- 1,01 mld zł przychodów w I półroczu 2023 r. (wzrost o 24 % r/r)
- 62,4 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 178% r/r)
- 233,8 mln zł EBITDA i 73,5 mln zł zysku netto
- 72,5 mln zł dodatnich niegotówkowych różnic kursowych. Bez ich uwzględniania spółka miała 161,2 mln zł EBITDA i 1 mln zł zysku netto
- 3 nowe samoloty Boeing 737 MAX 8
– Pierwsze półrocze to dla nas z jednej strony intensywny czas przeglądów technicznych i przygotowania maszyn do sezonu letniego, a z drugiej z roku na rok zwiększająca się skala wykonywanych operacji w niskim sezonie zimowym. Coraz więcej osób decyduje się na wyjazd zagraniczny poza tradycyjnym sezonem. Dynamicznie rosnący popyt na nasze usługi przełożył się na podpisanie rekordowych umów z wieloletnimi partnerami i pozwolił na powiększenie floty w tym roku o trzy maszyny, które dołączyły do nas jeszcze przed sezonem letnim – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu ENT (ENTER) - Prezentujemy wyniki finansowe pierwszego półrocza, ale operacyjnie kończymy właśnie niezwykle pracowity sezon letni, w którym lataliśmy najwięcej w naszej kilkunastoletniej historii. W szczycie sezonu mieliśmy do dyspozycji 35 samolotów i chcemy się dalej rozwijać, ale kluczowym czynnikiem, który bierzemy pod uwagę przy zamawianiu kolejnych maszyn jest możliwość ich wykorzystania w trakcie niskiego sezonu i optymalne wykorzystanie floty zimą – dodaje Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I półroczu 2023 r.:
|
I półrocze 2023 r. |
I półrocze 2022 r. |
zmiana r/r |
Przychody (mln zł) |
1 011,4 |
817,8 |
+23,7% |
Wynik operacyjny (mln zł) |
62,4 |
22,4 |
+178,3% |
Marża operacyjna |
6,2% |
2,7% |
+3,5pp |
EBITDA (mln zł)* |
233,8 |
10,9 |
+2 046% |
Marża EBITDA |
23,1% |
1,3% |
+21,8pp |
Wynik netto (mln zł) |
73,5 |
(99,7) |
- |
Marża netto |
7,3% |
(12,2%) |
-59,6pp |
Wyniki z pominięciem różnic kursowych |
|||
EBITDA (mln zł)* |
161,3 |
114,6 |
+40,7% |
Marża EBITDA |
15,9% |
14,0% |
+1,9pp |
Zysk / strata netto (mln zł) |
1,0 |
4,0 |
-75,3% |
Marża netto |
0,1% |
0,5% |
-0,4pp |
*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji..
Przychody Enter Air w I półroczu 2023 r. wyniosły 1 mld zł i były wyższe o 23,7% w porównaniu do 817,8 mln zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Istotny wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Spółki oraz wyższym kursem dolara. Zakontraktowanie w I półroczu 2023 r. jak i kluczowym dla Spółki sezonie wakacyjnym potwierdza, że planowanie wakacji za granicą wróciło do normy po zakończeniu pandemii Covid-19 w pierwszym półroczu 2022 r.
Enter Air zanotował 62,4 mln zł zysku operacyjnej, co oznacza wzrost o 178,3% w porównaniu do 22,4 mln zł rok wcześniej. Grupa wypracowała 233,8 mln zł EBITDA i miała 73,5 mln zł zysku netto w porównaniu do 10,9 mln zł EBITDA i 99,7 mln zł straty netto w I półroczu 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w I półroczu 2023 r. 72,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 161,3 mln zł EBITDA oraz 1 mln zł zysku netto.
Flota Enter Air liczy obecnie 28 samolotów (23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8). Przed rozpoczęciem sezonu letniego odebrane zostały trzy nowe samoloty Boeing 737 MAX 8 (SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF), które rozpoczęły obsługę pasażerów w czerwcu 2023 r. Flota szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów, to aktualnie cztery samoloty: trzy Airbusy A320 i jeden A319. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z 35 samolotów uwzględniając trzy dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease.
W czerwcu przewoźnik podpisał umowę z Coral Travel Poland dotyczącą współpracy w sezonie Lato 2023 i Zima 2023/2024. Szacunkowa wartość umowy to ok. 408,5 mln zł. Enter Air wcześniej przedłużył współpracę z innymi wieloletnimi partnerami, a łączna wartość zakontraktowanych już kluczowych umów (z TUI Poland o szacunkowej wartości 718,3 mln zł, Rainbow Tours o szacunkowej wartości 196,8 mln zł i Itaka FLY o szacunkowej wartości 248,0 mln zł) to prawie 1,6 mld zł.
W sierpniu 2023 r. Enter Air oraz TUI Beteiligungs złożyli do UOKiK wniosek o koncentrację, a 25 września 2023 r. urząd wyraził zgodę na wspólne przedsięwzięcie. Planowany nowy podmiot ma świadczyć usługę najmu samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych.