WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) | 2022/23 | 2021/22 | zmiana |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | 239 457 | 231 772 | 3,3% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -12 314 | -755 | 1531,0% |
Zysk (strata) brutto | -13 979 | -1 902 | 635,0% |
Zysk (strata) netto | -12 801 | -2 319 | 452,0% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 4 737 | 11 280 | -58,0% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -8 561 | -5 969 | 43,4% |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | 1 540 | -8 560 | - |
Przepływy pieniężne netto, razem | -2 284 | -3 249 | -29,7% |
Aktywa, razem | 121 320 | 120 032 | 1,1% |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 131 891 | 117 802 | 12,0% |
Zobowiązania długoterminowe | 9 444 | 15 193 | -37,8% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 117 126 | 96 702 | 21,1% |
Kapitał własny | -10 571 | 2 230 | - |
Kapitał zakładowy | 3 413 | 3 413 | 0,0% |
Liczba akcji/udziałów | 88 496 979 | 34 130 700 | 159,3% |
Zysk (strata) na jedna akcję/udział zwykły (w PLN) | -0,14 | -0,07 | 100,0% |
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w PLN) | -0,14 | -0,07 | 100,0% |
Wartość księgowa na jedną akcję/udział (w PLN) | -0,12 | 0,07 | - |
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w PLN) | -0,12 | 0,07 | - |
XVIII. Przepływy pieniężne netto razem | -4 634 | 6 901 | - |
XIX. Środki pieniężne na początek okresu | 10 115 | 3 213 | 214,8% |
XX. Środki pieniężne na koniec okresu | 5 481 | 10 115 | -45,8% |
SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE ZE ZMIAN W KAPITALE WŁASNYM | |||
XXI. Kapitał własny na początek okresu | 134 097 | 93 557 | 43,3% |
XXII. Kapitał własny na koniec okresu | 143 496 | 134 097 | 7,0% |
XXII. Kapitał własny na koniec okresu | 143 496 | 134 097 | 7,0% |
List prezesa zarządu do akcjonariuszy IPO (INTERSPPL):
Szanowni Państwo,
Wojna w Ukrainie, najniższe od dwudziestu lat nastroje konsumenckie, znaczny spadek PKB, galopująca inflacja, wzrost stopy referencyjnej NBP do poziomu najwyższego od 20 lat, ceny paliw i energii prawie dwukrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Takie były uwarunkowania mikro i makroekonomiczne w ubiegłym roku finansowym. Spółka w dalszym ciągu odczuwała skutki pandemii. Spłata zadłużenia, w tym pożyczki z PFR negatywnie wpłynęła na cash flow, co w konsekwencji spowodowało braki w dostawach i wstrzymanie współpracy z wieloma kluczowymi dla sektora sportowego Dostawcami towarów. Duży wpływ na wynik Spółki miały negatywne dla uprawiania sportów zimowych warunki pogodowe. Praktycznie „brak zimy” w 1 kwartale 23 ' zdecydowanie ograniczył popyt Klientów na artykuły z kategorii zimowych. Szansą na poprawę wyników oraz rozwój Spółki okazał się proces pozyskania finansowania poprzez emisje akcji, co zaskutkowało podpisaniem umowy inwestycyjnej z nowym Inwestorem w kwietniu2023 roku.
Przychody
Przychody roku obrotowego 2022/2023 netto ze sprzedaży wyniosły 239 458 tys. zł i były o 3,3% wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku 2021/2022. Taka dynamika wzrostu sprzedaży wynika przede wszystkim ze znacznego wyhamowania potrzeb zakupowych sprzętu i odzieży sportowej, która w ubiegłym roku była bardzo wysoka ze względu na COVID -19 i czasową zmianę zachowań w sferze aktywności fizycznej społeczeństwa Polskiego. Nie bez znaczenia był również fakt, że od pandemii wyposażenie „sportowe” (sprzęt i odzież) można było kupić w sklepach, które do tego roku nie posiadały w swojej ofercie produktów tej kategorii (szczególnie sklepy z branży fashion, RTV i AGD i nawet Spożywcze).
Spółka osiągnęła wyniki w poszczególnych kanałach: Sklepy stacjonarne - przychody netto ze sprzedaży wyniosły 143.700 tys. zł i były o 7,9%% wyższe w stosunku do analogicznego okresu; w kanale e-commerce przychody netto ze sprzedaży wyniosły 24.200 tys. zł i były o 2,5% wyższe w stosunku do analogicznego okresu.
Struktura organizacyjna
W ciągu całego roku finansowego 22/23 Zarząd Spółki funkcjonował w jednoosobowym składzie, tj.: Prezes Zarządu Marek Kaczmarek. Struktura kluczowych menedżerów Spółki była stabilna.
Strategia
28 lutego 2020 roku Zarząd podjął uchwałę dot. „STRATEGIA INTERSPORT Polska S.A. na lata 20202024. W obliczu stale zmieniających się warunków społeczno - gospodarczych, głównie związanych z wybuchem wojny w Ukrainie oraz znacznym spowolnieniem gospodarczym, działania Zarządu oraz kluczowych menadżerów Spółki zostały zweryfikowane i ukierunkowane na: Finanse, Rozwój oraz Poprawę Procesów.
W „Finansach” - zweryfikowano cele na lata 2020 - 2024 zawarte w strategii uchwalonej w lutym 2020 roku. Działania w tym obszarze skupiły się głownie na pozyskaniu finasowania niezbędnego do dalszego funkcjonowania i rozwoju Spółki (podpisanie umowy inwestycyjnej w dniu 19 kwietnia 2023 roku) oraz umorzeniu pożyczki z programu tarcza 2.0 dla dużych firm, umowa podpisana 18.03.22, pożyczka na kwotę 16,6 mln z opcją umorzenia do 75% (oświadczenie o częściowym umorzeniu od PFR z dnia 4 sierpnia 2023 roku). W obliczu stale rosnących kosztów prowadzenia biznesu, Zarząd Spółki podjął decyzję o ograniczeniu kosztów poprzez: oszczędności wynikające z negocjacji czynszowych na łączną kwotę 0,64 mln PLN. Zaktualizowano i ustalono porozumienia z dostawcami i bankami w zakresie spłaty zobowiązań. Działania te pozwoliły na przygotowanie oferty sprzedażowej do kolejnych sezonów roku 23/24.)
W „Rozwój” - w dalszym ciągu kanał sprzedaży omnichannel były priorytetem: 1) otwarcia nowych sklepów); 2) remodeling sklepów stacjonarnych do formatu 2.0 light; Poprawa standardu obsługi klienta - badanie TK (Ocena - 2022_10: 62%, 2023_01: 75%, 2023_03: 78%); Poprawa kompetencji produktowych: szkolenia dla personelu sklepowego, wewnętrzne (dział wsparcia) oraz zewnętrzne Larix, Head, Adidas. (Posnania). 3) przebudowa witryny sklepu internetowego (UDS - wyszukiwarka), jego głównych funkcjonalności (co skutkowało) poprawą konwersji o 42%; Uruchomienie sprzedaży C&C z poziomu sklepu, udział w sprzedaży w kanale omnichannel 12%; Optymalizacja kampanii płatnych CPC, wzrost przychodu o 109%; Zwiększenie bazy subskrybentów, optymalizacja działań marketing automation, wzrost sprzedaży o 105 ;
„Procesy” - w tym obszarze zgodnie z planem, kontynuacja kluczowego projektu Spółki wdrożenie systemu ERP VERTO.
Działalność operacyjna - kierunek digitalizacja sprzedaży i procesów
INTERSPORT rozpoczął obsługę procesów operacyjnych na nowym systemie ERP i POS VERTO Stre- amsoft z dniem 01.05.2022. Bezpośrednio po starcie produkcyjnym rozpoczął się okres wdrożenia systemów i zastosowanie rozwiązań we wszystkich procesach operacyjnych Spółki. Rozwój Firmy w obszarze technologicznym w ubiegłym roku, które przyczyniły się do zmniejszenia jej długu technologicznego, to: UDS 1,2 - Główna wyszukiwarka dostępna w naszym sklepie internetowym. Został zmieniony wewnętrzny mechanizm wyszukiwania, który zapewnia obecnie znacznie efektywniejsze działanie (ponad 2-krotny wzrost szybkości działania).; Skaner kodów kreskowych - Funkcja dostępna w przeglądarce na urządzeniu mobilnym/smartfonie. Klient po wejściu na naszą stronę internetową, wykorzystując wbudowany w urządzenie przenośne (smartfon, tablet, aparat), ma możliwość zeska- nowania kodu kreskowego produktu i w ten sposób może w szybki sposób dotrzeć do karty takiego produktu i sprawdzić jego dostępność w naszej sieci sprzedaży.; Koszyk - Wprowadzono m.in. możliwość bezpośredniego dodania produktu z poziomu listy produktów; zmiana rozmiaru bezpośrednio z poziomu listy produktów w koszyku. Podobnie jak to zostało zrobione z listą produktów i kartą produktu, koszyk stanowi obecnie osobną aplikację; PIM - Product content. Realizacja nowego narzędzia do szybkiego zarządzania opisami, specyfikacją produktów. Obecne narzędzie zdecydowanie upraszcza sam proces edycji informacji, jak również gwarantuje, że zmiany mogą być publikowane natychmiast.; C&C - Zamówienia w imieniu klienta, płatność offline - Uruchomienie mechanizmu przyjęcia płatności w salonie (karta płatnicza) w procesie składania zamówienia przez sprzedawcę w imieniu klienta.- skala anulowanych zamówień zmniejszyła się 5-krotnie.; Pozostałe - PayNow - mBank- Uruchomienie integracji z nowym operatorem płatności, który zastąpił Przelewy24.; Zwroty - digitalizacja- formularz zwrotu do zakupów internetowych. Wdrożenie procesu: w pełni zautomatyzuje oraz skróci okres zwrotu środków do max 3 dni.
Cele tych zmian to jak najszybsze połączenie kanałów sprzedaży zarówno w wymiarze technologicznym jak i operacyjnym; zmiany w przyzwyczajeniach zakupowych klientów muszą być wspierane przez technologię. Zmiany te ujęte zostały w planie na rok 2022/2023 oraz ich rozwój w kolejnych latach.
Optymalizacja sieci
Mimo bardzo trudnych warunków prowadzenia biznesu, INTERSPORT Polska S.A. dba o pozyskanie nowych atrakcyjnych lokalizacji oraz remodeling istniejących.
W roku obrotowym 2022/2023 Spółka otworzyła: CH Westfield Mokotów - data otwarcia 18.05.2022, wielkość salonu: 1.360 m2, salon przejęty po Go Sport, CH Atrium Promenada - data otwarcia: 16.12.2022, wielkość salonu: 1.600 m2, salon przejęty po Go Sport,
Spółka zmodernizowała : CH Posnania Poznań - data otwarcia w nowej lokalizacji: 2.08.2022, wielkość salonu starego: 870 m2, nowego: 757 m2; otwarcie w standardzie INTERSPORT 1,5 Light.
W ostatnich latach Rynek detaliczny sprzedaży produktów sportowych w Polsce przeżywał „turbulencje'' przedstawione w badaniu rocznym i nadal jest pod ich wpływem! Bardzo ważne w tym czasie było i jest aktywne wsparcie Akcjonariuszy. Tym bardziej cieszy fakt, że do tego grona dołączył kolejny, bardzo silny Partner (EpicentrK), który swoim doświadczeniem i zapleczem gwarantuje rozwój Firmy w kolejnych latach. INTERSPORT Polska S.A. ma ogromny potencjał, doceniany przez Klientów i Dostawców. Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka pozyskała inwestora strategicznego, na podstawie przygotowanych wspólnie planów rozwoju na lata 23 - 27' oraz deklarowanym wsparciem wszystkich Inwestorów, Firma ma ogromną szansę na dynamiczny rozwój w kolejnych latach.
Z poważaniem,
Marek Kaczmarek
Prezes Zarządu INTERSPORT Polska S.A.
27.07.2023