Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Wittchen w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody WTN (WITTCHEN) w minionym roku wyniosły 277,74 mln zł wobec 211,04 mln zł odnotowanych w 2020 roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w zakończonym roku do 53,65 mln zł z 18,44 mln zł w 2020 r. W 2021 r. spółka odnotowała 42,24 mln zł wyniku netto w porównaniu do 13,27 mln zł wypracowanych w ciągu 2020 r.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Wittchen do akcjonariuszy:

Szanowni Akcjonariusze,

Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2021 rok.

Rok 2021 był kolejnym rokiem trwania pandemii COVID-19, ale również był rokiem dynamicznego rozwoju Grupy Wittchen oraz rokiem, w którym osiągnęliśmy najwyższy poziom zysku w naszej ponad 30 letniej historii. W pierwszej połowie roku musieliśmy mierzyć się z wprowadzonymi lockdownami, które bezpośrednio wpłynęły na naszą działalność, poprzez zamknięcie centrów handlowych, w których znajdują się nasze salony. Dodatkowo musieliśmy stawić czoła ograniczeniom dotyczącym podróży, co wpłynęło na jeden głównych asortymentów oferowanych przez Grupę, tj. walizek i akcesoriów podróżnych. Pomimo tych przeciwności Grupa wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 278 mln zł, co stanowiło wzrost do poprzedniego roku o 32%.

Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki temu, że Grupa realizowała własną strategię rozwoju zagranicznego w Internecie za pośrednictwem swoich własnych sklepów internetowych oraz platform typu marketplace. W 2021 r. udział przychodów realizowanych w kanale sprzedaży internetowej stanowił 53% całości sprzedaży i wzrósł w porównaniu do 2020 r. o 2 pp. Udział sprzedaży zagranicznej wzrósł o 6 pp. osiągając poziom 16% w strukturze przychodów ze sprzedaży.

W ramach rozwoju sprzedaży internetowej oraz zagranicznej Grupa w ciągu 2021 r. nawiązała współpracę z 20 nowymi platformami typu marketplace, co spowodowało że na koniec roku Grupa współpracowała już z 31 platformami. Ponadto Grupa otworzyła 2 salony zagraniczne, jeden zlokalizowany w Czechach, natomiast drugi na Węgrzech, będący pierwszym salonem stacjonarnym na tamtym rynku.

Wspomniany powyżej wzrost przychodów finansowych był również możliwy dzięki poszerzeniu asortymentu produktów oferowanych przez Grupę. Poza flagowym asortymentem, takimi jak walizki i akcesoria podróżnicze, torebki, galanteria skórzana Grupa rozwinęła asortyment odzieżowy, butów oraz torebek w kolekcji Young.

Poprzez współpracę i rozmowy zarówno z nowymi, jak i wieloletnimi dostawcami, dzięki odpowiedniemu poziomowi zatowarowania oraz wykorzystując warunki gospodarcze, Grupa poprawiła poziom marży brutto na sprzedaży o 3,9 pp. osiągając poziom 62,6% w 2021 r. Ponadto w dalszym ciągu prowadzone były działania mające na celu optymalizację kosztów operacyjnych, które skutkowały niższą dynamiką kosztów operacyjnych w porównaniu do przychodów.

Dzięki dalszemu rozwojowi sprzedaży oraz optymalizacji kosztów Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 42 mln zł, co stanowiło wzrost o 218% i EBITDA w wysokości 79 mln zł, w porównaniu do 22 mln w 2020 r.

Spółka kontynuowała strategię wysokiego zatowarowania, jako odpowiedź na ryzyko związane z możliwymi przerwami w łańcuchach dostaw. W związku z tym wartość zapasów wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 22 mln zł do poziomu 103 mln zł. Ponadto Grupa utrzymywała bezpieczny poziom zadłużenia. Wzrost zobowiązań o 15 mln zł w porównaniu do poprzedniego roku wynikał głównie z wyższego poziomu wykorzystania kredytu w rachunku bieżącym.

Dodatkowo otrzymaliśmy nagrodę w kategorii Moda i Dodatki w rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo 2021. Ranking ten powstał na podstawie ocen klientów sklepów internetowych, co potwierdziło dobre przygotowanie Grupy do szybkich zmian zachodzących na rynku.

W 2022 r. Grupa planuje dalszą ekspansję zagraniczną oraz kontynuację zwiększenie udziału sprzedaży w kanale sprzedaży internetowej. Planujemy zwiększenie liczby platform z którymi będziemy współpracować do ok. 35 partnerów. Dodatkowo Grupa zamierza otworzyć własny sklep internetowy w Rumunii.

Niniejszy raport publikowany jest w szczególnym okresie – w okresie wojny w Ukrainie, która ma konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze. Grupa Wittchen zaangażowała się w udzielanie pomocy dla uchodźców poprzez przekazanie 100 tys. zł ukraińskiej organizacji pomocowej oraz poprzez przekazanie produktów takich jak ciepłe ubrania, buty, rękawiczki, czapki i walizki o łącznej wartości 200 tys. zł.

Pomimo tego, że obecny rok rozpoczął się od dużych wyzwań związanych z pandemią COVID-19 oraz wojny w Ukrainie, wierzymy, że przyjęta strategia oraz dalsza praca zaowocują kolejnymi bardzo dobrymi wynikami w kolejnym roku.

Z poważaniem,

Jędrzej Wittchen

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus