Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

ZM Ropczyce ze wzrostem przychodów i niższym zyskiem netto w pierwszym półroczu

Udostępnij

Producent materiałów ogniotrwałych zanotował w pierwszym półroczu 2023 r. 267,5 mln zł przychodów ze sprzedaży czyli o 13,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spółce udało się utrzymać w pierwszych sześciu miesiącach br. rentowność na stosunkowo wysokim poziomie, pomimo bardzo trudnych warunków rynkowych. Zysk operacyjny wyniósł 36,97 mln zł (+41,7 proc. rdr), EBITDA 44,31 mln zł (+36,6 proc. rdr), a zysk netto wyniósł 21,17 mln zł i był nieznacznie niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (-2,8 proc. rdr).

Sprzedaż eksportowa wyniosła 176,5 mln zł i stanowiła w pierwszym półroczu 66 proc. ogółu przychodów.

Po bardzo obiecującym i historycznie rekordowym pierwszym kwartale br., w którym wysokie obroty były efektem zamówień składanych przez klientów z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, a więc jeszcze w okresie wysokiego ożywienia gospodarczego w Europie, w drugim kwartale br. nastąpiło gwałtowne pogorszenie koniunktury w obsługiwanych przez nas branżach. Na sięgające kilkadziesiąt procent spadki produkcji hutnictwa europejskiego, zawirowania w branżach producentów cementu czy wapna nałożyły się problemy w postaci wysokiego poziomu zapasów wyrobów ogniotrwałych u naszych klientów. Zjawiskom tym towarzyszył znacznie zwiększony po okresie pandemii poziom konkurencji ze strony dostawców azjatyckich. To dodatkowo wywołało istotną presję cenową na rynku wyrobów ogniotrwałych. Stanęliśmy więc w obliczu diametralnie odmiennych wyzwań niż te, z którymi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich dwóch lat. Wiodącym czynnikiem w zakresie budowania pozycji rynkowej stała się konkurencyjność oferty nie tylko w zakresie jakościowym i logistycznym, ale przede wszystkim cenowym. W tej sytuacji nie było więc warunków do uzyskania w drugim kwartale br. tak wysokich obrotów jak w poprzednich miesiącach. Jednak w kontekście ogólnej sytuacji innych europejskich producentów materiałów ogniotrwałych uzyskane wyniki traktuję jako pozytywne – powiedział Józef Siwiec, prezes zarządu RPC (ROPCZYCE).

W II kwartale 2023 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 108,26 mln zł, zysk operacyjny wyniósł 5,47 mln zł, EBITDA 9,2 mln zł, a na wynik finansowy netto wyniósł minus 0,73 mln zł.

Oprócz czynników rynkowych, negatywny wpływ na wynik finansowy w II kwartale miały koszty finansowe związane z finansowaniem bankowym oraz poziomem różnic kursowych, związanych z umocnieniem złotówki. Ze względu na specyfikę działalności naszej Spółki i duży udział sprzedaży eksportowej, umacnianie się polskiej waluty wpływa bezpośrednio niekorzystnie na poziom bieżących przychodów ze sprzedaży, natomiast jego pozytywny wpływ na poziom kosztów jest widoczny z opóźnieniem ze względu na cykl produkcyjny oraz poziom posiadanych przez nas zapasów – powiedział Józef Siwiec, prezes zarządu ZM Ropczyce.

W zakresie podstawowych branż obsługiwanych przez spółkę liderem pozostaje hutnictwo żelaza i stali, do którego sprzedaż w  I półroczu 2023 r. przekroczyła 117 mln zł, czyli była minimalnie mniejsza niż w analogicznym okresie ub.r. Zarówno w kraju, jak i na rynkach eksportowych nastąpił gwałtowny spadek zapotrzebowania na materiały ogniotrwałe wskutek spadku produkcji stali. Uniemożliwiło to realizację sprzedaży w pełnym, zakładanym przez spółkę wymiarze. Postoje hut wytwarzających stal oraz okresy zmniejszania produkcji, istotnie ograniczały planowane dostawy, a nowe przetargi były i są permanentnie przesuwane z uwagi na wysokie wypełnienie magazynów wcześniej zakupionymi materiałami.

Sprzedaż do drugiego pod względem wysokości obrotów sektora hutnictwa metali nieżelaznych przekroczyła 68 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 38 proc. rdr. Na rynku krajowym kontynuowano współpracę z większością podmiotów skupionych  w  sektorze, a w eksporcie prowadzono intensywne działania w kierunku pozyskania nowych zleceń i klientów. Spółka pozyskała nowe zamówienia zarówno w zakresie projektów greenfield, jak i związane z testami aplikacyjnymi w nowych urządzenia pracujących u nieobsługiwanych dotychczas klientów m.in. z Niemiec, Szwecji czy Włoch.

Wzrost zanotowano również w obrotach z przemysłem cementowo – wapienniczym (+10 proc. rdr). Na 53 mln zł sprzedaży złożyła się zarówno sprzedaż krajowa w postaci dostaw na remonty okresowe urządzeń pracujących u większości rodzimych producentów cementu i wapna, jak i wysokie obroty z cementowniami zagranicznymi. Niepełną realizację zaplanowanej sprzedaży na rynkach Bliskiego Wschodu spółka nadrobiła wysoką sprzedażą w Europie i w Ameryce Północnej.

W odniesieniu do pozostałych branż na uwagę zasługuje wysoka sprzedaż zrealizowana w sektorze hutnictwa szkła. Dzięki bardzo dobrej współpracy z włoskim podmiotem z branży inżynieringowej, zrealizowana została dostawa wyrobów na realizację projektu remontowego dla klienta z Afryki Północnej – wartość kontraktu to ok. 8 mln zł.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus