Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sytuacja finansowa i wybrane dane AC za I półrocze 2023 r.

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 1H2023 1H2022 dynamika
tys. PLN      
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 126 094 124 944 1%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 17 264 18 484 -7%
Zysk (strata) brutto 17 948 18 114 -1%
Zysk (strata) netto 15 764 15 702 0,4%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej -18 902 18 251  
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -4 405 -2 886  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 23 284 -17 191  
Przepływy pieniężne netto, razem -23 -1 826  
       
  30.06.2023 31.12.2022  
Aktywa, razem 286 557 213 101 34%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 120 185 62 493 92%
Zobowiązania długoterminowe 0,00 0,00  
Zobowiązania krótkoterminowe 99 932 40 718 145%
Kapitał własny 166 372 150 608 10%
Kapitał zakładowy 2 518 2 518  
Liczba akcji (w szt.) 10 073 683 10 073 683  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą 3,62 2,56 41%
Wartość księgowa na jedną akcję 16,52 14,95 11%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 0,00 2,00 -100%

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla AC na kolejne lata  <<<

 

Najważniejsze zdarzenia oraz czynniki mające wpływ na sprawozdanie finansowe w I półroczu 2023 r.

W I półroczu 2023 r. Spółka osiągnęła solidne wyniki finansowe porównywalne do wyników I półrocza 2022 r., pomimo problemów rynkowych, w tym kryzysu konsumenckiego, wojny w Ukrainie, dużej zmienności i ciągłych wyzwań związanych ze wzrostem cen czynników produkcji oraz zakończenia kontraktu w ramach przetargu do Algierii. Przychody ze sprzedaży w I półroczu 2023 roku wyniosły 126,1 mln zł i były wyższe od przychodów ze sprzedaży za analogiczny okres roku ubiegłego o 1%. Zysk netto w raportowanym okresie wyniósł 15,8 mln zł i był podobny do zysku netto za I półrocze 2022 roku.

Utrzymujące się wysokie ceny paliw konwencjonalnych (benzyna, diesel) oraz korzystne relacje cen 1 litra autogazu (LPG, CNG) do paliw konwencjonalnych na większości rynków sprzedażowych Spółki, przystępność transportowa LPG wobec innych alternatywnych paliw oraz akcentowany na świecie ekologiczny aspekt napędzania samochodów paliwami alternatywnymi, sprzyjają zainteresowaniu instalacjami gazowymi. Przy czym, niepewność na rynku, spowolnienie gospodarcze i widoczny przy tym kryzys konsumencki, jak i zapowiedzi sankcji na import paliwa z Rosji, pomimo zapewnienia dostaw paliw z innych źródeł, tłumią wzrost popytu.

Wzrost cen materiałów produkcyjnych, inflacja oraz wzrost wynagrodzeń wywarły znaczną presję na ponoszone koszty, które tylko częściowo Spółka była w stanie przenieść na odbiorców. Umocnienie PLN wobec USD i EUR, w których Spółka realizuje większość sprzedaży przełożyło się również negatywnie na zrealizowaną marżę. Czynniki te miały wpływ na zmianę marży z poziomu 30,36% w I półroczu 2022 r. do 28,93% w I półroczu 2023 r.

Przychody AC opierają się przede wszystkim na sprzedaży samochodowych instalacji gazowych. Sprzedaż takich instalacji obejmuje w szczególności:

  • wyroby własne, w tym komponenty oraz kompletne systemy konwersji aut benzynowych i diesla na gaz LPG, CNG i LNG. Ich sprzedaż w I półroczu 2023 r. wzrosła o 6,5% w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego;
  • towary, w skład których wchodzą m.in. części i akcesoria motoryzacyjne, komponenty instalacji gazowych LPG i CNG których spółka nie jest producentem (mechanika i inne akcesoria), a sprzedaje je jako uzupełnienie kompleksowej oferty dla partnerów, w tym w ramach przetargu. Sprzedaż towarów obejmuje również komponenty do instalacji fotowoltaicznych. Konkurencyjny rynek nie pozwala na realizację wysokich marż w tym obszarze sprzedaży. Ich sprzedaż w raportowanym okresie wzrosła o 13,8% w stosunku do I półrocza 2022 r.;

Eksport zestawów do haków holowniczych (wiązki elektryczne wraz z modułami elektronicznymi dla poszczególnych marek samochodów), sprzedawanych na kraje Europy Zachodniej poprzez niemieckiego partnera, zanotował w raportowanym okresie spadek o 15,9% przy wysokiej bazie I półrocza 2022 r. Sprzedaż pozostałych wyrobów, obejmujących głównie produkcję wiązek elektrycznych i elektroniki na potrzeby przemysłu automotive i AGD spadła nieznacznie w stosunku do porównywalnego okresu 2022 r. o 2%.

Usługi mają mniejszy udział w obrotach Spółki i obejmują montaż instalacji fotowoltaicznych oraz instalacji gazowych we własnym warsztacie. Spadek sprzedaży był spowodowany mniejszym zainteresowaniem instalacjami fotowoltaicznym przez klientów indywidualnych po zmianie przepisów, jaka miała miejsce w II kwartale 2022 r.

Asortymentowa struktura sprzedaży AC w ujęciu wartościowym [tys. zł]
Geograficzna struktura sprzedaży AC w ujęciu wartościowym [tys. zł]

W ujęciu geograficznym w I półroczu 2023 r. nastąpił wzrost sprzedaży do klientów na rynku krajowym, przy niewielkim spadku na rynkach zagranicznych, spowodowanych m.in. przejściowymi trudnościami z dostępnością gazu na kluczowym rynku azjatyckim.

W I półroczu 2023 r. widoczne były nadal zakłócenia w logistyce globalnej, rosnące ceny komponentów produkcyjnych, w szczególności z zakresu elektroniki. Miało to istotny wpływ na spadek zrealizowanej marży brutto. Zrealizowany zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) wyniósł 23,34 mln zł i był niższy od wyniku osiągniętego w porównywalnym okresie 2022 r. o 1,43 mln zł. Pomimo zwiększenia zadłużenia i wzrostu kosztów odsetek z 0,9 mln zł w I półroczu 2022 r. do blisko 2 mln zł w I półroczu 2023 r., Spółka uzyskała dodatni wynik na działalności finansowej głównie w wyniku zabezpieczeń pozycji walutowej oraz różnic kursowych od kredytów. Rozliczenie ulgi na działalność badawczo-rozwojową w podatku dochodowym pozwoliło na zmniejszenie efektywnej stopy opodatkowania w I półroczu 2023 r. do 12,2%.

W raportowanym okresie Spółka uzyskała ujemne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej o wartości 18,9 mln zł, głównie w wyniku wzrostu zapasów i należności. Wyższy poziom zapasów był przygotowywany pod plany sprzedażowe dystrybutorów, które jednak w czasach spowolnienia gospodarczego nie zostały zrealizowane. Wzrost należności to dodatkowy instrument marketingowy na rynku dużej podaży wyrobów, gdzie inni konkurenci również spodziewali się realizacji wyższej sprzedaży.

Przepływy z działalności inwestycyjnej, po okresie większych inwestycji realizowanych w ostatnich latach, były niższe niż wartość amortyzacji i osiągnęły niewielką ujemną wartość na poziomie 4,4 mln zł.

W I półroczu 2023 przepływy z działalności finansowej osiągnęły dodatnią wartość 23,3 mln zł w wyniku zaciągnięcia nowych kredytów.

Ze względu na przeprowadzony skup akcji własnych w wysokości 35 mln zł oraz wzrost zapotrzebowania na finansowanie kapitału obrotowego udział kredytów bankowych na koniec I półrocza 2023 w stosunku do I półrocza 2022 wzrósł do 26% z 18% sumy pasywów i utrzymuje się na bezpiecznym poziomie.

Pozycja walutowa

W okresie I półrocza 2023 r. struktura walutowa przychodów w Spółce kształtowała się następująco:

  • 27,2% sprzedaży zostało zrealizowane w PLN,
  • 52,6% stanowiła sprzedaż w EUR,
  • pozostałe 20,2% stanowiła sprzedaż rozliczana w USD.

Struktura walutowa zakupów materiałów i towarów w raportowanym okresie kształtowała się następująco:

  • 34,1% zakupów zostało zrealizowane w PLN,
  • 46,7% stanowiły zakupy w EUR,
  • pozostałe 19,2% stanowiły zakupy rozliczane w USD.

Dokonując transakcji eksportowych i importowych AC S.A. dąży do bilansowania wpływów i wydatków w poszczególnych walutach. Niemniej jednak sezonowo może zaistnieć nierównowaga w przepływach walut. Z reguły występuje nadwyżka walut, która jest wydawana na inwestycje w maszyny i urządzenia, a w miarę potrzeb podlega przewalutowaniu na PLN. Pomimo dużego udziału zakupów surowców do produkcji z importu, to znaczny udział sprzedaży eksportowej powoduje że nasze marże eksportowe maleją, gdy złoty umacnia się, a rosną – gdy osłabia się. Umocnienie polskiej waluty, jakie miało miejsce w raportowanym okresie miało negatywny wpływ na wyniki Spółki. Z drugiej strony popyt na wyroby Spółki jest wzmacniany umocnieniem lokalnych walut na rynkach eksportowych naszych partnerów biznesowych w stosunku do EUR i USD, w których rozliczana jest sprzedaż. Na początku 2023 r. Spółka zabezpieczyła otwartą pozycję walutową w EUR na 2023 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus