WYBRANE DANE FINANSOWE (PLN) | 2023 | 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 706 120 590 | 1 222 854 334 | -42% |
Zysk/strata na sprzedaży | -8 901 774 | 32 045 623 | |
Amortyzacja | 362 472 | 300 770 | 21% |
Zysk/strata na działalności operacyjnej | -9 209 730 | 32 858 050 | |
Zysk/strata brutto | -9 349 019 | 26 765 286 | |
Zysk/strata netto | -8 721 758 | 21 501 966 |
Szanowni Państwo,
Przedstawiam Państwu roczne sprawozdanie MNS (MENNICASK) za 2023 rok i zapraszam Państwa do lektury raportu finansowego oraz sprawozdania Zarządu, w których przedstawiliśmy szczegółowe informacje i dane finansowe. Korzystając z okazji chciałbym podsumować bieżącą sytuację Spółki oraz przedstawić perspektywy rozwoju w nadchodzącej przyszłości.
Za nami trudny i wymagający dla całej branży złota rok obrotowy, właściwie można powiedzieć, najtrudniejszy rok w naszej historii, historii zarówno Spółki, jak i stosunkowo młodego rynku złota inwestycyjnego w naszym kraju. Był to również bardzo trudny rok na rynku złota w całej Europie, a rozwinięte i stabilne rynki, takie jak rynek niemiecki zanotowały niespotykane w ostatnich dziesięcioleciach spadki popytu i rentowości. Analizowany okres poprzedził rok 2022, który zaznaczył się przede wszystkim wybuchem wojny na Ukrainie, co spowodowało kolejną, po pandemii COVID-19, falę wzrostu zainteresowania złotem. Tym samym zarówno przychody i wyniki finansowe Spółki, jak i innych podmiotów na rynku złota, były ponadnormatywnie wysokie. W 2023 roku niepokój inwestorów związany z wybuchem wojny znacznie zmalał, wrosły natomiast stopy procentowe i atrakcyjność ofert oszczędnościowych. Jednocześnie inwestorzy zostali obciążeni większymi ratami kredytów hipotecznych, a rosnąca inflacja i wysokie koszty życia oznaczały spadek ilości wolnych środków przeznaczonych na inwestycje, w tym zakupy kruszcu. Dodatkowo rekordowo wysokie ceny złota zachęcały przede wszystkim do odsprzedaży zgromadzonych sztabek i monet. Zdarzenia te spowodowały spadek popytu na złoto, a tym samym spadek przychodów podmiotów zajmujących się sprzedażą kruszcu, zwłaszcza na tle wysokich poziomów sprzedaży z poprzednich trzech lat. Można zatem powiedzieć, że począwszy od 2023 roku rynek złota inwestycyjnego zaczął wracać do normy i typowej dla tego sektora sezonowości.
Zdawaliśmy sobie w pełni sprawę, że rekordowy popyt na złoto jaki miał miejsce w latach 2020 – 2022 nie utrzyma się w dłuższym okresie i w pewnym momencie nastąpi odwrócenie trendu. Stąd w minionych latach podjęliśmy odpowiednie kroki w celu zapewnienia środków zabezpieczających sytuację Spółki w przypadku spadku popytu, tj. zapewnienie Spółce odpowiedniego poziomu kapitału, rozwój i modernizację sieci sprzedaży offline i online, a także inwestycje w systemy informatyczne w celu zwiększenia efektywności procesów w Spółce i obniżenia kosztów. Począwszy od drugiej połowy 2023 roku odwrócenie trendu zaczęło być widoczne. W celu zminimalizowania negatywnych skutków spadku popytu na rynku, Zarząd Spółki podjął działania zmierzające do generowania jak największej sprzedaży. Chcąc utrzymać dotychczasowych oraz pozyskać nowych klientów oraz utrzymać pozycję lidera rynku złota w Polsce, w 2023 roku Spółka dokonała znaczących inwestycji i wydatków infrastrukturalnych, logistycznych, marketingowych oraz wizerunkowych tj. ogólnopolska kampania wizerunkowa z wybitnym sędzią piłkarskim Szymonem Marciniakiem, zwiększenie liczby kanałów sprzedaży online o Allegro, Empik czy Facebook Marketplace, uruchomienie nowego serwisu e-commerce opartym o silnik PrestaShop, otwarcie nowego oddziału Spółki w Szczecinie, czy rewitalizacja punktów sprzedaży w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Pomimo spadku popytu, Spółka utrzymała także szeroką ofertę produktów „od ręki”. Duża dostępność towarów bezpośrednio w piętnastu oddziałach oraz online stanowi istotną przewagę konkurencyjną Spółki, jako że klienci preferują tę formę sprzedaży. W czwartym kwartale 2023 roku Spółka poszerzyła też wachlarz produktów z platyny i palladu oraz wprowadziła certyfikowane kolorowe i bezbarwne diamenty inwestycyjne Monte Carlo Diam.
Nasze działania zostały docenione przez rynek i ekspertów. W 2023 roku Spółka trzeci raz z rzędu otrzymała prestiżowy tytuł Diament Forbesa. Spółka została też wyróżniona prestiżowym Certyfikatem Wiarygodności Biznesowej przyznawanym przez międzynarodową wywiadownię Dun & Bradstreet. To wyróżnienie świadczące o najwyższej ocenie stabilności przedsiębiorstwa, którym może pochwalić się jedynie 1% firm na rynku.
Wielkie podziękowania składam naszym Pracownikom i Współpracownikom, za ich pełne zaangażowanie i wkład w rozwój firmy. Klientom i kontrahentom dziękuję za zaufanie, jakim nas obdarzyli podejmując z nami współpracę.
Szanowni Akcjonariusze, dziękuję za dotychczasowe wsparcie dla prowadzonych przez nas działań. Jestem przekonany, że podejmowane przez nas decyzje pozwolą nam generować coraz wyższe przychody oraz sprawnie działać w obliczu nowych wyzwań, jakie przynosi nam wszystkim 2024 rok.
Prezes Zarządu
Jarosław Żołędowski