Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Grupy Wielton za trzeci kwartał 2022 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE trzy kwartały 2022 trzy kwartały 2021 dynamika
tys. zł      
Przychody ze sprzedaży 2 495 910 1 929 224 29%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 93 155 71 423 30%
Zysk (strata) przed opodatkowaniem 94 995 58 278 63%
Zysk (strata) netto 94 227 46 769 101%
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego 91 874 45 594 102%
Zysk (strata) na akcje 1,52 0,76 100%
Rozwodniony zysk (strata) na akcje 1,52 0,76 100%
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej -71 336 48 889  
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -64 917 -58 740  
Środki pieniężne netto z działalności finansowej 101 821 -26 541  
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów -34 432 -36 392  
       
  Stan na Stan na  
  30.09.2022 31.12.2021  
Aktywa 2 258 353 1 857 513 22%
Zobowiązania długoterminowe 529 794 459 984 15%
Zobowiązania krótkoterminowe 1 162 523 931 580 25%
Kapitał własny 566 036 465 949 21%
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 553 831 440 307 26%

 

Szanowni Akcjonariusze,

wyniki finansowe Grupy Wielton po trzech kwartałach 2022 roku świadczą o posiadanej przez nas umiejętności skuteczniejszego od naszej konkurencji wykorzystywania dobrej koniunktury w branży. Dowodzą również, że szybko i efektywnie odpowiadamy na wyzwania rynkowe.

Po dobrym pierwszym półroczu, również w trzecim kwartale utrzymaliśmy wyraźny trend wzrostowy, zarówno na poziomie przychodów, jak i zysków. W raportowanym okresie nasze przychody skonsolidowane zwiększyły się o 29,4% do ok. 2,5 mld zł. Tylko w trzecim kwartale były one 38,5% wyższe niż przed rokiem. Znaczną dynamikę zawdzięczamy zarówno wzrostowi wolumenu sprzedaży o 9,4%, jak i konsekwentnemu wdrażaniu podwyżek cen produktów.

O potencjale modelu biznesowego Grupy Wielton oraz jej stabilnej sytuacji finansowej świadczy rosnący wynik EBITDA. Po trzech kwartałach 2022 roku wyniósł on 145,9 mln zł wobec 120,2 mln zł w 2021 roku oraz 57,7 mln zł w 2020 roku. Natomiast tylko w trzecim kwartale 2022 roku wynik EBITDA zwiększył się o 68,9%, do 48,3 mln zł. Nieustająco poważnym wyzwaniem, przed którymi stoi branża transportowa, jest niezwykle szybko pogłębiająca się presja kosztowa wywołana rekordowymi cenami surowców i komponentów oraz energii i paliw. Skompensowanie tych wzrostów poprzez zwiększenie ceny dla klienta końcowego nie jest w pełni możliwe. W tak niesprzyjających warunkach rynkowych, marża EBITDA Grupy Wielton osiągnęła w raportowanym okresie 5,8% wobec 6,2% w 2021 roku oraz 4,4% w 2020 roku.

Jako międzynarodowa Grupa działająca w oparciu o silne lokalne marki oraz posiadająca pięć centrów produkcyjnych w Europie, koncentrujemy się na jak najpełniejszym wykorzystaniu potencjału wszystkich regionów i krajów, w których jesteśmy obecni. Z udziałami na poziomie 15,3% utrzymaliśmy pozycję wicelidera w Polsce. Sprzedaż produktów spółki Wielton zwiększyła się o 13,5%, przy spadku całego rynku o 11,7% o ponad 1 pkt.%, do 13,6% zwiększyły się udziały spółki Lawrence David, wicelidera rynku brytyjskiego. Po dziewięciu miesiącach 2022 roku dynamika jej sprzedaży sięgnęła 27%, a tylko w trzecim kwartale wyniosła 45% rdr. Wykorzystanie dobrej sytuacji na rynku brytyjskim umożliwił spółce wprowadzony plan naprawczy. Pracujemy nad tym, aby równie pozytywne skutki przyniosły działania wdrażane sukcesywnie we francuskiej spółce Fruehauf. Z zadowoleniem obserwujemy znaczące tempo zamówień w działającej na rynku niemieckim spółce Langendorf. Od stycznia do końca września 2022 roku łączny wolumen sprzedaży Grupy w Niemczech zwiększył się o 68,7%.

W trzecim kwartale 2022 roku nastąpiło ożywienie na rynku ukraińskim, gdzie wznowiliśmy sprzedaż w kwietniu i maju 2022 roku. Wolumen oferowanych tam produktów Grupy zwiększył się o 58%. W efekcie po trzech kwartałach dynamika sprzedaży wyniosła na Ukrainie 17,4%. Sukcesywnie ograniczamy działalność w Rosji, gdzie od momentu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę prowadzimy jedynie sprzedaż zmagazynowanych produktów, dbając jednocześnie o spływ gotówki ze spółki rosyjskiej.

Ograniczenie działalności na Wschodzie staramy się rekompensować wzmożoną aktywnością krajach Unii Europejskiej. Pomaga nam w tym coraz bardziej zaawansowana integracja procesów produkcyjnych oraz zakupowych przejętej pod koniec ubiegłego roku hiszpańskiej spółki Guillén. Po trzech kwartałach 2022 roku wolumen jej sprzedaży zwiększył się o 8,2%. Potencjał zwiększenia sprzedaży produktów Grupy dostrzegamy również w Afryce i podejmujemy działania zmierzające do rozszerzenia struktury naszej sprzedaży na tamtejszych rynkach.

W najbliższej przyszłości przed przedsiębiorcami stanie wiele wyzwań na niespotykaną dotąd skalę, a kolejne miesiące mogą przynieść pogłębienie schłodzenia popytu oraz zwiększenie presji kosztowej wpływającej na marżowość ich biznesu. Spadek tempa pozyskiwania zamówień obserwujemy również w branży transportowej. Mogę jednak zapewnić, że nasz backlog znajduje się na poziomie bezpiecznym dla bieżącego funkcjonowania Grupy.

Głównymi ryzykami światowej gospodarki pozostają w dalszym ciągu niepewna sytuacja geopolityczna, galopująca inflacja, presja płacowa, koszty finansowania oraz rekordowo wysokie ceny surowców, komponentów i energii. O skali ich negatywnego wpływu na branżę zadecydują działania podejmowane przez poszczególnych graczy rynkowych. Grupa Wielton tak, jak do tej pory będzie koncentrować się na utrzymaniu bezpieczeństwa łańcucha dostaw oraz wysokiego bezpieczeństwa płynnościowego. Naszymi priorytetami pozostają również optymalizacja procesów produkcyjnych i sprzedażowych, a także zwiększenie efektywności operacyjnej oraz zachowanie wysokiej dyscypliny kosztowej. Przykładami tego typu działań są zainicjowane projekty oszczędnościowe w największych spółkach Grupy: „Program 49+” w Wieltonie czy „Challenge 1000” w spółce Fruehauf. Sukcesywnie minimalizujemy koszty obsługi długu, dążąc do zachowania poziomu zadłużenia zgodnego z kowenantami bankowymi. Po pierwszych trzech kwartałach 2022 roku wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymany został na bezpiecznym poziomie ok. 3,24. Konieczność zwiększenia zaangażowania gotówki w kapitał obrotowy sprawiła jednak, że był on wyższy niż przed rokiem (2,57).

Wierzymy, że wieloletnie doświadczenie, zdrowe fundamenty biznesu, a także przewagi wynikające z dywersyfikacji rynkowej i produktowej pozwolą nam nie tylko zminimalizować wpływ niekorzystanej sytuacji rynkowej na naszą działalność, ale także umacniać się na pozycji globalnego lidera branży przyczep, naczep i zabudów samochodowych. Dlatego intensywnie pracujemy nad projektami, na rok 2023 i kolejne lata, których celem jest zwiększenie efektywności organizacyjnej nie tylko w krótkiej, ale również w długiej perspektywie czasowej.

Zapraszam do lektury raportu.

Z poważaniem

Paweł Szataniak

Prezes Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus