Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Mercator sprzedał więcej rękawic. Ale zarobił mniej

Udostępnij

Grupa MRC (MERCATOR), producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku, widzi pozytywne efekty przeprowadzonych oszczędności i procesów dostosowawczych oraz umiarkowanie pozytywnych trendów rynkowych. Podobnie jak w przeszłości, porównywalność wyniku netto zaburzają różnice kursowe na pożyczkach wewnątrzgrupowych.

Grupa Mercator Medical zanotowała w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku 393,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 12% rdr. Wynik EBITDA wzrósł o 42,0 mln zł rdr, a wynik operacyjny o 41,2 mln zł. W samym trzecim kwartale br. przychody wzrosły o 18% rdr, do 139,5 mln zł, wynik EBITDA drugi raz z rzędu po sześciu kwartałach na minusie utrzymał się w strefie dodatniej, a strata operacyjna została zredukowana

- W trakcie trzech kwartałów sprzedaliśmy o jedną czwartą więcej rękawic niż przed rokiem i przekroczyliśmy pułap 4 mld sztuk. Wynikom operacyjnym daleko do naszych celów, ale jednocześnie działaliśmy we wciąż niesprzyjającym otoczeniu, w którym dodatkowo mierzyliśmy się z negatywnymi zmianami kursów walutowych, w tym z aprecjacją bata tajlandzkiego. Prowadzone od okresu pandemicznego działania optymalizacyjne i dostosowawcze przynoszą spodziewane efekty. Mamy również przekonanie, że obserwowane tendencje rynkowe mogą przerodzić się w trwalsze trendy sprzyjające producentom i dystrybutorom rękawic jednorazowych - mówi Monika Żyznowska, CEO Mercator Medical S.A.

W trzecim kwartale 2024 roku na poziomie netto Grupa Mercator Medical zanotowała 25,3 mln zł straty netto, przez co wynik netto za trzy kwartały narastająco spadł do -16,4 mln zł. W trzecim kwartale br. saldo przychodów i kosztów finansowych wyniosło -19,8 mln zł, pomimo zaksięgowania 6,5 mln zł należnych odsetek i wzrostu wartości posiadanych instrumentów finansowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy były wykazane na ponad 25 mln zł różnice kursowe.

- Nie posiadamy właściwie zadłużenia, więc nie ponosimy istotnych kosztów finansowych wynikających z płacenia odsetek. Wręcz przeciwnie, na koniec września br. posiadaliśmy 364,6 mln zł gotówki netto. Mamy jednak wielowalutowość w międzynarodowej działalności Grupy Mercator Medical zarówno w obszarze operacyjnym, jak również finansowym i inwestycyjnym. Różnice kursowe w naturalny sposób zaburzają porównywalność wyników na poziomie netto, przy czym w większości chodzi o niezrealizowane ujemne różnice kursowe na wewnętrznej pożyczce w ramach grupy - wskazuje Mariusz Popek, CFO Mercator Medical S.A.

Grupa Mercator Medical, pomimo przeprowadzonych wcześniej inwestycji, wypłat dywidend i skupów akcji własnych posiadała w skonsolidowanym bilansie na koniec września 2024 roku 339,8 mln zł środków pieniężnych i pozostałych szybko dostępnych aktywów finansowych oraz 75,8 mln zł długoterminowych aktywów finansowych (udzielone pożyczki i udziały w spółce inwestycyjnej).

W ramach strategicznej dywersyfikacji Grupa Mercator Medical w minionych trzech kwartałach pracowała nad rozwojem segmentu deweloperskiego (Mercator Estates), który ma za zadanie w możliwie bezpieczny i dochodowy sposób zagospodarować nadwyżki finansowe. W efekcie w końcówce października br. spółka z grupy kapitałowej Mercator Medical sfinalizowała pierwszą dużą transakcję nieruchomościową - za 11 mln EUR netto kupiła dwie zabytkowe kamienice w prestiżowej lokalizacji przy ul. Westerplatte i Lubicz w Krakowie. W obu nieruchomościach ma powstać wysokiej klasy kompleks apartamentów mieszkaniowych wraz z częściami usługowymi.

Grupa Mercator Medical podejmuje również liczne inicjatywy z zakresu ESG. Warto wskazać, że w pierwszym półroczu 2024 Spółka powołała fundację Hear Me, która skupia się na pomocy dzieciom z niedosłuchem i ich rodzinom (więcej pod adresem fundacjahearme.pl).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus