WYBRANE DANE FINANSOWE | 1H2023 | 1H2022 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 38 936,1 | 29 462,4 | 32% |
Zysk (strata) brutto ze sprzedaży | -2 322,4 | 1 157,5 | |
EBITDA | -1 376,2 | 2 334,7 | |
Zysk (strata) brutto z działalności operacyjnej | -2 408,4 | 1 094,8 | |
Zysk (strata) netto | -2 702,5 | 496,3 | |
Aktywa trwałe | 11 356,6 | 12 972,5 | -12% |
Aktywa obrotowe | 7 469,9 | 8 797,8 | -15% |
Kapitał własny | -204,9 | 4 387,3 | |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 19 032,4 | 17 449,8 | 9% |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej | 1 545 | 2 986 | -48% |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej | -2 271 | -3 334 | |
Przepływy pieniężne z działalności finansowej | -1 290 | 1 320 | |
Przepływy pieniężne netto razem | -2 016 | 972 |
W II kwartale 2023 roku, LEG (LEGIMI) kontynuowało wzrost przychodów ze sprzedaży oraz bazy użytkowników. W ujęciu jednostkowym i skonsolidowanym przychody wyniosły odpowiednio blisko 20,0 mln PLN i 20,2 mln PLN, co w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku daje, zbliżoną w obu ujęciach, dynamikę wzrostu na poziomie 36%.
Bardzo dynamiczny wzrost przychodów, jest konsekwencją wprowadzonej pod koniec 2022 roku podwyżki cen usług abonamentowych. Nowa strategia cenowa nie spowolniła rozwoju bazy użytkowników, tylko pozytywnie wpłynęła na odnotowane przychody ze sprzedaży, które rosły najszybciej od czasu pandemii.
Na dowód powyższego, Spółka już po raz drugi została wyróżniona w prestiżowym rankingu FT1000: Europe’s Fastest Growing Companies, zestawiającym firmy, które osiągają najwyższą roczną stopę wzrostu przychodów. W tym rankingu, Legimi uplasowało się na 492. miejscu i było jedynym wyróżnionym polskim przedstawicielem w kategorii „Leasure and Entertainment”.
Rekordowy przyrost bazy użytkowników pociągał za sobą wyraźny wzrost kosztów licencji, które w początkowych okresach użytkowania nowych kohort użytkowników są najwyższe. Dynamika wzrostu wypłat na rzecz autorów i wydawców przekłada się jednak w długim okresie na bardziej atrakcyjną ofertę i większe zaangażowanie współpracujących z Legimi podmiotów.
W ostatnich miesiącach wyraźnie odczuwalne jest działanie presji inflacyjnej przejawiające się w wyższych kosztach operacyjnych oraz wyższych jednostkowych kosztach zakupu treści, czego skutkiem jest odnotowana w II kwartale strata netto w wysokości 1,0 mln PLN w ujęciu jednostkowym (1,4 mln PLN w ujęciu skonsolidowanym). Ceny książek elektronicznych są w znacznym stopniu uwarunkowane cenami okładkowymi ich odpowiedników drukowanych, a te drożeją przede wszystkim ze względu na szybki wzrost kosztów surowców, energii oraz szeroko pojętej dystrybucji. W tym kontekście, w pełni uzasadniona była podjęta decyzja o podwyżce cen abonamentów, a dodatkowo Zarząd nie wyklucza kolejnych podwyżek w przyszłości.
Na uwagę zasługuje systematyczne zwiększanie katalogu treści na rynku polskim i niemieckim. Na rynku polskim Spółka angażuje się w rozwój sektora audio oraz powiązanego z nim flagowego produktu Legimi, jakim są synchrobooki®. Spółka zintensyfikowała również działania na rynku bibliotecznym, dotyczące międzybibliotecznego udostępniania tytułów w wersji cyfrowej. Z kolei na rynku niemieckim rozszerzono ofertę książek o znaczącego dostawcę treści, co umożliwi osiąganie lepszych parametrów retencji użytkowników oraz skuteczności działań marketingowych. Dzięki powyższym działaniom, Grupa Legimi może pochwalić się łączną liczbą ponad 400.000 tytułów (wzrost o ponad 220.000 w porównaniu do I kwartału 2023 roku) oferowanych w abonamentowych pakietach Legimi na obu rynkach (dodatkowo łącznie ponad 1,2 miliona tytułów jest dostępnych w sprzedaży detalicznej poza abonamentem).
W drugim kwartale rozpoczęto kolejny etap prac związanych z rozwojem projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego systemu rekomendacyjnego z wykorzystaniem technik sztucznej inteligencji (AI). Projekt ten przebiega zgodnie z zakładanym harmonogramem i tym samym wchodzi w kluczową fazę realizacji, a jego zakończenie jest planowane na przełomie 2023 i 2024 roku. Równolegle, Spółka opracowuje szereg nowych i innowacyjnych funkcjonalności związanych z rozwojem swojej platformy. Ciągły rozwój technologiczny platformy stanowi podstawę do nawiązywania współpracy z partnerami biznesowymi i budowania stabilnego i innowacyjnego kanału sprzedaży.