SFD publikuje raport kwartalny za 4 kw 2021r. Wzrost sprzedaży do 61,7 mln zł i spadek EBITDA do 2,5 mln zł przy dużej presji cen i niskiej dostępności surowców w kwartale. W 2021r. przychody ze sprzedaży SFD S.A. wyniosły 245,7 (+24,8%) mln zł, a EBITDA 18,5 mln zł (+8,7%).
W minionym roku osiągnęliśmy rekordowe przychody ze sprzedaży, prawie o 25% wyższe od także rekordowego 2020 roku. Nasi klienci, wobec zakończenia lockdownów, w ciągu roku przenosili się częściowo do kanałów tradycyjnych. Analizujemy na bieżąco strukturę sprzedaży i podejmujemy działania mające na celu zatrzymywanie obecnych i pozyskiwanie nowych klientów oraz kierowanie ich do naszych serwisów e-commerce, gdzie notujemy najwyższą rentowość i gdzie przedstawiamy całą ofertę ze wszystkich segmentów. W 2021 roku w naszych sklepach on-line odnotowaliśmy 22,5 mln sesji, w samym 4 kwartale 2021 r. 5,1 mln sesji, gdzie w grudniu w ramach oferty Black Friday obsłużyliśmy aż 30 tys zamówień w ciągu doby. – komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A. W ostatnim kwartale 2021 r. wzrostowi sprzedaży towarzyszyła silna presja cen surowców, a przerywane łańcuchy dostaw negatywnie odbijały się na dostępności części asortymentu. Zjawisko to obserwujemy też w 1 kwartale bieżącego roku, ale spodziewamy się, że będzie ono stopniowo traciło na sile.
W 2021r. Spółka istotnie rozbudowała wszystkie kanały sprzedaży. Zwiększone zostały możliwości logistyczne i przepustowość magazynu, sieć sklepów została powiększona do 90 lokalizacji. Zarząd Spółki w 4 kwartale zrealizował warunkową umowę zakupu 11 sklepów stacjonarnych w galeriach handlowych w południowej Polsce za łączną kwotę 850 000 zł. Zwiększona została oferta produktów SFD w zagranicznych serwisach zakupów on-line i wzrósł także wolumen sprzedaży w ramach akcji in&out w sieciach Biedronka i Lidl. Spółka rozpoczęła sprzedaż w Czechach i na Słowacji realizując zamówienia ze sklepów internetowych Spółki bezpośrednio z magazynu w Opolu.
Wyniki finansowe Spółki potwierdziły pozycję lidera e-commerce na rynku suplementów i zdrowej żywności. Przychody Spółki w 4 kwartale wzrosły o 27,5% rdr do poziomu 61,7 mln. Sprzedaż Spółki rosła w kanałach tradycyjnych. Udział e-commerce w przychodach ze sprzedaży wyniósł 55% (vs 70% w 4 kw 2020). Jednocześnie w ostatnim kwartale roku nasiliła się presja ze strony cen surowców, a przerwane łańcuchy dostaw przełożyły się nie tylko na wyższe ceny, ale także tymczasowo ograniczyły ofertę Spółki. Z uwagi na te czynniki, EBITDA w samym 4 kw 2021 wyniosła 2,5 mln zł (-14%), ale w całym 2021r. Spółka wypracowała wynik EBITDA na poziomie 18,5 mln, tj. o 9% wyższą niż w roku poprzednim. Zysk netto w 2021r. wyniósł 11,9 mln zł (+3%).
Z uwagi na ograniczoną dostępność produktów w naszej ofercie, wynikającą między innymi z przerwanych łańcuchów dostaw, na początku 2022 roku Zarząd Spółki podjął decyzję o zamknięciu segmentu sprzedaży hurtowej w Polsce oraz ograniczeniu oferty w sprzedaży aptecznej, które generowały około 6% przychodów. Wszystkie produkty wycofane z tych dwóch kanałów będą dostępne w sieci stacjonarnej i sklepach internetowych, gdzie Spółka realizuje wyższe marże i oferuje atrakcyjne warunki bezpłatnych dostaw do domu. W nadchodzących kwartałach Spółka zamierza powiększać ofertę produktową oraz zwiększać sprzedaż zakładając, iż presja na rynku surowców będzie malała. W 2022 planowane są wejścia na kolejne rynki geograficzne, gdzie zamówienia klientów realizowane będą przez kanały e-commerce. Spółka szacuje, że przejęte sklepy stacjonarne osiągną docelową rentowność w nadchodzących kwartałach. Rozwijany będzie także segment zakupów in&out w ogólnopolskich dużych sieciach handlowych.