- Grupa Śnieżka wypracowała w I półroczu 2024 roku 402,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek rok do roku o 7,3%. W analizowanym okresie wynik EBITDA wyniósł 67,4 mln zł, a zysk netto 31,7 mln zł, czyli odpowiednio o 15,9% i 23,2% mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
- Osłabienie wyników jest przede wszystkim konsekwencją spadku sprzedaży w ujęciu wolumenowym w skali całego rynku, a także umocnienia złotego względem forinta i hrywny. Nadal utrzymują się też relatywnie niekorzystne warunki makroekonomiczne.
- Pomimo trudnych warunków zewnętrznych, Grupa Śnieżka utrzymała swój udział w polskim rynku.
- W samym II kwartale 2024 roku wartość sprzedaży w Polsce wyniosła 161,5 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 4,1%.
- Wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy spadł na koniec czerwca 2024 roku do 2,08 z poziomu 2,35 rok wcześniej.
Utrzymany udział w rynku polskim pomimo trudnych warunków zewnętrznych
Rynek farb dekoracyjnych boryka się ze spadkiem wolumenu sprzedaży, jednak ostatnie dane branżowe wskazują, że tempo tego spadku wyhamowało do jednocyfrowego poziomu. Silna pozycja złotego względem euro, waluty, w której w większości Grupa kupuje surowce, pozwala jej lepiej kontrolować koszty produkcji.
Z drugiej strony, umocnienie złotego wobec hrywny i forinta działa niekorzystnie, obniżając przychody, ponieważ wpływy z rynków węgierskiego i ukraińskiego, po przeliczeniu na złote, są niższe.
- Pomimo trudnych warunków zewnętrznych utrzymaliśmy nasz udział w krajowym rynku. W samym II kwartale br. odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w Polsce o 4,1%, do 161,5 mln zł. W analizowanym okresie zredukowaliśmy także zadłużenie w ujęciu długu netto do EBITDA, a wydatki CAPEX-owe realizowaliśmy zgodnie z planem. Warto dodać, że wartość wypłaconej w maju dywidendy to blisko 40 mln zł, co dało 3,17 zł na jedną akcję - komentuje Joanna Wróbel-Lipa, Wiceprezes Zarządu Śnieżka SA.
Na obniżenie zyskowności SKA (SNIEZKA) w I półroczu 2024 roku, oprócz spadku sprzedaży, wpływ miał wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 13% rok do roku. Rentowność EBITDA w I półroczu 2024 roku wyniosła 16,7%, co oznacza spadek rok do roku o 1,7 p.p., jednakże jest to bardzo dobry wynik na tle branży. Grupa w analizowanym okresie wypracowała 48,4% rentowności brutto ze sprzedaży, czyli o 5,6 p.p. więcej rok do roku, pomimo trudnego otoczenia rynkowego.
Wartość sprzedaży krajowej osiągnęła 285,9 mln zł, czyli o 5,8% mniej rok do roku, stanowiąc 71,0% skonsolidowanych przychodów. W Ukrainie Grupa odnotowała zwiększenie przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż na tym rynku wyniosła 42,9 mln zł, co oznacza wzrost o 5,2% wobec I półrocza 2023 roku. Natomiast na Węgrzech przychody spadły o 18,0% rok do roku osiągając wartość 53,2 mln zł.
Podstawowe elementy rachunku zysków i strat Grupy Kapitałowej Śnieżka:
okres 6 miesięcy zakończony dnia 30 czerwca 2024 roku |
okres 6 miesięcy zakończony dnia 30 czerwca 2023 roku |
Zmiana (r/r) |
|
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży |
402 648 |
434 545 |
-7,3% |
Koszt własny sprzedaży |
207 966 |
248 469 |
-16,3% |
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu |
143 488 |
126 972 |
13,0% |
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej |
(2 494) |
1 452 |
-271,8% |
Wynik na działalności finansowej |
(9 345) |
(11 126) |
-16,0% |
Udział w zysku jednostki stowarzyszonej |
134 |
104 |
28,8% |
Zysk brutto |
39 489 |
49 534 |
-20,3% |
Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) |
48 700 |
60 556 |
-19,6% |
Zysk na działalności operacyjnej + amortyzacja (EBITDA) |
67 373 |
80 154 |
-15,9% |
Podatek dochodowy |
7 772 |
8 223 |
-5,5% |
Wynik netto, w tym |
31 717 |
41 311 |
-23,2% |
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej |
30 026 |
38 335 |
-21,7% |
– Obecne warunki rynkowe są w dużym stopniu kształtowane przez siłę nabywczą oraz nastroje konsumentów, które wpływają na ograniczony popyt w naszej branży. Na te czynniki oddziałuje sytuacja geopolityczna, realny wzrost wynagrodzeń oraz obserwowana obecnie struktura popytu, gdzie klienci częściej wybierają usługi kosztem dóbr trwałych. W takim otoczeniu wyzwaniem jest utrzymanie wolumenu sprzedaży porównywalnego z rokiem 2023 – podsumowuje Wróbel-Lipa.