Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki Grupy Żabka za 3. kwartał 2024

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka
Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka
Udostępnij

W pierwszych trzech kwartałach 2024 skorygowany wynik EBITDA Grupy Żabka wyniósł  2,52 mld zł i wzrósł o 26 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. Ten bardzo dobry wynik firma uzyskała dzięki wzrostowi skali biznesu oraz poprawie efektywności kosztowej. W rezultacie, marża skorygowanego wyniku EBITDA po 9 miesiącach 2024 r. wyniosła 12,3 proc., co stanowi wzrost o 0,6 pp. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. 

Przez 9 miesięcy 2024 roku Grupa ZAB (ZABKA) kontynuowała dynamiczny wzrost w związku z rosnącą sprzedażą porównywalną (LfL), otwieraniem nowych sklepów oraz rozwojem oferty cyfrowej. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 20,4 mld zł, co stanowi wzrost o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Przychody wzrosły o 20 proc. i osiągnęły poziom 17,7 mld zł. W samym 3. kwartale br. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,11 mld zł i wzrósł o 18 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7,5 mld zł, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przychody zwiększyły się o 18 proc., osiągając poziom 6,6 mld zł.  Wynik netto w 3. kwartale osiągnął 319 mln zł, co stanowi wzrost o 42 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. 

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, komentuje: 

Cieszę się, że nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia Grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA. Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc. 

Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka, dodaje: 

Zarówno w 3. kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. poprawiliśmy wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia. Zgodnie z naszymi zapowiedziami z IPO, w średnim terminie dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13 proc. Ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 w stosunku do 2023 roku. 

 

Kluczowe informacje nt. wyników Grupy ZAB (ZABKA) w okresie 9 miesięcy 2024 r:

• W 3. kwartale 2024 r. skorygowany wynik EBITDA zwiększył się do poziomu 1 119 mln zł 

(+ 17,8 proc. rdr). Solidne wyniki kwartalne oraz programy efektywności kosztowej wdrożone od początku 2024 r. sprawiły, że w okresie 9 miesięcy br. skorygowana EBITDA zwiększyła się o 26 proc. rdr do 2 518 mln zł. 

• W 3. kwartale 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7 499 mln zł, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z 3. kwartałem 2023 r. Przez  9 miesięcy 2024 r. wynik ten sięgnął 20 392 mln zł (wzrost o 20,4 proc. rdr). 

• O 18 proc. do 6 578 mln zł zwiększyły się przychody Grupy w 3. kwartale br. Przez 9 miesięcy wzrosły o 20 proc. rdr do 17 726 mln zł. 

• Wpływ na zwiększenie wyników sprzedażowych miały w równym stopniu wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), jak i ekspansja sieci sklepów.

• Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec 3. kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano). Tylko w 3. kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach. 

• Pomimo spowolnienia inflacji w 3. kwartale 2024 r., Grupa Żabka zwiększyła sprzedaż LfL 

o 8,6 proc. w okresie 9 miesięcy i o 6 proc. w 3. kwartale, w porównaniu z analogicznymi okresami roku poprzedniego.

• Skorygowana marża EBITDA w 3. kwartale 2024 r. wyniosła 14,9 proc. (+0,1 p.p. rdr), 

a narastająco po 9 miesiącach sięgała 12,3 proc. (+0,6 p.p.). Wzrost był efektem poprawy marży bezpośredniej, efektywności kosztowej, normalizacji kosztów energii oraz rosnących wyników oferty cyfrowej Grupy.

• W porównaniu z 3. kwartałem ubiegłego roku, zysk netto zwiększył się o 42 proc. do 319 mln zł. Z kolei po dziewięciu miesiącach 2024 r. był o 155 proc. wyższy niż przed rokiem, wynosząc 377 mln zł, głównie dzięki stabilnym kosztom odsetkowym oraz obniżeniu stawki podatkowej. W 3. kwartale 2024 r. marża zysku netto wyniosła 4,2 proc. (+0,7 p.p.), a w okresie 9 miesięcy była na poziomie 1,8 proc. (+1 p.p. rdr).

• Nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 407 mln zł w 3. kwartale oraz 1 052 mln zł za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 r. Większość tej kwoty została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów oraz wdrażanie konceptu Żabka Café 2.0. i rozwój oferty PROSTO z PIECA, związanych m.in. z instalacją pieców konwekcyjno-mikrofalowych w ok. 7 000 sklepów. 

• W trzech kwartałach 2024 r. wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA poprawił się do 1,4x z poziomu 2,1x przed rokiem. Ten pozytywny trend wspierany był wysokim poziomem generowania wolnych przepływów gotówkowych, które w pierwszych 9 miesiącach roku wyniosły 1,9 mld zł. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus