Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Michał Jarczyński, Arctic Paper: Trzeci kwartał był mocny

Udostępnij
  • Skonsolidowane przychody w 3Q w wysokości 889,7 mln PLN (195.6 mln EUR).
  • EBITDA 3Q w wysokości 102,1 mln PLN (22.4 mln EUR).
  • EBIT w 3Q na poziomie 72,8 mln PLN (16.0 mln EUR) a zysk netto 53,4 mln PLN (11.7 mln EUR).
  • Połączenie celulozy i papieru nadal stabilizuje wyniki, ponieważ wahania w tych segmentach wzajemnie się równoważą.
  • Mocny kwartał z rekordową produkcją papieru i zapełnionym portfelem zamówień na bieżący rok.
  • Nowa strategia grupy na lata 2022-2030 dodająca segmenty opakowań i energii, z jednoczesnym wykorzystaniem istniejących mocnych stron segmentu celuloza i papier.
  • List intencyjny z Rottneros dotyczący inwestycji w produkcję tacek z formowanego włókna celulozowego w Kostrzynie.

“Rozwój ATC (ARCTIC) będzie opierał się na czterech filarach: papier, celuloza, opakowania i energia. Pierwszy krok w tym kierunku zrobiono pod koniec października, kiedy Arctic Paper i Rottneros podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju produkcji tacek z formowanego włókna celulozowego w siedzibie Arctic Paper w Kostrzynie.” Michał Jarczyński, CEO

“Odpowiadamy na duży popyt na rynkach celulozy i papieru, a nasze portfele zamówień są zapełnione na kolejne dwa miesiące.” - Michał Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Trzeci kwartał był mocny: przychody Arctic Paper wzrosły do 889,7 mln PLN (702,8 mln PLN) przy EBITDA na poziomie 102,1 mln PLN (86,4 mln PLN). Podczas gdy równowaga pomiędzy papierem a celulozą zmieniła się na korzyść celulozy, skonsolidowany wynik po raz kolejny potwierdza zaletę połączenia tych dwóch segmentów. Nasza sytuacja finansowa pozostaje silna ze wskaźnikiem długu netto/EBITDA na poziomie 0,66 (0,48).

Obserwujemy duży popyt na rynkach celulozy i papieru, a nasze portfele zamówień są zapełnione na kolejne dwa miesiące. Sprzedaż segmentu papierniczego wzrosła do 645,0 mln PLN (491,9 mln PLN), podczas gdy EBITDA zmniejszyła się do 46,3 mln PLN (69,7 mln PLN) z powodu wyższych kosztów produkcji. Podnieśliśmy nasze ceny, aby zrekompensować wpływ wyższych cen surowców, energii
i transportu. Stoimy również przed wyzwaniami logistycznymi związanymi z ograniczoną dostępnością środków transportu. Wykorzystanie mocy produkcyjnych osiągnęło rekordowy poziom 99% (83%), przy produkcji i sprzedaży w wysokości 169 000 ton (143 000 ton), co jest poziomem wyższym niż przed pandemią.

W przypadku Rottneros – segment celulozy – przychody za trzeci kwartał wzrosły o 12% do 570 mln SEK (508 mln SEK) a EBITDA sięgnęła 130 mln SEK (33 mln SEK). Wielkość produkcji w tym okresie wyniosła 92 200 ton (110 200 ton) z powodu planowanego postoju remontowego, który nie miał miejsca w porównywalnym okresie 2020 r. Ceny celulozy ustabilizowały się na wysokim poziomie i notujemy duży popyt.

Po zakończeniu okresu sprawozdawczego przedstawiliśmy naszą nową strategię Grupy na lata 2022-2030. Realizując Strategii 4P zmierzamy w kierunku bardziej zrównoważonego, zdywersyfikowanego i szybko rozwijającego się biznesu z lepszymi marżami i wyższą rentownością. Bazując na synergii i kompetencjach z dwóch istniejących segmentów – papieru i celulozy, które będą dalej rozwijane – rozbudowujemy biznes o segmenty opakowań i energii. Celem nowej strategii jest zwiększenie EBITDA o 70 proc. i marży EBITDA do 15 proc. do 2030 r. Łączne inwestycje mają przekroczyć 1,5 mld PLN na lata 2022-2030, a Grupa osiągnie neutralność emisyjną najpóźniej do 2035 r.

Rozwój Arctica będzie opierał się na czterech filarach: papier, celuloza, opakowania i energia. Pierwszy krok w tym kierunku zrobiono pod koniec października, kiedy Arctic Paper i Rottneros podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju produkcji tacek z formowanego włókna celulozowego na terenie Arctic Paper w Kostrzynie. Planuje się, że wspólne przedsięwzięcie uzyska pełne zdolności operacyjne do końca 2023 r. i będzie generować roczne przychody w wysokości 9-11 mln EUR. Oczekuje się, że inwestycja wyniesie 12-15 milionów EUR. W nowym zakładzie produkowane będzie 60-80 milionów tacek z włókna celulozowego, które mogą wytrzymać ciepło. Jest to doskonałe rozwiązanie dla szybko rozwijającego się rynku dań gotowych.  

Nowa strategia wskazuje nam kierunek na przyszłość. Biorąc to pod uwagę i nasze mocne skonsolidowane wyniki, mam pewność, że zmierzamy we właściwym kierunku.

Michał Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus