Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki INTERSPORT Polska S.A. za rok obrotowy 2022/23 oraz list do akcjonariuszy

Marek Kaczmarek

Prezes Zarządu INTERSPORT Polska S.A.
Marek Kaczmarek Prezes Zarządu INTERSPORT Polska S.A.
Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) 2022/23 2021/22 zmiana
       
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 239 457 231 772 3,3%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej -12 314 -755 1531,0%
Zysk (strata) brutto -13 979 -1 902 635,0%
Zysk (strata) netto -12 801 -2 319 452,0%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 4 737 11 280 -58,0%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -8 561 -5 969 43,4%
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 1 540 -8 560 -
Przepływy pieniężne netto, razem -2 284 -3 249 -29,7%
       
Aktywa, razem 121 320 120 032 1,1%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 131 891 117 802 12,0%
Zobowiązania długoterminowe 9 444 15 193 -37,8%
Zobowiązania krótkoterminowe 117 126 96 702 21,1%
Kapitał własny -10 571 2 230 -
Kapitał zakładowy 3 413 3 413 0,0%
       
Liczba akcji/udziałów 88 496 979 34 130 700 159,3%
Zysk (strata) na jedna akcję/udział zwykły (w PLN) -0,14 -0,07 100,0%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w PLN) -0,14 -0,07 100,0%
Wartość księgowa na jedną akcję/udział (w PLN) -0,12 0,07 -
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w PLN) -0,12 0,07 -
XVIII. Przepływy pieniężne netto razem -4 634 6 901 -
XIX. Środki pieniężne na początek okresu 10 115 3 213 214,8%
XX. Środki pieniężne na koniec okresu 5 481 10 115 -45,8%
       
SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE ZE ZMIAN W KAPITALE WŁASNYM
XXI. Kapitał własny na początek okresu 134 097 93 557 43,3%
XXII. Kapitał własny na koniec okresu 143 496 134 097 7,0%
XXII. Kapitał własny na koniec okresu 143 496 134 097 7,0%

 

List prezesa zarządu do akcjonariuszy IPO (INTERSPPL):

Szanowni Państwo,

Wojna w Ukrainie, najniższe od dwudziestu lat nastroje konsumenckie, znaczny spadek PKB, galopu­jąca inflacja, wzrost stopy referencyjnej NBP do poziomu najwyższego od 20 lat, ceny paliw i energii prawie dwukrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Takie były uwarunkowania mikro i makroekono­miczne w ubiegłym roku finansowym. Spółka w dalszym ciągu odczuwała skutki pandemii. Spłata zadłużenia, w tym pożyczki z PFR negatywnie wpłynęła na cash flow, co w konsekwencji spowodowało braki w dostawach i wstrzymanie współpracy z wieloma kluczowymi dla sektora sportowego Dostaw­cami towarów. Duży wpływ na wynik Spółki miały negatywne dla uprawiania sportów zimowych wa­runki pogodowe. Praktycznie „brak zimy” w 1 kwartale 23 ' zdecydowanie ograniczył popyt Klientów na artykuły z kategorii zimowych. Szansą na poprawę wyników oraz rozwój Spółki okazał się proces pozyskania finansowania poprzez emisje akcji, co zaskutkowało podpisaniem umowy inwestycyjnej z nowym Inwestorem w kwietniu2023 roku.

Przychody

Przychody roku obrotowego 2022/2023 netto ze sprzedaży wyniosły 239 458 tys. zł i były o 3,3% wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku 2021/2022. Taka dynamika wzrostu sprzedaży wynika przede wszystkim ze znacznego wyhamowania potrzeb zakupowych sprzętu i odzieży sportowej, która w ubiegłym roku była bardzo wysoka ze względu na COVID -19 i czasową zmianę zachowań w sferze aktywności fizycznej społeczeństwa Polskiego. Nie bez znaczenia był również fakt, że od pandemii wyposażenie „sportowe” (sprzęt i odzież) można było kupić w sklepach, które do tego roku nie posia­dały w swojej ofercie produktów tej kategorii (szczególnie sklepy z branży fashion, RTV i AGD i nawet Spożywcze).

Spółka osiągnęła wyniki w poszczególnych kanałach: Sklepy stacjonarne - przychody netto ze sprze­daży wyniosły 143.700 tys. zł i były o 7,9%% wyższe w stosunku do analogicznego okresu; w kanale e-commerce przychody netto ze sprzedaży wyniosły 24.200 tys. zł i były o 2,5% wyższe w stosunku do analogicznego okresu.

Struktura organizacyjna

W ciągu całego roku finansowego 22/23 Zarząd Spółki funkcjonował w jednoosobowym składzie, tj.: Prezes Zarządu Marek Kaczmarek. Struktura kluczowych menedżerów Spółki była stabilna.

Strategia

28 lutego 2020 roku Zarząd podjął uchwałę dot. „STRATEGIA INTERSPORT Polska S.A. na lata 2020­2024. W obliczu stale zmieniających się warunków społeczno - gospodarczych, głównie związanych z wybuchem wojny w Ukrainie oraz znacznym spowolnieniem gospodarczym, działania Zarządu oraz kluczowych menadżerów Spółki zostały zweryfikowane i ukierunkowane na: Finanse, Rozwój oraz Poprawę Procesów.

W „Finansach” - zweryfikowano cele na lata 2020 - 2024 zawarte w strategii uchwalonej w lutym 2020 roku. Działania w tym obszarze skupiły się głownie na pozyskaniu finasowania niezbędnego do dal­szego funkcjonowania i rozwoju Spółki (podpisanie umowy inwestycyjnej w dniu 19 kwietnia 2023 roku) oraz umorzeniu pożyczki z programu tarcza 2.0 dla dużych firm, umowa podpisana 18.03.22, pożyczka na kwotę 16,6 mln z opcją umorzenia do 75% (oświadczenie o częściowym umorzeniu od PFR z dnia 4 sierpnia 2023 roku). W obliczu stale rosnących kosztów prowadzenia biznesu, Zarząd Spółki podjął decyzję o ograniczeniu kosztów poprzez: oszczędności wynikające z negocjacji czynszo­wych na łączną kwotę 0,64 mln PLN. Zaktualizowano i ustalono porozumienia z dostawcami i bankami w zakresie spłaty zobowiązań. Działania te pozwoliły na przygotowanie oferty sprzedażowej do kolej­nych sezonów roku 23/24.)

W „Rozwój” - w dalszym ciągu kanał sprzedaży omnichannel były priorytetem: 1) otwarcia nowych sklepów); 2) remodeling sklepów stacjonarnych do formatu 2.0 light; Poprawa standardu obsługi klienta - badanie TK (Ocena - 2022_10: 62%, 2023_01: 75%, 2023_03: 78%); Poprawa kompetencji produktowych: szkolenia dla personelu sklepowego, wewnętrzne (dział wsparcia) oraz zewnętrzne Larix, Head, Adidas. (Posnania). 3) przebudowa witryny sklepu internetowego (UDS - wyszukiwarka), jego głównych funkcjonalności (co skutkowało) poprawą konwersji o 42%; Uruchomienie sprzedaży C&C z poziomu sklepu, udział w sprzedaży w kanale omnichannel 12%; Optymalizacja kampanii płat­nych CPC, wzrost przychodu o 109%; Zwiększenie bazy subskrybentów, optymalizacja działań mar­keting automation, wzrost sprzedaży o 105 ;

„Procesy” - w tym obszarze zgodnie z planem, kontynuacja kluczowego projektu Spółki wdrożenie systemu ERP VERTO.

Działalność operacyjna - kierunek digitalizacja sprzedaży i procesów

INTERSPORT rozpoczął obsługę procesów operacyjnych na nowym systemie ERP i POS VERTO Stre- amsoft z dniem 01.05.2022. Bezpośrednio po starcie produkcyjnym rozpoczął się okres wdrożenia systemów i zastosowanie rozwiązań we wszystkich procesach operacyjnych Spółki. Rozwój Firmy w obszarze technologicznym w ubiegłym roku, które przyczyniły się do zmniejszenia jej długu techno­logicznego, to: UDS 1,2 - Główna wyszukiwarka dostępna w naszym sklepie internetowym. Został zmieniony wewnętrzny mechanizm wyszukiwania, który zapewnia obecnie znacznie efektywniejsze działanie (ponad 2-krotny wzrost szybkości działania).; Skaner kodów kreskowych - Funkcja dostępna w przeglądarce na urządzeniu mobilnym/smartfonie. Klient po wejściu na naszą stronę internetową, wykorzystując wbudowany w urządzenie przenośne (smartfon, tablet, aparat), ma możliwość zeska- nowania kodu kreskowego produktu i w ten sposób może w szybki sposób dotrzeć do karty takiego produktu i sprawdzić jego dostępność w naszej sieci sprzedaży.; Koszyk - Wprowadzono m.in. możli­wość bezpośredniego dodania produktu z poziomu listy produktów; zmiana rozmiaru bezpośrednio z poziomu listy produktów w koszyku. Podobnie jak to zostało zrobione z listą produktów i kartą pro­duktu, koszyk stanowi obecnie osobną aplikację; PIM - Product content. Realizacja nowego narzędzia do szybkiego zarządzania opisami, specyfikacją produktów. Obecne narzędzie zdecydowanie uprasz­cza sam proces edycji informacji, jak również gwarantuje, że zmiany mogą być publikowane natych­miast.; C&C - Zamówienia w imieniu klienta, płatność offline - Uruchomienie mechanizmu przyjęcia płatności w salonie (karta płatnicza) w procesie składania zamówienia przez sprzedawcę w imieniu klienta.- skala anulowanych zamówień zmniejszyła się 5-krotnie.; Pozostałe - PayNow - mBank- Uruchomienie integracji z nowym operatorem płatności, który zastąpił Przelewy24.; Zwroty - digita­lizacja- formularz zwrotu do zakupów internetowych. Wdrożenie procesu: w pełni zautomatyzuje oraz skróci okres zwrotu środków do max 3 dni.

Cele tych zmian to jak najszybsze połączenie kanałów sprzedaży zarówno w wymiarze technologicz­nym jak i operacyjnym; zmiany w przyzwyczajeniach zakupowych klientów muszą być wspierane przez technologię. Zmiany te ujęte zostały w planie na rok 2022/2023 oraz ich rozwój w kolejnych latach.

Optymalizacja sieci

Mimo bardzo trudnych warunków prowadzenia biznesu, INTERSPORT Polska S.A. dba o pozyskanie nowych atrakcyjnych lokalizacji oraz remodeling istniejących.

W roku obrotowym 2022/2023 Spółka otworzyła: CH Westfield Mokotów - data otwarcia 18.05.2022, wielkość salonu: 1.360 m2, salon przejęty po Go Sport, CH Atrium Promenada - data otwarcia: 16.12.2022, wielkość salonu: 1.600 m2, salon przejęty po Go Sport,

Spółka zmodernizowała : CH Posnania Poznań - data otwarcia w nowej lokalizacji: 2.08.2022, wiel­kość salonu starego: 870 m2, nowego: 757 m2; otwarcie w standardzie INTERSPORT 1,5 Light.

W ostatnich latach Rynek detaliczny sprzedaży produktów sportowych w Polsce przeżywał „turbulencje'' przedstawione w badaniu rocznym i nadal jest pod ich wpływem! Bardzo ważne w tym czasie było i jest aktywne wsparcie Akcjonariuszy. Tym bardziej cieszy fakt, że do tego grona dołączył kolejny, bardzo silny Partner (EpicentrK), który swoim doświadczeniem i zapleczem gwarantuje roz­wój Firmy w kolejnych latach. INTERSPORT Polska S.A. ma ogromny potencjał, doceniany przez Klientów i Dostawców. Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka pozyskała inwestora strategicznego, na pod­stawie przygotowanych wspólnie planów rozwoju na lata 23 - 27' oraz deklarowanym wsparciem wszystkich Inwestorów, Firma ma ogromną szansę na dynamiczny rozwój w kolejnych latach.

Z poważaniem,

Marek Kaczmarek

Prezes Zarządu INTERSPORT Polska S.A.

27.07.2023

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus