Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Andrzej Ilczuk, Ten Square Games: Krótkoterminowe wahania wyników poszczególnych tytułów są czymś naturalnym

Udostępnij

W 3. kwartale 2024 roku Grupa Ten Square Games odnotowała wzrost płatności kw./kw., co było możliwe dzięki ich zwiększeniu we wszystkich głównych tytułach Grupy. Jest to efekt konsekwentnej realizacji działań wspierających poprawę wyników głównych gier oraz przyspieszających rozwój Wings of Heroes. Wyższe płatności, w połączeniu ze skutecznym zarządzaniem bazą kosztową oraz projektami poprawiającymi efektywność finansową Grupy, przełożyły się na stabilne wyniki na poziomie skorygowanej EBITDA. Grupa ponownie potwierdziła swoją wysoką zdolność do generowania gotówki z działalności operacyjnej, osiągając jej najwyższy kwartalny poziom w 2024 roku.

„- Na rozwój Grupy TEN (TSGAMES) patrzymy w perspektywie długoterminowej, a krótkoterminowe wahania wyników poszczególnych tytułów są dla rynku gamingowego czymś naturalnym. Aby zapewnić długoterminowy wzrost, realizujemy jasny plan działań mający na celu poprawę jakości gier, zaangażowania graczy oraz monetyzacji naszych produktów. Zmieniamy nasze podejście do rozwoju gier, aby nasze produkty mogły skutecznie dostosowywać się do zmieniającej się dynamiki rynku i zróżnicowanych potrzeb graczy. Myśląc o dalszym rozwoju Grupy, stosujemy ostrożne i ograniczone ryzykiem podejście do wyboru projektów o największym potencjale rynkowym.” – skomentował Andrzej Ilczuk, Prezes Zarządu Ten Square Games S.A.

Wzrost płatności w głównych tytułach

Łączne płatności Grupy TSG wzrosły z 96,2 mln PLN w 2. kwartale 2024 roku do 102,3 mln PLN w 3. kwartale 2024 roku, co oznacza wzrost kw./kw. o 6,3%. Ten wzrost był napędzany przez cztery główne tytuły Grupy—Fishing ClashHunting ClashWings of Heroes oraz Real Flight Simulator. W Fishing Clash płatności wzrosły o 4,3% w porównaniu z poprzednim kwartałem, osiągając 62,2 mln PLN. Ten wynik udało się osiągnąć dzięki wprowadzeniu nowego trybu rozgrywki oraz konsekwentnej realizacji strategii przeciwdziałania odpływowi graczy. Jej osią była poprawa doświadczenia użytkowników w grze. Zespół Fishing Clash eksperymentował z częstotliwością dodawania nowych łowisk oraz przygotował nowe narzędzia monetyzacyjne i system progresji, które mają zostać wdrożone w 4. kwartale 2024 roku. 

Drugi największy produkt Grupy –  Hunting Clash – również odnotował wzrost płatności kw./kw. o 3,9%, osiągając 23,0 mln PLN. Przyczyniły się do tego nowe propozycje dla graczy wprowadzane wraz nowymi lokacjami. Pomimo wyzwań związanych z LiveOps, zespół Hunting Clash kontynuował swoją strategię przeciwdziałania odpływowi graczy, jednocześnie testując nowe mechaniki i tryby gry, tak aby zwiększyć zaangażowanie i możliwości monetyzacyjne.

Wings of Heroes osiągnęło spektakularny wzrost, z płatnościami wyższymi o 61,4% w porównaniu do 2. kwartału 2024 roku. Przyczyniły się do tego wprowadzone aktualizacje oraz treści, które pogłębiły zaangażowanie graczy. Zespół przygotował także listę nowych funkcjonalności na 4. kwartał br., które obejmują m.in. wprowadzenie cech samolotów i ich rzadkości, które mają jeszcze bardziej wspierać rozwój gry. 

Real Flight Simulator odnotował najwyższe w historii kwartalne przychody, które wzrosły o 14,9% w porównaniu do 2. kwartału 2024 roku. Jest to zasługa rosnącej bazy subskrybentów.

Dyscyplina kosztowa i efektywność operacyjna

W 2024 roku TSG kontynuowało działalność w trybie dyscypliny kosztowej. Grupie udało się utrzymać niższe koszty utrzymania zespołów rok do roku. Było to głównie możliwe dzięki dopasowaniu struktury zatrudnienia do skali działalności Grupy. Na koniec października 2024 roku zespół Grupy TSG liczył ponad 330 osób*. Dodatkowe oszczędności Grupa zrealizowała dzięki renegocjacji umów najmu oraz konsolidacji operacyjnej, w tym zamknięciu niektórych zagranicznych biur.

Jedynym obszarem kosztów, który był wyższy kw./kw., był marketing. Wydatki marketingowe w 3. kwartale 2024 roku wyniosły 24,7 mln PLN i wzrosły o 28% w porównaniu z 2. kw. 2024 roku (19,4 mln PLN). TSG podjęło decyzję o inwestycji w pozyskiwanie użytkowników (UA), korzystając z korzystnych warunków rynkowych w obliczu nieprzewidywalnego zazwyczaj środowiska reklamowego w 4. kwartale. Ta inwestycja w przyszły potencjał przychodowy gier TSG wpłynęła na wzrost kosztów sprzedaży kw./kw.

Wyniki finansowe za 3. kwartał 2024 roku

TSG odnotowało wynik na poziomie skorygowana EBITDA w wysokości 26,5 mln PLN w 3. kwartale, co przyniosło skumulowaną skorygowaną EBITDA za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 roku na poziomie 81,3 mln PLN. Zysk netto za 3. kwartał wyniósł 12,5 mln PLN, a jego skumulowana wartość po trzech kwartałach 2024 roku sięgnęła 52,5 mln PLN, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 16,9 mln PLN w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dyscyplina kosztowa oraz skupienie na głównych wyzwaniach strategicznych pozwoliły na stabilizację wyników kwartalnych na poziomie skorygowana EBITDA.

Rozwój TSG Store

Zespół odpowiedzialny za rozwój TSG Store kontynuował inicjatywy rozwojowe w 3. kwartale 2024 roku. W rezultacie, w październiku 2024 roku, 14% płatności Grupy zostało zrealizowanych przez tę platformę sprzedaży. Wspierało to działania nastawione na  efektywność finansową, obniżając koszty prowizji Grupy. Obecnie wirtualne przedmioty powiązane z dwoma głównymi produktami Grupy – Fishing Clash i Hunting Clash – są dostępne w TSG Store. W 3. kwartale zespół odpowiedzialny za rozwój TSG Store współpracował z zespołami produktowymi, w celu wypracowania nowych sposobów prezentacji oferty szerszemu gronu graczy oraz zapewnienia płynnego procesu zakupu. Na koniec października br., TSG Store odpowiadał za 19,3% płatności w Fishing Clash, istotnie zbliżając się do celu na poziomie 25%. Hunting Clash był drugim tytułem dodanym do oferty TSG Store. Sprawna integracja oferty do sklepu oraz zintensyfikowane działania komunikacyjne już przekładają się na wzrost płatności osiąganych przez tę platformę. Na koniec października 2024 roku, 11% płatności Hunting Clash zostało zrealizowanych za pomocą TSG Store. Działania wspierające rozwój TSG Store skupiają się na komunikacji, poprawie doświadczenia graczy i ułatwieniu zakupów bezpośrednio w ekosystemie TSG.

Perspektywy rozwoju i prototypy gier

Prototypowanie jest kluczowe dla przyszłego rozwoju Grupy TSG. Proces ten umożliwia firmie rynkową weryfikację koncepcji gier przed podjęciem decyzji o większej inwestycji w rozwój konkretnego produktu. Takie podejście gwarantuje, że do dalszych prac kwalifikują się  projekty z najlepszymi wskaźnikami, co zwiększa ich szanse na sukces rynkowy. Testując te koncepcje na wczesnym etapie z rzeczywistymi graczami, TSG minimalizuje ponoszone ryzyko finansowe, które towarzyszy tworzeniu gier. W październiku br., Spółka  zdecydowała, że parametry rynkowe prototypu Fishing Champions nie uzasadniają dalszych inwestycji w ten projekt. Spółka przekierowała swoje zasoby na dwa prototypy o bardziej obiecujących parametrach: Trophy Hunter, rozwijany przez TSG, oraz prototyp gry lotniczej opracowywany przez Rortos. Dalsze decyzje, co do ich dalszego rozwoju będą podejmowane na podstawie oceny potencjału monetyzacyjnego projektów. Proces ten pokazuje zdolność TSG do dostosowywania się do szybko zmieniającego się rynku i ewoluujących potrzeb graczy, podkreślając zwinne podejście wspierające efektywność finansową oraz optymalne zarządzanie zasobami. Każdy cykl prototypowania wzbogaca wiedzę zespołu i zwiększa szanse na przyszły sukces.

*Ten Square Games S.A. i Rortos łącznie.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus