Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki grupy OEX za 2022 rok i list do akcjonariuszy

Jerzy Motz, prezes zarządu OEX SA
Jerzy Motz, prezes zarządu OEX SA
Udostępnij

 

WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) 2022 2021 dynamika
       
Przychody netto ze sprzedaży usług i towarów 689 009 605 093 13,9%
Zysk z działalności operacyjnej 25 254 24 644 2,5%
Zysk brutto 112 717 20 327 454,5%
Zysk netto 84 912 25 737 229,9%
Zysk(strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego 86 983 20 513 324,0%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 40 915 45 643 -10,4%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej 90 237 5 177 1643,0%
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -83 838 -43 409 93,1%
Przepływy pieniężne netto, razem 47 314 7 411 538,4%
       
Aktywa, razem 484 524 447 665 8,2%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 264 489 271 560 -2,6%
Zobowiązania długoterminowe 79 145 86 667 -8,7%
Zobowiązania krótkoterminowe 185 344 184 893 0,2%
Kapitał własny 220 035 176 105 24,9%
Kapitał zakładowy w zł 1 513 786 1 513 786 0,0%
       
Średnia ważona liczba akcji (w szt.) 6 841 807 7 307 964 -6,4%
Zysk na jedną akcję zwykłą (w zł) 12,71 2,81 352,3%
Rozwodniony zysk na jedną akcję zwykłą (w zł) 12,71 2,81 352,3%
Liczba akcji w sztukach 6 841 807 6 841 807 0,0%
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł) 32,16 25,74 24,9%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł) 32,16 25,74 24,9%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł) 5,85 0,00 -

 

Szanowni Państwo,

Przekazuję w Państwa ręce raport Grupy OEX podsumowujący wyniki osiągnięte w 2022 roku. Chciałbym z wielką satysfakcją podkreślić, że pomimo wielkich wyzwań związanych z niełatwą sytuacją gospodarczą, której doświadczają obecnie wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą, był to dla Grupy OEX rok kolejnych wzrostów i umacniania pozycji na rynku w każdym segmencie działalności. W 2022 roku kontynuowaliśmy realizację strategii, w oparciu o rozwój nowoczesnych technologii i usług dla handlu. Spółki z Grupy OEX, które budują wartość naszych segmentów operacyjnych ugruntowały i rozwinęły współpracę z klientami. Grupa OEX należy dzisiaj do wiodących, stabilnych podmiotów, który dostarcza rozwiązania i usługi liderom rynku.

Operatorom telekomunikacyjnym pomagamy w skutecznym dotarciu do konsumentów poprzez rozbudowaną sieć salonów. Liczne firmy z wielu branż, między innymi eCommerce i FMCG, wspieramy w skalowaniu biznesu, zarówno w fizycznych sklepach, jak i online, poprzez szeroki zakres usług dla handlu, obejmujących m.in. Customer Experience, merchandising, logistykę i e-fulfillment.

 

W 2022 roku Grupa OEX odnotowała po raz kolejny wzrost wyników

Wobec nasilających się trendów związanych z automatyzacją obsługi klienta, digitalizacją procesów oraz wzrastającym znaczeniem logistyki w handlu, strategia budowania coraz szerszego ekosystemu nowoczesnych usług dla handlu staje się przewagą rynkową. Z powodzeniem wykorzystujemy nasz potencjał zbudowany dzięki stabilnej bazie odbiorców i wieloletnim relacjom biznesowym, bardzo dobrej sytuacji finansowej oraz unikatowej wiedzy i doświadczeniu. To wszystko znajduje odbicie w rozwoju organicznym Grupy OEX.

Znaczące wzrosty i rekordowe poziomy wyników, które osiągnęliśmy w 2022 roku są potwierdzeniem, że przyjęta strategia i kierunki działania pozwalają na efektywne budowanie wartości dla akcjonariuszy.

  • Przychody Grupy OEX w 2022 roku wyniosły 689 mln zł i wzrosły o 13,9 %,
  • EBITDA (MSSF 16) wyniosła 60,8 mln zł i była o 13,7% wyższa niż w 2021 roku.
  • EBITDA (MSR 17) wyniosła 37,2 mln zł i była o 12,6% wyższa niż w 2021 roku.
  • Wzrost przychodów i EBITDA odnotowały wszystkie segmenty operacyjne Grupy.

Zysk netto dla akcjonariuszy OEX wyniósł 87 mln zł (z uwzględnieniem zysku ze sprzedaży akcji spółki Divante S.A.) wobec 20,5 mln zł w 2021 roku.

Istotnym wydarzeniem ubiegłego roku, które miało wpływ na skonsolidowany zysk netto Grupy, była sprzedaż wszystkich akcji spółki Divante S.A. Wynik na sprzedaży tych akcji, odnotowany przez Grupę wyniósł 93,9 mln zł.

 

Grupa OEX wspiera rozwój technologii w obszarze cyfryzacji handlu w ramach OEX Innovation Lab

Znaczącymi sukcesami możemy również pochwalić się jako inwestor finansowy i strategiczny w spółkach, które budują innowacyjne rozwiązania w obszarze cyfryzacji handlu, w ramach OEX Innovation Lab. Ekosystem, który tworzymy w Grupie OEX nie tylko dostarcza sprawdzonych, odpowiednio skalowalnych rozwiązań, o jakości i zasięgu wymaganym przez największych rynkowych graczy, ale również umożliwia rozwój polskim inicjatywom i innowacjom technologicznym, dzięki wykorzystaniu kompetencji, relacji biznesowych oraz możliwości testowania modeli biznesowych w Grupie kapitałowej OEX.

W ramach OEX Innovation Lab dynamicznie rozwija się spółka Open Loyalty, tworząca technologie i silniki do programów lojalnościowych, które znalazły już znaczące grono odbiorców zagranicą.

OEX jest również wspólnikiem w spółce Vue Storefront. Firma opracowuje oprogramowanie dla sprzedawców detalicznych do tworzenia szybkich, nowoczesnych i wydajnych witryn sklepowych online. W marcu 2023 OEX podjął decyzję o aktualizacji wartości posiadanych udziałów z uwagi na sukces przeprowadzonej przez Vue Storefront kolejnej rundy finansowania, o wartości ok. 20 milionów USD. Vue Storefront w ciągu 2 lat pozyskał łącznie ponad 170 mln zł.

W 2022 roku OEX zwiększył również zaangażowanie w spółce iPOS, która uzyskała homologację i wprowadziła na rynek pierwszą kasę wirtualną do zastosowania ogólnego, a także sukcesywnie rozwija bazę klientów i usług w obszarze zintegrowanych rozwiązań fiskalnych i płatniczych.

 

Podsumowanie wyników segmentów operacyjnych

Rok 2022 był kolejnym okresem bardzo dobrych wyników w Segmencie Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej. Segment wygenerował 27,6 mln zł zysku EBITDA (wg. MSR 17) co stanowiło wzrost o 21,2% w stosunku do ubiegłego roku. W 2022 roku wzrosła o 5,1% liczba zawartych umów z klientami, pierwszy raz przekraczając przy tym poziom 1 miliona. Wzrosła także, o 7,6%, wartość przychodów z tytułu prowizji od operatorów, przy jednoczesnym nieznacznym spadku średniej liczby sklepów (o 2,3%). Na dzień 31 grudnia 2022 roku Grupa zarządzała łącznie 348 salonami sprzedaży operatorów telefonii komórkowej.

Segment eCommerce Services kontynuował swój dynamiczny rozwój, co znalazło odbicie w zwiększonej skali operacji i powiększeniu powierzchni magazynowej w spółce Fulfilio (dawniej OEX E-Business). Bardzo dobre wyniki odnotowała również spółka VCC konsekwentnie budująca swoją pozycję na rynku obsługi eCommerce i rozwijająca technologie i automatyzację obsługi klienta. Wypracowany w tym segmencie zysk EBITDA (wg. MSR 17) wyniósł 16,9 mln zł (wzrost o 13,3 % r/r). Jednocześnie segment zwiększył przychody o 3,6 % do wartości 187,8 mln zł.

Segment Wsparcia sprzedaży miał najwyższy udział w przychodach wszystkich segmentów operacyjnych Grupy (39,7%, 273,6 mln zł). W 2022 roku wypracował blisko 12 mln zł zysku EBITDA (wg. MSR 17), co stanowiło wzrost o 20,5% w porównaniu do 2021 roku.

Łącznie spółki tworzące segmenty operacyjne Grupy OEX wypracowały w 2022 r. 56,4 mln zł EBITDA (wg. MRS 17), co stanowiło wzrost r/r o 18,6%. Po wyłączeniu wpływu rezerw utworzonych z powodu toczących się postępowań i kontroli podatkowych, skorygowana EBITDA spółek tworzących segmenty operacyjne (wg MSR 17) wyniosłaby ponad 68,9 mln zł co stanowiłoby wzrost o 44,7% r/r.

 

Dobra sytuacja finansowa umożliwia dalszy rozwój organiczny oraz przejęcia.

Grupa OEX zakończyła 2022 rok w bardzo dobrej sytuacji płynnościowej oraz z niskim zadłużeniem. Wskaźnik długu netto do EBITDA (wg MSR 17) LTM na 31 grudnia 2022 wyniósł minus 2,1. Na koniec 2022 roku Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w kwocie 107,1 mln zł, wobec 59,8 mln zł w roku 2021.

Dzięki temu, możemy w kolejnych latach kontynuować rozwój naszej Grupy, ze szczególnym naciskiem na obszar digitalizacji sprzedaży, usług związanych z customer experience i usług dla eCommerce. Będziemy wspierać nasze spółki segmentowe w ich strategicznych celach, uwzględniających wykorzystanie nowoczesnych technologii i automatyzację procesów. Nie wykluczamy również przejęć i analizujemy możliwości powiększenia Grupy w obszarach technologii i usług, które mogą stanowić komplementarny do oferty Grupy OEX rodzaj działalności.

Podsumowując 2022 rok chciałbym podziękować wszystkim pracownikom i współpracownikom Grupy OEX, Klientom i Partnerom Biznesowym za kolejny rok efektywnego realizowania wspólnych przedsięwzięć, co pozwoliło na osiągnięcie tak dobrych wyników.

Prezes Zarządu OEX S.A.

Jerzy Motz

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus