Ailleron, notowana na GPW spółka technologiczna zwiększa swoją pozycję w obszarze wykorzystania AI (artificial intelligence) i ML (machine learning). Krakowska spółka ostatnio nawiązała strategiczne partnerstwo z Google w zakresie migracji do chmury oraz zastosowania narzędzi Google Cloud do rozwoju aplikacji, AI i ML oraz zarządzania danymi. ALL (AILLERON) wykorzystuje wspomniane technologie w swoich kluczowych produktach. Firma prowadzi także prace R&D m.in. w obszarze Generative AI i obszarze LiveBank. Wartość rynku AI i ML, na którym działa spółka osiągnie wartość ponad 95 mld USD w 2023 roku, z prognozą 256 mld USD w 2026 roku.
– Chociaż o AI mówi się w ostatnich miesiącach bardzo dużo, to w Ailleron rozwijamy te technologie od wielu lat. Warto wspomnieć o Generative AI, która zyskuje za sprawą sukcesu chatu GPT.
Generative AI to rodzaj sztucznej inteligencji zdolnej do generowania m.in. tekstu czy obrazów w odpowiedzi na zapytania użytkownika. Rozwój tej technologii spowodował że wiele firm, a właściwie ich użytkowników przekonało się jak skuteczna może być sztuczna inteligencja i ile czasu można zaoszczędzić korzystając z Generative AI– mówi Michał Walerowski, Business Unit Director AI/ML & Data Solutions w Ailleron.
– W związku z tym, że jako Ailleron dostarczamy rozwiązania dla sektora finansowego, które działają w środowisku wysoce regulowanym i mocno kontrolowanym wewnętrznie pojawia się spore zapotrzebowaniem na zastosowanie podobnych narzędzi, ale działających wyłącznie na danych określonej instytucji. Prowadzimy obecnie prace rozwojowe nad narzędziem, które działa wyłącznie na dokumentach, bazach wiedzy i systemach instytucji finansowych po to aby udzielać szybkiego wsparcia pracownikom instytucji finansowej. Korzystamy także z sieci neuronowych i grafowych baz danych w projekcie GraphML – dodaje Michał Walerowski.
GraphML, to wykorzystanie grafowych baz danych w celu reprezentacji danych klienta oraz grafowych sieci neuronowych w analityce. Ich zastosowanie w przeciwieństwie do ogólnie stosowanych metod pozwala na odkrycie dodatkowych relacji pomiędzy klientami oraz ich cechami, a przez to możemy lepiej zrozumieć fakty i cechy charakteryzujące klientów z punktu widzenia analityki oraz skuteczności modeli.
– Wykorzystujemy tą technologię w obszarach takich jak segmentacja klientów, rekomendacje produktowe czy przewidywania zachowania klientów. Zgodnie z naszym podejściem dostarczamy gotowe komponenty Ailleron, jak również posiadamy metodykę realizacji projektów w obszarze AI, która pozwala nam na dostarczanie skrojonych rozwiązań wysokotechnologicznych dla naszych klientów. Widzimy, że te nowe technologie można zastosować do optymalizacji procesów, w szczególności wytwarzania oprogramowania dla sektora bankowego – dodaje Michał Walerowski.
Wartość rynku AI, na którym działa spółka według szacunków Precedence Research wyniesie ponad 95 mld USD, a w 2026 roku przekroczy 256 mld USD. Długoterminowe prognozy pokazują, że kwota ta urośnie do prawie 2 bilionów USD.