Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Omówienie wyników Grupy Kęty za drugi kwartał 2023 r. [BR Premium]

Udostępnij

Po rekordowym 2022 r. zarząd przygotowywał przedsiębiorstwo i akcjonariuszy na trudniejszy okres. Skutki wyhamowania koniunkturalnego i presji na marże były już widoczne w wynikach końcówki 2022 r. i pierwszego kwartału bieżącego roku. Ponadto, opublikowana w grudniu 2022 r. prognoza na kolejny rok nie napawała optymizmem i mogła zawieść część akcjonariuszy, co zresztą odczuły wtedy notowania walorów spółki. Stąd wydaje się, że oczekiwania co do wyników drugiego kwartału nie były zbyt wygórowane. Przedsiębiorstwo jednak, jak to ma w zwyczaju, pozytywnie zaskoczyło inwestorów.

 

W okresie kwiecień-czerwiec, w otoczeniu przedsiębiorstwa można było zaobserwować kontynuację tendencji z wcześniejszych miesięcy. Spółka odczuwała wyraźne osłabienie popytu w każdym z segmentów działalności, którego przyczyn należy szukać w spowolnieniu na rynku budowalnym oraz spadkiem siły nabywczej konsumentów. W 2 kw. 2023 r. Grupa wygenerowała przychody ze sprzedaży na poziomie 1,34 mln zł, co oznacza spadek o 18,9% r/r. Firma odnotowała zmniejszenie sprzedaży zarówno pod względem wolumenowym, jak i wartościowym.

Źródło: opracowanie własne na podstawie biznesradar.pl

W obrębie poszczególnych segmentów operacyjnych, najgorzej w ujęciu sprzedażowym ukształtował się wynik segmentu opakowań giętkich (SOG) i segmentu wyrobów wyciskanych (SWW). Przychody ze sprzedaży w tych gałęziach biznesu przyjęły odpowiednio wartości rzędu 293,8 mln zł (-26,3% r/r) i 566,9 mln zł (-21,9% r/r). Najmniejsze spadki odnotowano w segmencie systemów aluminiowych (SSA), w którym kwartał zakończył się wynikiem 591,5 mln zł (-14,4% r/r).

Źródło: prezentacja inwestorska

W całym półroczu, pod względem ilościowym, firma zmniejszyła sprzedaż o kilka-kilkanaście procent r/r, w zależności od segmentu. I tak, sprzedane wolumeny w SWW spadły o około 5%, a w SSA i SOG o około 15%. W samym drugim kwartale różnice były nieco niższe. Przyczyn słabszego popytu na produkty z segmentów SWW i SSA należy upatrywać w spowolnieniu w „budowlance” w Polsce i za granicą. Grupa zaznacza również, że wpływ na niższe przychody miały także taniejące surowce (głównie aluminium), co w obliczu wysokiej konkurencji miało przełożenie na niższe ceny sprzedaży. W pierwszym półroczu 2023 r. średnia cena aluminium była o 23% niższa od przeciętnej wartości z analogicznego okresu poprzedniego roku. Rynek wyrobów wyciskanych w Europie był dużo słabszy niż w 2022 r., ale Grupa dostrzega kilka pozytywów, m. in. wysoką dynamikę zamówień z sektora motoryzacyjnego oraz stabilną sprzedaż na rynkach Europy Zachodniej.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX