ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował rekordowe w swojej historii wyniki finansowe zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym 2021 roku. Przychody ze sprzedaży w 2021 r. po raz pierwszy przekroczyły próg 3 miliardów USD i wyniosły blisko 3,1 mld USD w porównaniu do 2,4 mld USD w 2020 roku, co oznacza wzrost o 30%. Zysk netto w tym czasie podwoił się i wyniósł 77,1 mln USD, w porównaniu do 36,5 mln USD w 2020 r.
W samym czwartym kwartale 2021 roku ASB (ASBIS) wypracował rekordowe kwartalne wyniki finansowe. Przychody w tym okresie wyniosły 948 mln USD (wzrost o 10% względem bardzo dobrego IV kw. 2020 r.), natomiast zysk netto wyniósł 28,7 mln USD, co oznacza wzrost o 34% w odniesieniu do porównywalnego okresu ubiegłego roku.
INNE WAŻNE WYDARZENIA 2021 ROKU:
- W 2021 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (58-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (21-proc. udział).
- Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w całym roku 9. miejsce z przychodami na poziomie blisko 78 mln USD (wzrost o 9,6% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
- ASBIS nie tylko zrealizował, ale też przebił podwyższoną 25 sierpnia 2021 roku prognozę finansową na 2021 r., która zakładała wypracowanie przychodów pomiędzy 2,9 mld USD a 3,1 mld USD oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 71 mln USD a 74 mln USD.
- Grupa wypłaciła 2 grudnia 2021 r. akcjonariuszom zaliczkę z zysków za 2021 r. w wysokości 0,20 USD na akcję (w sumie 11.100.000 USD).
- Grupa podpisała nowe umowy o współpracy, wzmacniając ofertę VAD, m.in.: NIVIDIA, VERTIV, Stratus.
- ASBIS uruchomił nową spółkę w sektorze smartfonów BREEZY, wprowadził na rynek dwie marki własne – AENO oraz LORGAR oraz zainwestował w EMBIO Diagnostic.
Zakończyliśmy rekordowy dla ASBIS 2021 rok. Pierwszy raz w naszej ponad 30-letniej historii przekroczyliśmy próg 3 miliardów USD przychodów oraz wypracowaliśmy największe w naszej historii zyski. Otoczenie rynkowe nie było dla nas tak sprzyjające, ale poradziliśmy sobie doskonale.. Wyniki te są potwierdzeniem naszego bardzo dobrego portfela produktów oraz koncentracji na projektach VAD, które charakteryzują się m.in. wyższymi niż klasyczna dystrybucja marżami. Ten rok rozpoczął się również bardzo dobrze, przebiliśmy pod względem przychodów ubiegłoroczny styczniowy rekord. Sytuacja geopolityczna jest obecnie trudna, ale mamy duże doświadczenie w działaniu w tym rejonie świata, przygotowaliśmy się w oparciu o nasze latach działalności oraz znajomość rynku. Na bieżąco śledzimy sytuację na naszych rynkach i jesteśmy przygotowani nawet na bardzo trudne scenariusze. Ważne dla nas jest to, że widzimy szansę wzrostu w 2022 r. i będziemy chcieli ją wykorzystać” powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
„Rynek IT rozwija się bardzo dynamicznie, my chcemy być częścią wzrostu tego rynku. Już teraz mamy wiodącą pozycję na większości naszych rynków, planujemy dalszy wzrost w 2022 r. Zamierzamy dalej rozwijać naszą sieć dystrybucji i marki własne oraz otworzyć kolejne 4 salony Apple i 3 sklepy MonoBrand’owe. Myślimy też o większej dywersyfikacji biznesu poprzez inwestycje w spółki, bądź też rozwijanie pomysłów, które są zgodne z naszym DNA i mogą znacząco wzmocnić ofertę ASBIS w przyszłości. Pracujemy już na kolejny dobry rok i przyszłe lata” – dodał Serhei Kostevitch.
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w IV kwartale 2021 r., ani w całym 2021 roku. Udział regionu krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem wzrósł do 57,7% w 2021 roku z 54,5% w 2020 roku.
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów potwierdza doskonałe wskaźniki wzrostu, które Grupa była w stanie osiągnąć we wszystkich głównych krajach działalności. Najwyższą dynamice przychodów w 2021 r. wypracował Kazachstan.
Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w okresie I-IV kw. 2021 r. były:
- Kazachstan – wzrost o 54,3%
- Ukraina – wzrost o 34,9%
- Rosja – wzrost o 32,5%
- Białoruś – wzrost o 28,5%
- Czechy – wzrost o 25,2%
- Holandia – wzrost o 17.9%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 16,1%
- Słowacja – wzrost o 11,7%.
Wzrost sprzedaży krajów byłego ZSRR był generowany głównie przez sprzedaż nowych produktów Apple oraz projekty biznesowe dystrybucji z wartością dodaną (VAD). Sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła w 2021 roku o 55,8% względem 2020 r. Polska odnotowała wzrost przychodów zarówno w IV kwartale 2021 r., jak i w całym 2021 r. (wzrost odpowiednio o 2,2% i 9,6%). Wzrost sprzedaży w Polsce wynikał głównie ze sprzedaży procesorów, kart graficznych i oprogramowania.