WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) | 2022 | 2021 | zmiana |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży | 405 919 | 277 741 | 46,2% |
Zysk / (strata) z działalności operacyjnej | 87 728 | 53 648 | 63,5% |
Zysk / (strata) brutto | 78 419 | 52 175 | 50,3% |
Zysk / (strata) netto | 62 887 | 42 238 | 48,9% |
Średnioważona liczba akcji w okresie (szt) | 18 274 535 | 18 234 494 | 0,2% |
Zysk / (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) | 3,44 | 2,32 | 48,3% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 77 071 | 41 927 | 83,8% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -7 770 | -240 | 3137,5% |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -104 076 | 4 986 | - |
Przepływy pieniężne netto razem | -34 775 | 46 673 | - |
Aktywa razem | 330 051 | 334 520 | -1,3% |
Zobowiązania długoterminowe | 36 429 | 44 721 | -18,5% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 79 258 | 83 985 | -5,6% |
Kapitał własny | 214 364 | 205 814 | 4,2% |
Kapitał zakładowy | 3 658 | 3 651 | 0,2% |
Liczba akcji zwykłych (szt.) | 18 290 470 | 18 253 990 | 0,2% |
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) | 11,72 | 11,28 | 3,9% |
Komentarz do wyników IV kwartału 2022:
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla Wittchen na kolejne lata <<<
List prezesa zarządu WTN (WITTCHEN) do akcjonariuszy
Szanowni Akcjonariusze,
Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2022 rok.
Rok 2022 był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju Grupy Wittchen. Osiągnęliśmy historycznie najwyższe poziomy przychodów oraz zysku w naszej ponad 30 letniej historii. Był to okres powracania do normalności po okresie pandemii, ale również zwiększonej niepewności na rynkach finansowych, wojny w Ukrainie. W minionym roku musieliśmy mierzyć się z czasowym, skokowym wzrostem kosztów frachtu, przyspieszającą inflacją, a także zwiększoną zmiennością na kursach walut. Pomimo tych przeciwności Grupa osiągnęła kolejny kamień milowy w postaci ponad 400 mln złotych przychodów ze sprzedaży, a także wypracowała 63 mln złotych zysku netto, co stanowiło wzrost do poprzedniego roku o 49%.
Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki temu, że Grupa realizowała własną strategię rozwoju zagranicznego w Internecie, za pośrednictwem własnych sklepów internetowych oraz platform typu marketplace. W 2022 r. udział przychodów realizowanych w kanale sprzedaży internetowej stanowił 46% całości sprzedaży. Udział sprzedaży zagranicznej wzrósł o 6 pp. osiągając poziom 22% w strukturze przychodów ze sprzedaży. Po okresie pandemii sprzedaż powróciła do salonów stacjonarnych i wspomogła dynamikę sprzedaży.
W ramach rozwoju sprzedaży internetowej oraz zagranicznej Grupa w ciągu 2022 r. otworzyła e-sklep w Rumunii, oraz nawiązała współpracę z 8 nowymi platformami typu marketplace, co spowodowało że na koniec roku Grupa współpracowała już z 39 platformami w 22 krajach. Ponadto Grupa otworzyła 3 stacjonarne salony zagraniczne, 1 zlokalizowany w Czechach oraz 2 na Węgrzech.
Wspomniany powyżej wzrost przychodów finansowych był również możliwy dzięki poszerzeniu asortymentu produktów oferowanych przez Grupę. Poza flagowym asortymentem, takim jak walizki i akcesoria podróżnicze, torebki, galanteria skórzana Grupa rozwinęła asortyment odzieżowy, butów oraz torebek w kolekcji Young.
Poprzez współpracę i rozmowy zarówno z nowymi, jak i wieloletnimi dostawcami, dzięki odpowiedniemu poziomowi zatowarowania oraz wykorzystując warunki gospodarcze, Grupa była w stanie utrzymać wysoki poziom marży brutto na sprzedaży (wzrost o 0,4 pp.) osiągając poziom 63% w 2022 r. Ponadto, w dalszym ciągu prowadzone były działania mające na celu optymalizację kosztów operacyjnych, które mimo presji inflacyjnej pozwoliły utrzymać marżę zysku netto w ujęciu procentowym na poziomie o 0,3 p.p. wyższym niż w roku 2021.
Dzięki dalszemu rozwojowi sprzedaży oraz optymalizacji kosztów Grupa wypracowała EBITDA w wysokości 113 mln zł, co w porównaniu do 79 mln w 2021 r. daje przyrost ponad 43%.
Spółka kontynuowała strategię zatowarowania, adekwatnego do wysokiej dynamiki sprzedaży i odpowiadającego na ryzyka związane z możliwymi przerwami w łańcuchach dostaw. W związku z tym wartość zapasów wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 27 mln zł do poziomu 130 mln zł.
Ponadto Grupa utrzymywała bezpieczny poziom zadłużenia. Poziom wykorzystania linii kredytowej na dzień 31 grudnia 2022 spadł do 5 mln złotych, a wartość zobowiązań spadła o 13 mln zł .
Koniec roku, to też okres podsumowań. Nasze działania zostały docenione m.in. w postaci wyróżnień. Wittchen S.A. znalazł się wśród laureatów rankingu spółek o najszybszym wzroście wartości w ostatnich trzech latach „Diamenty Miesięcznika Forbes 2023”. Po raz kolejny uzyskaliśmy wyróżnienie w kategorii „Moda i dodatki” w rankingu sklepów internetowych Ceneo.
Szczególnie cenię sobie nagrodę przyznanąc przez gazetę Parkiet, tytuł Prezesa Roku w plebiscycie Byki i Niedźwiedzie. Kapituła konkursu doceniła wzrost wartości spółki, rekordowe wyniki, wypłaconąc dywidendę i poszanowanie ładu korporacyjnego.
W 2023 r. Grupa planuje dalsząc ekspansję zagranicznąc oraz kontynuację zwiększania udziału sprzedaży w kanale sprzedaży internetowej poprzez zwiększenie liczby wzorów, asortymentu i pozycjonowania. Dodatkowo Grupa zamierza otworzyć własne sklepy stacjonarne w Rumunii oraz Niemczech, a także rozpocząć działalność w Austrii i na Słowacji.
Obecny rok rozpocząj się od dużych wyzwań, mimo to, nasze wstępne dane za pierwszy kwartał 2023 wskazując na 50% dynamikę przychodów ze sprzedaży względem 1Q2022. Wierzymy, że przyjęta strategia oraz dalsza praca zaowocując kolejnymi bardzo dobrymi wynikami w kolejnym roku.
Z poważaniem,
Jędrzej Wittchen