Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BNP Paribas Bank Polska wypracował 132 mln zł zysku netto w II kw. 2021 r.

Udostępnij

Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska w II kw. tego roku realizuje wzrosty sprzedaży produktów i usług bankowych, efektywnie wykorzystując oznaki rynkowego ożywienia. Liczba Klientów banku po raz pierwszy w historii przekroczyła 4 mln. W okresie od kwietnia do czerwca br. Grupa wypracowała 132 mln zł zysku netto, zaś w całym pierwszym półroczu 296 mln zł.

– Potrafimy wykorzystywać szanse, jakie niesie rynkowe ożywienie, czego dowodem jest kontynuacja bardzo dobrych wyników sprzedaży w obszarze detalicznym oraz powrót do wzrostu wolumenów kredytowych w bankowości korporacyjnej. Osiągnęliśmy kwartalny wzrost dochodów odsetkowych i prowizyjnych przy utrzymaniu kosztów na stabilnym poziomie i dobrej jakości portfela kredytowego. Istotnym czynnikiem ryzyka pozostaje to związane z portfelem kredytów frankowych, którego wpływ na wyniki banku jest wyraźniejszy niż w poprzednich kwartałach. Nadal intensywnie pracujemy nad dalszą transformacją banku i dostosowaniem do nowej cyfrowej rzeczywistości. Bardzo ważnym elementem naszej aktywności biznesowej w skali całego banku jest rozwój zrównoważonego finansowania i pozytywna bankowość – mówi Przemek Gdański, Prezes Zarządu BNP (BNPPPL).

Główne informacje biznesowe – II kw. 2021 r.:

  • Wartość portfela kredytów brutto Klientów indywidualnych: wzrost o +12,2% r/r (+3,4% k/k)
  • Wartość portfela kredytów brutto Klientów instytucjonalnych: spadek o -1,5% r/r (+3,8 k/k)
  • Sprzedaż kredytów hipotecznych: 1 756,4 mln zł, wzrost o +17,9% r/r (+22,2% k/k)
  • Sprzedaż kredytów gotówkowych: 966,3 mln zł, wzrost o +121,2% r/r (+25,2% k/k)
  • Na koniec czerwca 2021 r. liczba użytkowników korzystających z kanałów zdalnych wyniosła 1,4 mln, zaplikacji mobilnej GOmobile korzystało 784 tys. (+46,3% r/r, +7,8% k/k)

Kluczowe informacje finansowe – II kw. 2021 r.:

  • Suma bilansowa: 124,0 mld zł, +4,5% r/r (+1,6% k/k)
  • Kredyty Klientów brutto: 83,1 mld zł, +4,0% r/r (+3,6 % k/k)
  • Depozyty Klientów: 95,8 mld zł, +2,2% r/r (+1,4% k/k)
  • Wynik z działalności bankowej: 1 150,0 mln zł, -3,3% r/r (-0,1% k/k)
    • Wynik odsetkowy: 758,6 mln zł; -0,6% r/r (+3,5% k/k)
    • Wynik prowizyjny: 249,8 mln zł; +24,7% r/r (+1,0% k/k)
    • Wynik na działalności handlowej: 173,8 mln zł; -8,4% r/r (+9,9% k/k)
  • Ogólne koszty administracyjne, łącznie z amortyzacją: 574,5 mln zł, +0,6% r/r (-13,6% k/k)
  • Koszty ryzyka kredytowego: kwartalnie 36 pb wobec 103 pb rok wcześniej, narastająco: 33 pb wobec 104 pb rok wcześniej, potwierdzające dobrą jakość portfela kredytowego
  • Rentowność: ROE 4,9% (-1,0 pp r/r), C/I 53,9% (-0,7 pp r/r)
  • Stabilna pozycja płynnościowa – wskaźnik L/D: 83,3% (2,2 pp r/r)
  • Bezpieczna pozycja kapitałowa – współczynnik kapitału Tier 1: 13,28%

W II kw. 2021 r. Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska wypracowała zysk netto na poziomie 132 mln zł (‑19,5% k/k, -39,8% r/r). W całym pierwszym półroczu zysk netto wyniósł 296 mln zł (-11,4% r/r). Różnice wynikają z efektu bazy – pozytywne zdarzenia jednorazowe podniosły wynik II kw. 2020 r. o ok. 45 mln zł. Z drugiej strony w II kwartale bieżącego roku wynik został obciążony wyższymi niż w poprzednich kwartałach kosztami rezerw na kredyty frankowe. Rezerwa zawiązana na roszczenia z tytułu umów kredytów mieszkaniowych w CHF w II kw. 2021 r. wyniosła 187,1 mln zł.

Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska odnotowała wzrost wyniku z tytułu odsetek do 759 mln zł (+3,5% k/k), jak również wyniku z tytułu opłat i prowizji do 250 mln zł (+1,0% k/k) w porównaniu z I kw. Wyższy był także wynik z działalności handlowej, który osiągnął poziom 174 mln zł (+9,9% k/k). Bank wykorzystał ożywienie rynkowe w II kw. br., co jest widoczne w kontynuacji wzrostów sprzedaży wszystkich kluczowych produktów bankowości detalicznej oraz w odbiciu trendu i wzroście wolumenów sprzedaży kredytów dla Klientów korporacyjnych.

Bank osiągał kwartalne wzrosty wartości portfela kredytów zarówno w segmencie Klientów indywidualnych (+3,4% k/k, +12,2% r/r), jak i instytucjonalnych (+3,8% k/k, -1,5 r/r). Odnotował wyższe wolumeny sprzedaży kredytów hipotecznych (+22,2% k/k, +17,9% r/r) oraz pożyczek gotówkowych (+25% k/k, +121% r/r). Pozytywnym sygnałem jest zwiększająca się aktywność Klientów biznesowych, która przełożyła się na przyspieszenie wzrostu wartości portfela kredytów udzielonych przedsiębiorstwom (+4,8% k/k i -0,9% r/r).

W II kw. nastąpił dalszy wzrost poziomu depozytów Klientów instytucjonalnych (+3,6% k/k, +2,8% r/r) i niewielki spadek w obszarze depozytów Klientów indywidualnych (-1,1% k/k, +1,5% r/r). Łączne saldo depozytów zwiększyło się o 1,4% w ujęciu kwartalnym i 2,2% w ujęciu rocznym. Grupa utrzymała również pozytywny trend wzrostu wolumenu produktów inwestycyjnych (+6,2% k/k, +54,5% r/r), jak również wartości aktywów w zarządzaniu (+6,2% k/k, +60,7% r/r) oraz poprawą wyniku prowizyjnego.

W II kw. koszty działania i amortyzacji były niższe o 13,6% wobec I kw. tego roku (-0,1% bez uwzględnienia kosztów BFG), a w ujęciu rok do roku wzrosły zaledwie o 0,6% (+2,2% bez uwzględnienia kosztów BFG).

Koszty ryzyka w II kw. wyniosły 71 mln zł i były o 64,5% niższe niż rok wcześniej oraz 18,1% wyższe w porównaniu do poprzedniego kwartału. Potwierdza to jakość portfela kredytowego. Zauważalna jest także dobra płynność finansowa Klientów. W całym pierwszym półroczu koszty ryzyka wyniosły 33 pb i były o 71 pb niższe niż w analogicznym okresie 2020 r. Spadek ten był głównie efektem niższych rezerw kredytowych na poczet ryzyka związanego z wpływem pandemii na sytuację finansową Klientów. Udział kredytów mieszkaniowych CHF w całym portfelu kredytowym banku spadł do 5,3% na koniec czerwca br. Wpływ rezerw na postępowania dotyczące kredytów mieszkaniowych CHF na wyniki pierwszego półrocza 2021 r. wyniósł 259 mln zł. Łączna wartość rezerw z tego tytułu według stanu na 30 czerwca 2021 r. wyniosła 458,7 mln zł, co oznacza poziom pokrycia wartości dochodzonych roszczeń na poziomie 90,5%.

Grupa utrzymuje bezpieczną pozycję kapitałową ze wskaźnikami powyżej minimalnych wymagań regulacyjnych. Współczynnik Tier 1 wyniósł 13,28% na koniec czerwca 2021 r.

Zrównoważone finansowanie i pozytywna bankowość

Bank konsekwentnie wzmacnia pozycję bankowego lidera w obszarze ESG oraz buduje tożsamość marki w oparciu o zaangażowanie społeczne i środowiskowe, systematycznie rozszerzając ofertę produktów i usług wspierających zrównoważony rozwój.

W pierwszym półroczu 2021 r. wartość „zielonego finansowania” udzielonego przez bank wyniosła 842 mln zł (+71% r/r), z czego 669 mln zł to finansowanie udzielone w samym II kw. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku bank sfinansował ponad 6,8 tys. instalacji fotowoltaicznych dla prosumentów, tj. o 54% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Liczba kredytów na zieloną zmianę, udzielonych Klientom indywidualnym sięgnęła 13,6 tys. Równocześnie bank kontynuował finansowanie dużych inwestycji związanych z OZE (finansowanie udzielone na rzecz m.in. Eques Fotovoltaica 2 FIZ, Qair Polska, Aberdeen Standard Investments).

Jednocześnie Bank pomaga Klientom w zwiększaniu świadomości dotyczącej wpływu ich działalności na środowisko naturalne. W II kw. użytkownicy portalu agronomist.pl uzyskali dostęp do kalkulatora AgroEmisja. To pierwsze dostępne w języku polskim rozwiązanie pozwalające rolnikom szacować wielkość emisji gazów cieplarnianych.

Dalsza digitalizacja

Priorytetem Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska jest dalsza digitalizacja dostępu do produktów i usług bankowych. Ze zdalnych kanałów dostępu korzysta już 1,4 mln Klientów banku. Na koniec II kw. z aplikacji GOmobile korzystało 784 tys. użytkowników (+8% k/k). Wzrosła również liczba transakcji mobilnych (9,9 mln, +12% k/k), transakcji BLIK (3,9 mln, +14% k/k) oraz tokenów w cyfrowych portfelach (288 tys., +11% k/k). Rosnącą popularnością cieszy się również autoryzowanie dokumentów podpisem elektronicznym Autenti (ok. 173 tys. sygnowanych dokumentów w II kw., +13% k/k). Dzięki polityce paperless w pierwszej połowie 2021 r. bank ograniczył emisję dwutlenku węgla o 3,2 tony oraz zużycie wody o 87 m3.

Na koniec czerwca 2021 r. BNP Paribas Bank Polska obsługiwał ponad 4 mln Klientów. Miał 446 oddziałów bankowości detalicznej i biznesowej, z czego w 131 placówkach obsługa gotówkowa była realizowana wyłącznie w urządzeniach samoobsługowych. 61 oddziałów banku posiadało certyfikat „Obiekt bez barier” potwierdzający, że są one przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus