Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Ferro zwiększa zysk netto do 16,6 mln zł

Udostępnij
  • zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w 1H 2024 wyższy o 11% r/r: 33,3 mln zł, EBITDA wyższa o 5% r/r: 56,0 mln zł i przychody Grupy na poziomie 379,3 mln zł (wobec 390,1 mln zł przed rokiem) – kontynuacja koncentracji na efektywności kosztowej biznesu
  • wysoki poziom cash flow operacyjnego +72,9 mln zł, z przełożeniem na przejściowo znaczne obniżenie zadłużenia finansowego, dług netto obejmujący kredyty i leasingi/EBITDA na poziomie 0,3x
  • sprzedaż zagraniczna z udziałem ponad 59% dzięki silnej pozycji Grupy w regionie, dywersyfikacji geograficznej i produktowej oraz postępującej sprawności organizacyjnej
  • uchwalona dywidenda z zysku za rok 2023 w łącznej wysokości 67,1 mln zł, tj. 3,16 zł na akcję (dzień wypłaty: 10 października br.)

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wypracowała w 1H 2024 r. zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 33,3 mln zł, co oznacza wzrost o 11% r/r. EBITDA w 1H 2024 wyniosła 56,0 mln zł i była wyższa w ujęciu r/r o 5%, a skonsolidowane przychody sięgnęły 379,3 mln zł wobec 390,1 mln zł rok wcześniej. W samym 2Q 2024 roku Grupa osiągnęła 16,6 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy j.d. (12,6 mln zł w 2Q 2023), 25,5 mln zł EBITDA (24,3 mln zł w 2Q 2023) i 179,9 mln zł przychodów (wobec 182,6 mln zł przed rokiem).

Wartość sprzedaży zagranicznej Grupy w 1H 2024 przekroczyła 224 mln zł (udział ponad 59% w przychodach ogółem; widoczny negatywny wpływ przeliczenia walut lokalnych na PLN). Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 155,3 mln zł. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej sięgnęła w 1H 2024 roku 187,6 mln zł i była nieznacznie niższa w ujęciu r/r. Sprzedaż segmentu armatury instalacyjnej wyniosła 122,9 mln zł (wobec 134,8 mln zł rok wcześniej), a segmentu źródeł ciepła była wyższa o 11% r/r i przekroczyła 60,0 mln zł. W wynikach 1H 2024 widoczny był pozytywny wpływ ograniczenia kosztów działalności, wynikający z postępującej efektywności Grupy w połączeniu z pewną stabilizacją cen surowców i transportu przy utrzymującej się wymagającej sytuacji popytowej w regionie.

- Pierwsze półrocze br. zakończyliśmy dobrymi w naszej ocenie wynikami finansowymi, przy czym poziom sprzedaży Grupy FERRO dość dobrze odzwierciedla nadal wymagającą sytuację popytową w regionie. Nastroje konsumenckie na poszczególnych rynkach mogą być do pewnego stopnia zróżnicowane, dlatego strategicznie stawiamy na dywersyfikację geograficzną, ale ogólne trendy makro – szczególnie w ujęciu średnioterminowym - pozostają raczej zbieżne i nie uległy w ostatnich miesiącach poprawie. Jednocześnie rynki nadal charakteryzują się zmiennością, jeśli chodzi o ceny surowców czy transportu, więc wciąż dużą wagę przykładamy do efektywności działalności FERRO, co przynosi pożądane efekty. Pomimo nieco słabszej obecnie koniunktury sukcesywnie realizujemy kluczowe inicjatywy strategiczne, dbając przy tym o stabilną, bezpieczną sferę finansową Grupy. Analizujemy potrzeby Klientów na poszczególnych rynkach, aby móc na bieżąco dostosowywać do nich naszą ofertę. Cieszy nas wzrost sprzedaży w segmencie źródeł ciepła – możemy powiedzieć, że po dużych zawirowaniach kotły gazowe, dzięki swojej atrakcyjności pod względem zarówno ekonomii, jak i ekologii, stopniowo wracają do łask i właśnie w obszarze techniki grzewczej wprowadzamy do oferty nowe rozwiązania, które spotykają się z dobrym odbiorem ze strony Klientów. Naszą ofertę źródeł ciepła na wybranych rynkach zagranicznych wspieramy kompleksowymi kampaniami promocyjnymi i edukacyjnymi. Z początkiem września rozpoczęliśmy takie działanie w Rumunii – mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO. Sprawność operacyjna FERRO i bardzo dobre relacje z Kontrahentami pozwalają nam utrzymywać, a nawet wzmacniać pozycję konkurencyjną na kluczowych rynkach, co z pewnością zaprocentuje, gdy koniunktura w regionie zacznie ulegać poprawie. Mocne fundamenty i konsekwentna realizacja strategii pozwalają nam także wywiązywać się z założeń polityki dywidendowej, nawet w wymagających biznesowo czasach – za niecały miesiąc wypłacimy Akcjonariuszom 67,1 mln zł w formie dywidendy, czyli 3,16 zł na akcję - dodaje Wojciech Gątkiewicz.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus