Jedyny, notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie producent kostki brukowej LBT (LIBET) miał 284,6 mln zł przychodów w 2021 r. Wyniki spółki były pod wpływem wzrostu kosztów produkcji. Przeprowadzone inwestycje w linie produkcyjne oraz zmiana polityki cenowej powinny umożliwić poprawę wyników w 2022 r.
- W bieżącym roku stawiamy przede wszystkim na produkcję i sprzedaż wyrobów charakteryzujących się wyższą marżą. Dostosowujemy profil produkcji do zmieniających się trendów na rynku, które są dla nas okazją do zdecydowanej poprawy wyników. – mówi Jacek Gwiżdż Członek Zarządu ds. finansowych w Libet. Niezwykła dynamika rynku oznacza także konieczność zdecydowanego uelastycznienia cenników, tak aby odzwierciedlały one szybko zmieniające się koszty produkcji i sprzedaży. To także będzie miało wpływ na wyniki w kolejnych kwartałach – dodaje Jacek Gwiżdż.
Przychody ze sprzedaży spółki były w 2021 r. o 13,8% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 284,5 mln zł. Strata operacyjna wyniosła 10,6 mln zł, wobec 5,4 mln zł zysku rok wcześniej, a strata netto wyniosła 13,4 mln zł, wobec 1,6 mln zł rok wcześniej. EBITDA wyniosła 11,9 mln zł wobec 24,6 mln zł w 2020 r.
Rok 2021 nie był najłatwiejszy dla branży budowlanej. Prognozowane przez analityków dynamiczne wzrosty produkcji budowlano montażowej okazały się daleko słabsze od oczekiwań. Nie osiągnęliśmy też w pełni zakładanych planów produkcyjnych, z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz niedoborów na rynku cementu w drugiej połowie roku. Wzrost przychodów spółki jest efektem intensywnego rozwoju sieci sprzedaży, czego efektem było pozyskanie nowych klientów szczególnie dystrybutorów hurtowych.
Główną przyczyną pogorszenia się wyniku operacyjnego oraz netto jest bezprecedensowy wzrost kosztów materiałów, transportu oraz energii. Pomiędzy styczniem a grudniem, cena tony cementu wzrosła o ponad 7%, a usług transportowych o ponad 15%. Najbardziej wzrosły natomiast koszty energii elektrycznej, gdzie koszt jednej MWh energii elektrycznej zwiększył się ponad trzykrotnie.
Jednocześnie, ze względu na charakter zawartych umów, do maja 2021 r. spółka nie miała możliwości szybkiej zmiany cen produktów tak, aby w pełni rekompensowały one dynamiczny wzrost kosztów produkcji.
Najważniejsze dane finansowe (mln zł)
|
2020 |
2021 |
---|---|---|
Przychody |
250,1 mln zł |
284,5 mln zł |
EBIT |
5,4 mln zł |
- 10,6 mln zł |
EBITDA |
24,6 mln zł |
11,9 mln zł |
Wynik netto |
-1,6 mln zł |
- 13,4 mln zł |
Analizy rynkowe wskazują, że w 2022 r. wolumeny sprzedaży kostki brukowej w Polsce będą większe niż w roku ubiegłym o około 4-5%.
- Wstępne dane ze sprzedaży za pierwszy kwartał bieżącego roku potwierdzają przewidywania analityków. Widzimy rosnące wolumeny i dostosowujemy plany produkcyjne tak, aby dotrzymać kroku popytowi. Jednocześnie rozwijamy sprzedaż wysokomarżowych produktów premium, które cieszą coraz większym powodzeniem wśród klientów. Ich rosnący udział w sprzedaży już niebawem powinien być widoczny w naszych wynikach finansowych – mówi Jacek Gwiżdż z Libet.
Spółka negocjuje także zawarte na przełomie III i IV kwartału umowy długoterminowe, aby skutki wzrostów cen surowców nie przekładały się negatywnie na uzyskiwane marże.
- Obserwujemy otwartość i zrozumienie partnerów biznesowych na proponowane zmiany. Wspólnie wypracowujemy formułę dostosowywania cen sprzedaży produktów, tak aby z jednej strony zabezpieczyć się przed znaczną zmiennością na rynku, a z drugiej pozostać konkurencyjnym – mówi Jacek Gwiżdż.
Libet planuje także wdrożenie programu optymalizacji finansowania spółki, który w założeniu pozwoli na poprawę struktury kapitałowej oraz obniżenie kosztów finansowania.
W marcu tradycyjnie rozpoczął się nowy sezon sprzedaży. W nowej ofercie Libetu znajduje się ponad 700 produktów w tym ponad 600 z segmentu premium dostępnych w 78 autoryzowanych
i partnerskich punktach sprzedaży.
Notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Libet należy do grona czołowych polskich producentów kostki brukowej oraz innych praktycznych elementów aranżacji otoczenia budynków. Jako jeden z liderów polskiego rynku wyznacza trendy w branży i rozwija swoje portfolio produktów premium.