Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Spyrosoft poprawił wyniki w pierwszym półroczu

Udostępnij
  • Przychody Grupy Spyrosoft wzrosły na koniec 1 półrocza 2024 r. o 3,3% r/r do 211,8 mln zł.
  • Skonsolidowany zysk EBITDA w omawianym okresie wzrósł o 11,0% r/r do 22,8 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 10,8% vs. 10,0% w analogicznym okresie 2023 r.
  • Zysk netto wzrósł o 56,7% r/r do poziomu 12,0 mln zł. W samym 2 kw. 2024 r. zysk netto Grupy zwiększył się o 358,8% r/r i wyniósł 8,6 mln zł.
  • Pozytywny wpływ na wyniki finansowe miało utrzymanie pod kontrolą kosztów ogólnego zarządu, a także w 2 kw. 2024 r. niższe koszty związane z utrzymaniem tzw. ławki (pracowników bez przydzielonych projektów). Wpływ na wyniki finansowe Grupy miało niższe niż w latach ubiegłych tempo wzrostu wynagrodzeń przy nieco zwiększonych stawkach dla klientów.
  • Zarząd Grupy realizuje przyjętą „Strategię na lata 2022-2026” i podtrzymuje swoje długoterminowe cele: rozwój skali prowadzonej działalności i wzrost przychodów. Perspektywa Grupy Spyrosoft na rozwój biznesu w kolejnych kwartałach na rynkach obsługiwanych przez Grupę pozostaje stabilna.

– W pierwszym półroczu tego roku obserwowaliśmy stabilizację w branży IT. W związku
z tym był to dla nas w dalszym ciągu okres stopniowego zwiększania przychodów oraz optymalizacji kosztów i szukania oszczędności. Warto podkreślić, że wzrost przychodów miał miejsce, pomimo niekorzystnego dla firmy kursu złotówki w relacji do głównych walut, w których sprzedajemy nasze usługi. Poza kontrolą kosztów ogólnego zarządu, w których zawiera się m.in. back office, obniżyliśmy koszty związane z utrzymaniem tzw. ławki. W 2 kwartale 2024 r. ukształtowały się one poniżej 4%, podczas, gdy w całym pierwszym półroczu tego roku wyniosły 6%. Choć utrzymaliśmy nasze zatrudnienie na stabilnym poziomie, niewielki spadek liczby zatrudnionych w omawianym półroczu dotyczył przede wszystkim osób z kompetencjami niedostosowanymi do aktualnych potrzeb rynkowych. Jednocześnie cały czas prowadziliśmy aktywne rekrutacje pracowników z kompetencjami, na które występuje obecnie zapotrzebowanie. W efekcie odnotowaliśmy wzrost kluczowych wskaźników finansowych w pierwszej połowie tego roku. Pracujemy szczególnie intensywnie nad pozyskiwaniem nowych klientów na całym świecie i dywersyfikowaniu naszego portfolia usług – warto dodać, że w pierwszych sześciu miesiącach roku pozyskaliśmy m.in. kontrakt na współpracę ze spółką z branży półprzewodników w USA –
powiedział Konrad Weiske, prezes zarządu SPR (SPYROSOFT)

Pozytywny wpływ na zysk netto Grupy Spyrosoft w 1 półroczu 2024 r. miało także zastosowanie instrumentów finansowych zabezpieczających ryzyka kursowe oraz zastosowanie ulg podatkowych z lat ubiegłych w ramach działalności B+R. W omawianym okresie 87% przychodów Grupy pochodziło z zagranicy, zatem odpowiednie zarządzanie ryzykiem kursowym częściowo zamortyzowało silną złotówkę w 1 półroczu 2024 r.

W 1 półroczu 2024 r. do grona klientów Grupy dołączyło 64 nowych firm, a łącznie na koniec omawianego okresu Grupa obsługiwała 220 klientów. Nowi klienci zostali odnotowani we wszystkich spółkach należących do Grupy.

Zdywersyfikowana struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale na geografie r/r pokazuje znaczący wzrost przychodów z regionu DACH. W 1 półroczu 2023 r. region DACH odpowiadał za 27% przychodów Grupy (55,4 mln zł), a rok później już za 36% (75,9 mln zł).

Po DACH rynkami wiodącymi w 1 półroczu 2024 r. pozostają Wielka Brytania (26%), następnie – Polska (13%), Stany Zjednoczone (13%) i Skandynawia (7%). Przychody ujmowane z punktu widzenia branż obsługiwanych przez Grupę Spyrosoft nie uległy znaczącym zmianom w raportowanym okresie.

Na koniec pierwszego półrocza 2024 r. całkowita liczba współpracowników Grupy Spyrosoft wyniosła 1 457 osób (bez przejętej na koniec czerwca spółki Codibly). Grupa nadal rozwijała zespół pracowników specjalizujących się m.in. w AI oraz kompletowała swój zespół w UK (Londyn i Manchester), na potrzeby realizacji 3-letniego kontraktu z BBC. Pierwsze znaczące przychody z kontraktu z brytyjskim nadawcą będą widoczne w przychodach Grupy w 3 kw. 2024 r.

W tym samym kwartale Grupa rozpocznie także konsolidację wyników finansowych Codibly, spółki specjalizującej się w OZE oraz elektromobilności, w której posiada 57,5% udziałów. Finalizacja transakcji z Codibly miała miejsce pod koniec czerwca 2024 r. Połączenie pozwoli Spyrosoft rozbudować portfolio usług o nowe perspektywiczne obszary, napędzane globalnymi inwestycjami i dekarbonizacją, a także poszerzyć zespół pracowników o 82 osoby. W 1 półroczu 2024 r. Codibly odnotowało przychody na poziomie 14,7 mln zł, EBITDA 0,5 mln zł oraz zysk netto 2,2 mln zł.

Perspektywy na kolejne kwartały

Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 r. Zarząd Grupy zaznacza, że nie należy spodziewać się istotnych zmian względem bieżącej sytuacji biznesowej.

– Widzimy delikatne poruszenie na rynku IT w trzecim kwartale 2024 r., pojawia się spora liczba zapytań od nowych klientów. Ale na tym etapie z powodu kilkumiesięcznego okresu pozyskiwania klientów wzrost liczby zapytań, póki co nie przekłada się na sprzedaż – wyjaśnia Konrad Weiske.  

Perspektywa Grupy Spyrosoft na rozwój biznesu na głównych rynkach obsługiwanych przez Grupę pozostaje stabilna. Spółka nie obserwuje także większych zmian w większości branż, w których działa. Zarząd podkreśla jednak, że trudności z jakimi mierzy się obecnie rynek automotive w Niemczech mogą wpłynąć na wyniki tego sektora w Grupie w najbliższym czasie. Większy wzrost zapotrzebowania na doradztwo i usługi IT widoczny jest natomiast w sektorze finansowym oraz w mediach.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Spyrosoft:

Mln zł

    1H 2024

1H 2023

zmiana r/r

Przychody netto

211,8

205,0

+3,3%

EBITDA

22,8

20,5

+11,0%

Zysk z działalności operacyjnej

16,7

15,3

+9,2%

Zysk netto

12,0

7,7

 +56,7%

 

Mln zł

    2Q 2024

2Q 2023

zmiana r/r

Przychody netto

103,4

100,6

+2,7%

EBITDA

11,0

7,8

+41,1%

Zysk z działalności operacyjnej

8,0

5,1

 +57,0%

Zysk netto

8,6

1,9

+358,8%

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus