WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 1H2024 | 1H2023 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży ogółem | 113 809 | 121 523 | -6,3% |
Zysk lub strata netto przypadająca akcjonariuszom Spółki Dominującej | -10 489 | 6 255 | |
Całkowite dochody netto przypadające akcjonariuszom Spółki Dominującej | -10 476 | 6 209 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 38 322 | 53 195 | -28,0% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -4 996 | -7 370 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -75 349 | -95 571 | |
Przepływy pieniężne netto | -42 023 | -49 746 | |
30.06.2024 | 31.12.2023 | ||
Aktywa razem | 298 218 | 378 493 | -21,2% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom Spółki Dominującej | 168 440 | 177 312 | -5,0% |
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą | -0,11 | 0,07 | -257,1% |
Wartość księgowa na jedną akcję | 1,77 | 1,87 | -5,3% |
W okresie pierwszego półrocza 2024 roku Grupa Kapitałowa PPS (PEPEES) osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 113.809 tys. PLN, co w relacji do analogicznego okresu ubiegłego roku oznacza spadek o 6,3% (121.523 tys. PLN). Spadek przychodów ze sprzedaży był konsekwencją zdecydowanie niższych cen rynkowych produktów skrobiowych, wytwarzanych przez Grupę.
Zmniejszeniu przychodów ze sprzedaży towarzyszył jednoczesny wzrost kosztu własnego sprzedaży o 16,3%, co wpłynęło na wypracowanie niższego wyniku brutto ze sprzedaży na poziomie 16.041 tys. PLN, co oznacza spadek o 57,2% względem analogicznego okresu roku poprzedniego.
Grupa poniosła stratę z działalności operacyjnej w wysokości 6.774 tys. zł, co oznacza spadek w stosunku do roku ubiegłego o 149,7% (zysk 13.620 tys. PLN).
Koszty sprzedaży i marketingu w okresie pierwszego półrocza 2024 roku uległy zwiększeniu o 5,1% względem okresu porównawczego, z kolei koszty ogólnego zarządu wzrosły o 2,3%.
Saldo pozostałej działalności operacyjnej, rozumiane jako saldo pozostałych przychodów operacyjnych pomniejszone o pozostałe koszty operacyjne, w okresie sześciu miesięcy 2024 roku zamknęło się na poziomie 1.149 tys. PLN przy wyniku minus (538) tys. PLN w okresie porównawczym.
Z kolei wynik na działalności finansowej, rozumiany jako saldo przychodów finansowych pomniejszone o koszty finansowe, w okresie I półrocza 2024 roku wyniósł minus (4.004) tys. PLN. Za I półrocze ubiegłego roku saldo wyniosło minus (3.804) tys. PLN. Należy zauważyć, że finansowanie działalności operacyjnej i inwestycyjnej kredytami bankowymi opartymi na stawce WIBOR sprawia, iż Grupa narażona jest na ryzyko zmiany stopy procentowej. Poza tym, Grupa ma zadłużenie z tytułu leasingu opartego na zmiennych stopach oprocentowania.
W konsekwencji powyższego Grupa poniosła stratę brutto po pierwszym półroczu 2024 roku w kwocie 10.778 tys. PLN przy zysku brutto w wysokości 9.816 tys. PLN w okresie porównawczym, natomiast strata netto w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku wyniosła 11.035 tys. PLN przy zysku netto 6.624 tys. PLN w analogicznym okresie 2023 roku.
W ocenie Zarządu Emitenta na poniesioną w I półroczu 2024 r. stratę najbardziej wpłynęła niższa niż w 2023 r. cena rynkowa głównego produktu, tj. skrobi ziemniaczanej. Średnia cena sprzedaży skrobi była w I półroczu 2024 o ok. 900 zł/t niższa niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, że spadkowi przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2024 r. towarzyszył jednoczesny wzrost kosztu własnego sprzedaży, na który wpływ miała utrzymująca się inflacja. Te dwa czynniki w największym stopniu przełożyły się na poniesioną przez Grupę w okresie sprawozdawczym stratę.
W ocenie Zarządu Emitenta prognoza na II półrocze 2024 r. oraz na kolejne lata jest bardziej optymistyczna, ponieważ od lipca 2024 r. na rynku skrobi można zaobserwować stopniową tendencję rosnącą ceny sprzedaży (w lipcu wzrost 1,7% w stosunku do czerwca, w sierpniu 3,3% w stosunku do lipca). Zarząd Emitenta przewiduje utrzymanie się tej korzystnej dla Grupy tendencji, co pozwoli w kolejnych miesiącach na wygenerowanie wyższych przychodów ze sprzedaży. Jednocześnie Grupa planuje pozyskiwać wyższe ilości surowca do przerobu, co powinno przełożyć się na niższe jednostkowe koszty produkcji. Ponadto z początkiem 2025 r. planowane jest uruchomienie nowej linii do produkcji modyfikatów skrobiowych, co pozwoli Emitentowi otworzyć się na nowe rynki zbytu (zarówno na rynek spożywczy jak i farmaceutyczny). Dywersyfikacja produktów umożliwi Grupie konkurowanie z zagranicznymi przedsiębiorstwami i pozyskanie nowych odbiorców.