny z postępów, jakie poczyniliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwiększyliśmy bazowy wynik EBITDA o jedną czwartą, do 944 mln euro w całej Grupie, przekraczając oczekiwania, przy silnym wzroście marży brutto o prawie 400 punktów bazowych, do czego głównie przyczyniły się wyniki marki Pepco.

Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które obejmowały odzyskanie rentowności przez Pepco na głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, odbudowę marży brutto, przyjęcie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do inwestycji z bardziej ukierunkowanym wzrostem, przegląd obszarów działalności o słabych wynikach i zapewnienie silniejszego generowania gotówki. Zrealizowaliśmy te cele, ale przed nami jeszcze wiele do osiągnięcia. W efekcie ogłaszamy inauguracyjną wypłatę dywidendy za cały rok, jako wynik przywróconego zaufania w przyszłość naszej Grupy.

Cieszę się, że z dniem 1 października 2024 r. mogłem przekazać stery firmy nowemu prezesowi, Stephanowi Borchertowi. Stephan wnosi bogate doświadczenie z handlu detalicznego na arenie międzynarodowej, ma także pokaźne sukcesy w osiąganiu zamierzonych celów. Spodziewam się dobrej współpracę z nim, przy prowadzeniu firmy do dalszych sukcesów.

Komentując wyniki, Stephan Borchert, Prezes Pepco Group, powiedział:

Grupa Pepco ma bardzo atrakcyjne, wiodące na rynku marki detaliczne, oferujące szeroki asortyment produktów, świetny stosunek jakości do ceny oraz wygodę dla ponad 60 milionów klientów miesięcznie w całej Europie.

„Postrzegam koncept Pepco, działający w ramach Grupy, jako kluczowy motor naszego przyszłego strategicznego i finansowego wzrostu - szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, która jest głównym obszarem działalności tej marki. Pepco generuje zdecydowaną większość zysków Grupy oraz zapewnia najwyższy zwrot z kapitału – planujemy dalej budować na tym solidnym fundamencie. W nadchodzącym roku naszym głównym celem dla marki Pepco będzie poprawa przychodów porównywalnych. Wyniki like-for-like Pepco są na plusie od początku września, co jest obiecującym początkiem.

„W przypadku Poundland, ostatnie wyniki stanowiły dla nas duże wyzwanie, na co złożyły się spadki sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia, po przejściu na początku roku na asortyment produktów dostarczanych przez Pepco. Szybko podejmujemy działania, aby skierować Poundland na właściwe tory, skupiając się na mocnych stronach tej sieci. Dokładnie przeanalizujemy również pozycję konkurencyjną Poundland oraz wymagania konieczne do tego, by osiągać sukces jako format zorientowany na produkty FMCG. Więcej informacji na temat planów rozwoju Poundland przedstawimy w pierwszej połowie 2025 roku.

„Cieszę się, że mogę dołączyć do Grupy Pepco na tym ważnym etapie jej rozwoju, gdy dążymy do selektywnej ekspansji nowych sklepów, wyższych zwrotów z kapitału oraz wzrostu zysków oraz poprawy wolnych przepływów pieniężnych. Planujemy osiągać dalsze strategiczne i finansowe postępy w roku finansowym 2025, co zamierzam przedstawić w szczegółach podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku.”

 

NOTY OBJAŚNIAJĄCE
  1. Dane finansowe Grupy zostały sporządzone na podstawie danych niezbadanych przez biegłego rewidenta za okres 12 miesięcy zakończony 30 września 2024 r. W tym kontekście Pepco prezentuje wyniki w oparciu o miesiące kalendarzowe w ramach okresu 12 miesięcy zakończonego 30 września 2024 r., natomiast Poundland zasadniczo wykazuje swoje wyniki w oparciu o tygodnie handlowe i 52-tygodniowy okres zakończony 1 października 2024 r.
  2. Wartości przy stałym kursie walutowym prezentują dane z bieżącego roku przeliczone przy użyciu kursu walutowego z poprzedniego roku, co eliminuje wpływ różnic kursowych w ujęciu rok do roku (wszystkie inne liczby, w tym wartości wykazywane po rzeczywistym kursie walutowym, przeliczane są przy użyciu średniego kursu walutowego z miesiąca ich wystąpienia).
  3. Wzrost przychodów LFL przeliczany jest przy założeniu stałego kursu walutowego i definiowany jest jako wzrost przychodów w ujęciu rok do roku dla sklepów otwartych dłużej niż od roku.
  4. Bazowa EBITDA jest definiowana jako zysk ze zwykłej działalności (z wyłączeniem pozycji klasyfikowanych jako inne niż bazowe) pomniejszony o amortyzację, odsetki i podatki. Zwracamy uwagę, że EBITDA sprzed MSSF 16 różni się od EBITDA obliczonej zgodnie z MSSF 16 w związku z odzwierciedleniem kosztów wynajmu uwzględnianych w EBITDA.
  5. Bazowy zysk przed opodatkowaniem wyłącza pozycje inne niż bazowe
  6. Zadłużenie finansowe netto to kredyty zaciągnięte od instytucji kredytowych oraz zobowiązania z tytułu leasingu finansowego (sprzed MSSF 16) po odjęciu środków pieniężnych i sald bankowych.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus