CLD (CLOUD), jeden z największych dostawców danych na świecie, notuje udany początek roku i kontynuuje wzrost organiczny. W pierwszym miesiącu tego roku sprzedaż danych do kluczowych klientów wzrosła o 13 % r/r. Notowana na GPW spółka planuje zwiększyć zakres wykorzystania posiadanych danych, m.in. na potrzeby rozwoju systemów sztucznej inteligencji. W tym celu prowadzi nabór do programu Data Seed, adresowanego do startupów i zespołów projektowych zajmujących się lub planujących się zająć innowacyjnym wykorzystaniem danych.
- Za nami kolejny udany rok, w którym osiągnęliśmy - mimo wysokiej bazy z poprzednich lat - bardzo dobre wyniki sprzedaży i rośliśmy szybciej niż rynek. Szacunkowa dynamika sprzedaży w styczniu pokazuje, że nasza strategia rozwoju się sprawdza, a rynek reklamy cyfrowej wciąż daje nam możliwość dalszego wzrostu. Rozmowy z naszymi obecnymi oraz potencjalnymi klientami i partnerami utwierdziły nas w przekonaniu, że połączenie dotychczasowej sprzedaży wysokiej jakości danych z nowymi przedsięwzięciami w obszarze wykorzystania algorytmów AI to właściwy i perspektywiczny kierunek działań dla Cloud Technologies - zaznacza Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.
Raportowany wskaźnik szacunkowej miesięcznej dynamiki sprzedaży danych obejmuje kluczowych klientów Cloud Technologies i jest wyrażony w USD. Około 80% przychodów ze sprzedaży danych Cloud Technologies pochodzi z największego rynku reklamowego świata, czyli z USA, który jest jednym z najbardziej wymagających i konkurencyjnych rynków reklamy na świecie. Według prognoz eMarketera globalne wydatki na reklamę online będą rosły co najmniej do 2027 roku w tempie dwucyfrowym, a udział reklamy online w całkowitych wydatkach na reklamy sięgnie 74%.
Dynamicznie rośnie przy tym udział w reklamie online modelu bazującego na danych, czyli programmatic. W USA - kluczowym dla Cloud Technologies rynku - według prognoz eMarketera wydatki na reklamę programmatic będą w tym roku stanowić 90% wszystkich wydatków reklamowych na cyfrowe reklamy display’owe, a udział programmatic w rynku reklamy w USA w 2024 roku wzrośnie o 15% r/r. Z kolei z danych z raportu agencji badawczej Grand View Research wynika, że prognozowana wartość światowego rynku AdTech, na którym działa Cloud Technologies, wzrośnie do 2,4 tryliona USD w 2030 roku, co oznacza CAGR na poziomie 13,7% w okresie 2023-2030. Cloud Technologies, która dzięki autorskiej technologii stworzyła chmurę danych z informacjami o 5 mld użytkowników z ponad 200 rynków na całym świecie, ma potencjał, by dalej rosnąć na tym perspektywicznym rynku.
Celem strategicznym Cloud Technologies w perspektywie 2023-2025 jest dalszy dynamiczny rozwój sprzedaży danych w obecnych i nowych obszarach o dużym potencjale wzrostu. W ramach realizacji nowej strategii spółka zamierza przeznaczyć do 100 mln PLN w latach 2023 - 2025. Szczegółowy plan zakłada przeznaczenie do 60 mln PLN na potencjalne akwizycje i inwestycje, około 10 mln PLN na prace badawczo-rozwojowe, a także około 30 mln PLN na skup 250 000 akcji w ramach programu motywacyjnego dla pracowników, z czego 125 000 akcji zostało już nabytych w ramach skupu akcji własnych, który został zrealizowany w grudniu 2023 roku. Jednocześnie Zarząd Cloud Technologies zarekomendował ustanowienie polityki dywidendowej, z dywidendą w wysokości około 20% oczyszczonego wyniku EBITDA. 30 czerwca zeszłego roku spółka wypłaciła z zysku netto za 2022 rok dywidendę w łącznej wysokości 4,6 mln zł, co oznaczało 1 zł dywidendy na akcję.