Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki Forte za rok obrotowy 2023/2024 oraz list prezesa

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023/2024 2022/2023 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług 1 030 669 1 598 422 -36%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej -2 467 98 426  
Zysk (strata) przed opodatkowaniem -14 648 68 064  
EBITDA 52 787 167 135 -68%
Zysk (strata) okresu przypadające akcjonariuszom Jednostki Dominującej -60 608 88 148  
Całkowite dochody netto za okres 27 778 135 020 -79%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 101 852 33 534 204%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -36 858 -19 513  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -63 155 -13 401  
Zwiększenie/ zmniejszenie netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów 1 578 757 108%
       
Liczba akcji (w szt.) 23 930 769 23 930 769  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą przypadający akcjonariuszom Jednostki Dominującej  -2,53 3,68 -169%
Suma aktywów 1 438 382 1 496 103 -4%
Zobowiązania razem 528 607 614 105 -14%
Zobowiązania długoterminowe 59 842 284 202 -79%
Zobowiązania krótkoterminowe 468 765 329 903 42%
Kapitał własny (przypisany akcjonariuszom Jednostki Dominującej) 907 829 879 877 3%
Kapitał zakładowy 23 931 23 931  
Wartość księgowa na jedną akcję 37,94 36,77 3%

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla FORTE na kolejne lata  <<<

 

Szanowni Państwo,

w imieniu Grupy FTE (FORTE), po raz pierwszy jako prezeska Zarządu, przekazuję Państwu skonsolidowane sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2023/2024, w którym prezentujemy osiągnięte wyniki finansowe i operacyjne, a także kluczowe wydarzenia.

Miniony rok finansowy był to szczególnie wymagający okres. Otoczenie nie sprzyjało nie tylko FORTE, lecz także całej branży meblowej, potęgując trudności, których skutki odczuwamy od dłuższego czasu. Od wielu miesięcy w Europie branża wyposażenia wnętrz przeżywa kryzys. Niski popyt na meble, który zaczął się po pandemii, utrzymywał się również w minionym roku, rosły koszty prowadzenia działalności w Polsce. Coraz silniejsza konsolidacja po stronie klientów, którzy oczekują wciąż niższych cen i lepszych warunków, również ma odzwierciedlenie w osiągniętej marży.

Znaczenie miały konflikty zbrojne, które zawsze powodują niepewność społeczną i znacząco wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, skłaniając do oszczędzania i ograniczania wydatków, szczególnie na dobra konsumpcyjne trwałego użytkowania. W rezultacie zakupy mebli oraz innych sprzętów domowych są odkładane na później. Tradycyjny jesienny, tzw. wysoki sezon na sprzedaż mebli, w 2023 roku nie nastąpił. Suma wszystkich tych negatywnych czynników wpłynęła na nasz wynik operacyjny.

Aby ograniczyć skutki kryzysu oraz umocnić swoją pozycję na rynku, podjęliśmy zdecydowane działania i zrobiliśmy bardzo dużo w obszarze optymalizacji kosztowych i procesowych, które przeprowadziliśmy we wszystkich obszarach firmy. Już w 2022 roku rozpoczęliśmy restrukturyzację zatrudnienia, dopasowując jego poziom do nowych potrzeb. Pod koniec 2023 zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie zwolnień grupowych i w rezultacie zmniejszyliśmy poziom zatrudnienia o ok. 10 %. Proces ten zakończył się w styczniu tego roku.

Był to tylko jeden z wielu elementów dostosowywania kosztów do sytuacji rynkowej. Oprócz niego zwiększaliśmy efektywność wytwarzania, co m.in. pozwoliło ograniczyć negatywny wpływ podnoszenia płacy minimalnej, która w ostatnich dwóch latach bardzo znacząco wzrosła. Zbudowaliśmy - kosztem około 36 mln zł - farmy fotowoltaiczne przy naszych fabrykach o łącznej mocy 11MW, które zapewniają nam do 15 proc. zapotrzebowania energetycznego fabryk. Będziemy systematycznie zwiększać udział energii ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu, zgodnie z naszą długoterminową strategią zrównoważonego rozwoju.

W minionym roku dużo uwagi poświęciliśmy innowacyjnym rozwiązaniom konstrukcyjnym i rozwojowi nowych kategorii produktowych.

Wprowadziliśmy do oferty meble łazienkowe, rozwijamy znacząco sprzedaż szaf i pracujemy nad kolejnymi nowościami. Dużo uwagi i intensywnych działań skierowaliśmy na rozwój produkcji i sprzedaży mebli tapicerowanych. Dzięki przeprowadzonym w ostatnich latach inwestycjom, jeden z zakładów przekształciliśmy w tapicernię. Produkujemy tu łóżka, materace i sofy, i planujemy dalszy rozwój tej kategorii, gdyż jest ona doskonałym uzupełnieniem naszej dotychczasowej oferty. Rozwój sprzedaży rozpoczęliśmy od rynków polskiego i niemieckiego.

Szczególnie istotnym dla nas wydarzeniem było wprowadzenie na rynek marki EasyKlix z rewolucyjną metodą montażu opartą na technologii Threespine ID. Daje ona możliwość wygodnego i szybkiego składania mebli bez użycia prawie żadnych narzędzi, co znacząco poprawia komfort montażu. Technologia ta daje również unikalną możliwość wielokrotnego demontażu mebli, co z kolei może wydłużać okres użytkowania produktu lub też ułatwić jego recykling. Pod koniec 2023 roku projekt nabrał tempa. Obecnie meble marki EeasyKlix by Forte dostępne są w kilkudziesięciu sklepach w Niemczech oraz salonach sieci John Lewis w Wielkiej Brytanii, z perspektywą dalszej ekspansji. Poprawa komfortu montażu, użytkowania, jak również serwisu to zdecydowanie kierunki, które chcemy rozwijać.

W minionych 12 miesiącach intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem nowości i ich prezentacją na licznych targach. Dużym sukcesem okazały się wrześniowe targi MOW, bardzo entuzjastycznie przyjęte przez branżę. Zmieniliśmy podejście do prezentacji oferty i komunikacji marki, co zostało docenione przez naszych klientów. W Bad Salzuflen w naszym Centrum Wystawienniczym o powierzchni 4000 m2 przedstawiliśmy ponad 40 nowych kolekcji meblowych FORTE i ponad 500 nowych artykułów. Targi zaowocowały licznymi wdrożeniami a ich efektów spodziewamy się w kolejnych kwartałach 2024 roku.

W zakończonym roku obrotowym Zarząd wypracował wspólnie ze wszystkimi bankami finansującymi Grupę FORTE kluczowe założenia finansowania Grupy na kolejne 3 lata. Efektem tychże ustaleń i wielostronnych negocjacji będzie zawarcie nowej Umowy Wspólnych Warunków, której podpisanie planowane jest w lipcu 2024 roku. Kluczowym efektem zawartej umowy będzie zapewnienie ciągłości finansowania Grupy FORTE, jak również ustalenie kowenantów finansowych na kolejne okresy sprawozdawcze.

Przed nami kolejny trudny rok - zgodnie z prognozami analityków nie zakładamy, że sytuacja na rynku znacząco się poprawi. Musimy jak najlepiej wykorzystać potencjał, który już mamy, ale jednocześnie udoskonalać strategie sprzedażowe i marketingowe. Dostosowanie do zmieniających się preferencji klientów oraz wykorzystanie nowych kanałów sprzedaży i komunikacji będą kluczowe dla utrzymania naszej pozycji na rynku.

Ambitny, lecz realistyczny plan, który sobie założyliśmy na rok 2024/2025, uwzględnia obecne wyzwania rynkowe i trudności w branży. Osiągnięcie celów będzie wymagało dużego wysiłku całego zespołu Grupy FORTE, ale jestem przekonana, że praca, którą już wykonaliśmy oraz konsekwentna realizacja przyjętych kierunków przełożą się na osiągnięcie zamierzonych rezultatów.

Z wyrazami szacunku

Maria Florczuk

Prezeska Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus