Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Biuro typu open space – wady i zalety rozwiązania

materiał partnera

Udostępnij

Nowoczesny sposób aranżacji przestrzeni zachęca do tworzenia open space’ów. To rozwiązanie ma wady i zalety. Jedni wskazują na zwiększenie potencjału kreatywności, inni wytykają problemy ze skupieniem. Przekonaj się, jak działa biuro typu open space.

Open space – co to jest?

Firmy często organizują przestrzeń w formie open space (z ang. otwarta przestrzeń). Wzorem modelu popularnego na Zachodzie, pracownicy siedzą w jednym, dużym pomieszczeniu, zamiast w oddzielnych pokojach, a biurka są zwykle ustawione blisko siebie.

Skąd taki pomysł? W 1906 roku Frank Lloyd Wright, amerykański architekt, doszedł do wniosku, że ściany i wydzielone pokoje w miejscu pracy nie są nikomu potrzebne. Miejsce pracy ma sprzyjać rozbudzaniu kreatywności i niwelować bariery między współpracownikami.

Dlaczego warto pracować w biurze typu open space?

Open space w biurze ma wiele mocnych stron i może przynieść liczne korzyści Twojej firmie. Dzięki takiej przestrzeni możesz m.in.:

  • Zgromadzić więcej osób w jednym miejscu niż w tradycyjnym biurze – to sprzyja integracji i szybszej i bardziej kreatywnej wymianie myśli, pomysłów. Sprawdzi się zwłaszcza w dynamicznych i szybko rozwijających się zespołach.
  • Zintegrować zespół – jeśli będą w jednej przestrzeni, mogą łatwiej zbudować ze sobą relacje. To zachęca do bardziej otwartej komunikacji oraz współpracy. Wspólna przestrzeń sprzyja wymianie doświadczeń i wskazówek.
  • Zoptymalizować wydatki firmowe – open space w biurze pozwala zaoszczędzić Twoje pieniądze. Zamiast kupować nieruchomość, tworzyć w niej przestrzeń firmową, możesz poszukać np. biura do wynajęcia w Warszawie. Koszty wynajmu są niższe, co może przyczynić się do obniżenia kosztów prowadzenia działalności. To daje Ci również większą elastyczność w organizowaniu miejsca do pracy. Możesz wybrać biuro w atrakcyjnej lokalizacji, co będzie dodatkową zachętą do pracy w Twojej firmie.

Open space – wady rozwiązania

Biuro typu open space, mimo wielu zalet, ma także kilka wad. Warto je znać, zanim zdecydujesz się na tego rodzaju rozwiązanie w swojej firmie. Na co zwrócić uwagę?

  • Hałas, który może utrudniać koncentrację – w open space pracownicy mogą m.in. w tym samym czasie rozmawiać przez telefon z klientem, dyskutować nad projektem. W takich warunkach nieco trudniej o skupienie, więc może to wpływać na jakość pracy.
  • Stres  do pracy w biurze typu open space trzeba przywyknąć. Na początku pracownicy mogą mieć wrażenie, że wszyscy na nich patrzą i sprawdzają postępy w pracy. Tego typu przestrzeń może nie odpowiadać też introwertykom. Oni mogą poczuć się przytłoczeni dużą grupą osób, co może obniżać ich efektywność.
  • Wysokie standardy higieny – open space w biurze powoduje, że powinieneś zwracać większą uwagę na bezpieczeństwo i higienę w pracy. W takiej przestrzeni łatwiej rozprzestrzeniają się drobnoustroje, bakterie, wirusy.

Biuro open space – jak zorganizować przestrzeń?

Praca w biurze typu open space może być przyjemna i sprzyjać zwiększaniu efektywności. Wystarczy odpowiednio ją zorganizować. Możesz wprowadzić m.in.:

  • Hot-deski, czyli stanowiska, które nie są przypisane do konkretnych osób i są w ciągłej rotacji. Kiedy pracownik chce przyjść do pracy, może zarezerwować dla siebie biurko w tym dniu. To bardzo wygodna opcja, która sprawdzi się w firmach, które np. pracują w trybie hybrydowym.
  • Strefy zieleni – rośliny pochłaniają dwutlenek węgla, wpływają na wilgotność powietrza w pomieszczeniu. Oprócz tego ozdabiają przestrzeń i sprawiają, że staje się przyjemniejsza do pracy.
  • Ochronę przed hałasem – open space daje Ci duże możliwości, jeśli chodzi o sposoby wyciszające hałas, np. panele wygłuszające, ruchomą ściankę. Możesz także rozstawić biurka w większej odległości.

Aranżując powierzchnię biurową, warto wcześniej porozmawiać z doradcą, który przedstawi aktualne trendy. Coraz więcej firm, dbając o wizerunek nowoczesnego pracodawcy, wprowadza w swoich biurach np. strefy chillout, większe kuchnie, sale konferencyjne czy pokoje ciszy. Firmy wykorzystują ekologiczne materiały, energooszczędne i zaawansowane technologie, tworząc inspirujące i funkcjonalne miejsca pracy.

Artykuł sponsorowany