TEN (TSGAMES) po zakończeniu poniedziałkowej sesji zaprezentował dane finansowe za IV kw. 2023 r., które następnego dnia omówił podczas zorganizowanej konferencji z inwestorami. Przedstawione przez Spółkę wyniki okazały się nieznacznie lepsze niż przed rokiem, przez co zostały one pozytywnie odebrane przez rynek. W omawianym okresie przychody ze sprzedaży TSG zmniejszyły się do 108.1 mln PLN (-17.6% r/r), na poziomie EBIT odnotowano stratę równą 16.7 mln PLN (vs. +4.2 mln PLN w 4Q'22), skorygowana EBITDA wzrosła o niespełna 0.2% r/r (do 35.3 mln PLN), z kolei dochód netto uległ widocznej poprawie, przy czym w dalszym ciągu pozostaje on ujemny, tj. -1.7 mln PLN (vs. -7.3 mln PLN w 4Q'22). Należy jednak pamiętać, że minione 12 miesięcy było dla Spółki wyjątkowo wymagającym okresem. W reakcji na spadające płatności w pierwszych miesiącach 2023 r., Zarząd TSG podjął bowiem decyzję o rewizji dotychczasowej strategii. Spółka postanowiła skupić się wyłącznie na swoich trzech głównych tytułach (Fishing Clash, Hunting Clash i Wings of Heroes), jednocześnie wstrzymując prace nad Undead Clash oraz Fishing Masters. Poskutkowało to zarówno całkowitym odpisem skapitalizowanych koszów związanych z produkcją obu gier (odpis na kwotę 31.7 mln PLN uwzględniony w wynikach za I półrocze), jak również istotną redukcją zatrudnienia (odeszło 110 osób, tj. ok. 25% pracowników; koszt odpraw zaksięgowany w II kw. na 6.4 mln PLN). W opinii Zarządu, przeprowadzona rewizja oraz podjęte inicjatywy oszczędnościowe przyniosły już pierwsze efekty, o czym świadczyć ma m.in. widoczna poprawa wyników w dwóch ostatnich kwartałach 2023 r.
- Spadek poziomu płatności r/r. W IV kw. 2023 r. płatności wygenerowane przez Spółkę zmniejszyły się o 21.7% r/r do 108.5 mln PLN, przy czym były one jednocześnie zbliżone do poziomu płatności uzyskanych w poprzednim kwartale. Obserwowana sytuacja to w głównej mierze efekt niekorzystnego trendu występującego na rynku gier mobilnych, który dodatkowo w omawianym okresie, został wsparty przez istotną aprecjację kursu PLN/USD (co przełożyło się na obniżenie płatności wyrażonych w PLN). W strukturze przychodów ze sprzedaży, najwyższe płatności po raz kolejny zostały uzyskane przez grę Fishing Clash (68.7 mln PLN; -21.0% r/r) oraz w drugiej kolejności przez Hunting Clash (26.4 mln PLN; -19.4% r/r).
- Fishing Clash. Na przestrzeni ostatniego kwartału Spółka skupiona była na ulepszeniu oferty wydarzeń w grze, elementach poprawiających user experience oraz narzędziach umożliwiających efektywniejszą komunikację. Dodatkowo w listopadzie udostępniona została przeglądarkowa wersja Fishing Clash, która ma za zadanie dotrzeć do potencjalnie nowej grupy klientów. Niemniej jednak, w całym 2023 r. skumulowane nakłady poniesione na wydatki marketingowe tytułu był aż o 31% niższe niż przed rokiem. Pomimo ograniczenia kosztów user acquisition, średnia miesięczna liczba użytkowników w grze (MAU) nie uległa obniżeniu – wręcz przeciwnie, w każdym kwartale 2023 r. wartość ta była wyższa niż w analogicznych okresach 2022 r. Płatności uzyskane przez Fishing Clash pomiędzy październikiem, a grudniem spadły jednak o 21.0% r/r.
- Hunting Clash. Wygenerowane przez Hunting Clash płatności w IV kw. były niższe o 19.4% r/r. Spółka w tym okresie koncentrowała się na zmianach w systemie odpowiadających za efektywność rywalizacji w grze. Jej celem jest poprawa zaangażowania użytkowników oraz monetyzacja. Według Zarządu, pełne efekty prac mają być widoczne w dłuższym terminie, co wynika z konieczności wykształcenia nowych nawyków po stronie graczy oraz dostosowania przez zespół Hunting Clash struktury wydarzeń w grze. Ponadto, wydatki na marketing tytułu oraz user acquisition w całym 2023 r. spadły o 27% r/r. Pomimo tego, w IV kw. średnia miesięczna liczba aktywnych użytkowników w grze odnotowała rekordowy poziom 2.6 mln i po raz pierwszy w historii była kwartalnie wyższa niż w Fishing Clash.
- Wings of Heroes. W przypadku Wings of Heroes, od II kw. 2023 r. widoczny jest wyraźny spadek płatności względem początku roku (w IV kw. zmniejszyły się aż o 57.1% r/r). Zdaniem Zarządu, taka sytuacja jest pochodną gruntownej przebudowy silnika gry i niemalże całkowitym wstrzymaniem wydatków marketingowych w tym okresie. W ostatnich tygodniach ubiegłego roku Spółka dostrzegła jednak stopniowy powrót zainteresowania użytkowników, co ma związek z wprowadzeniem nowych elementów do gry. Tytuł w dalszym ciągu znajduje się na etapie intensywnej przebudowy i dokładania nowej treści, przez co pełne możliwości monetyzacji mają być widoczne dopiero w kolejnych kwartałach. Ponadto, podczas konferencji Prezes TSG zaznaczył, że w I kw. 2024 r. Spółka postanowiła o podniesieniu budżetu na marketing gry o ok. 50%. W sytuacji gdy performance produktu będzie na odpowiednim poziomie, wtedy też budżet ten będzie poddawany dalszemu skalowaniu.
- Spadek aktywności graczy w pierwszych kwartałach 2024 r. Od początku bieżącego roku widoczne jest pogorszenie aktywności graczy względem II półrocza 2023 r. W styczniu i lutym Fishing Clash wygenerował bowiem kolejno 19.0 mln PLN i 19.3 mln PLN płatności, podczas gdy w przypadku Hunting Clash było to odpowiednio 7.9 mln PLN oraz 7.2 mln PLN.
- Zmniejszenie wydatków marketingowych. Na przestrzeni 2023 roku wydatki na marketing podlegały konsekwentnej redukcji (-26.9% r/r), co wynikało głównie z obniżenia niemal do zera nakładów na grę Wings of Heroes począwszy od II kw., a także ograniczenia wydatków na kluczowe produkcje, tj. Fishing Clash oraz Hunting Clash.
- Redukcja kosztów SG&A. W IV kwartale Spółka obniżyła koszty SG&A aż o 33.8% r/r. Tak istotny spadek był w dużym stopniu konsekwencją przeprowadzonego w kwietniu procesu zwolnień grupowych (odeszło 110 osób, tj. ok. 25% pracowników), co przełożyło się na redukcję kosztów wynagrodzeń, które w przedstawionym okresie skurczyły się o 16.6% względem II kw. Dodatkowo, z uwagi na reorganizację prac i zmniejszenie liczby aktywnych biur w różnych lokalizacjach, obniżeniu uległy także koszty utrzymania spółek zależnych - w całym 2023 r. o 32.3% r/r.
- Niewielki wzrost skorygowanej EBITDA r/r. Skorygowana wartość EBITDA w IV kw. wyniosła 35.3 mln PLN i była tym samym wyższa o 0.2% r/r (był to również najwyższy kwartalny odczyt w całym roku obrotowym). Uzyskanie takiego wyniku możliwe było dzięki przeprowadzonej rewizji dotychczasowej strategii Spółki, wprowadzonej dyscypliny kosztowej, usprawnieniu procesów operacyjnych, a także pracy nad poprawą wskaźników głównych produktów TSG.
- Odpisy aktualizujące obciążyły wynik netto. W IV kw. 2023 r. wynik netto Spółki uległ widocznej poprawie r/r, niemniej w dalszym ciągu pozostaje ujemny, tj, -1.7 mln PLN (vs. -7.3 mln PLN w 4Q’22). Wpływ na odnotowaną stratę miały przeprowadzone odpisy aktualizujące (po przeprowadzonych testach na utratę wartości aktywów) związane ze spółkami zależnymi Rortos oraz Gamesture, na łącznie 46.2 mln PLN. Jednocześnie zostały one jednak częściowo skompensowane zmianą szacunkowej kwoty do wypłaty w postaci płatności earnout (zależne od wyników Rortos). Spadek zobowiązania wyniósł 4.5 mln EUR, czyli 20.1 mln PLN.
- Skup akcji własnych. Ilość zgromadzonej przez TSG gotówki na koniec 2023 r. była na rekordowym poziomie i osiągnęła wartość 162.8 mln PLN (+28.6% r/r). Pozwoliło to Spółce na przeprowadzenie, na początku bieżącego roku, najwyższego dotychczas programu skupu akcji własnych w wysokości 114.5 mln PLN (954 166 sztuk po cenie 120 PLN). Jednocześnie TSG nie zamierza rekomendować wypłaty dywidendy z zysku za rok 2023.