Sztandarowy projekt badawczo-rozwojowy FER (FERRUM) nabiera tempa. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przyznało 11 288 tys. zł wsparcia na realizację projektu „Detektor naprężeń krytycznych rurociągów stalowych”. Za jego realizację odpowiada Konsorcjum Naukowe „SMART-PIPE”. Jest to wspólne przedsięwzięcie FERRUM S.A., Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz firmy SHM System.
„Detektor naprężeń krytycznych rurociągów stalowych” został pozytywnie oceniony w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014- 2020, Działanie 1.1 "Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałanie 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Całkowity koszt projektu wynosi 15 508 765,00 zł, a wnioskowana i rekomendowana kwota o dofinansowanie to 11 288 081,95 zł.
- Pozytywna rekomendacja NCBR i otrzymanie dofinansowania to kolejne potwierdzenie kierunku działań FERRUM S.A. związanych z badaniami i rozwojem oraz udanej współpracy polskiego biznesu i nauki. Idea powstania inteligentnej rury „smart pipe” to odpowiedź na potrzeby rynku. Inwestorzy oraz firmy odpowiedzialne za serwisowanie i nadzór nad rurociągami przewodowymi oczekują od wykonawców coraz dłuższych terminów gwarancji oraz zapewnienia warunków, które pozwolą na stały nadzór nad eksploatowanym rurociągiem. W mojej ocenie mariaż doświadczeń i know-how polskiego lidera w produkcji rur z unikalną technologią firmy SHM System, wsparte wszechstronną wiedzą AGH jest gwarancją sprawnego opracowania i wdrożenia nowoczesnego produktu, który sprosta potrzebom rynku - podkreśla Krzysztof Kasprzycki, prezes FERRUM S.A.
Celem projektu jest opracowanie systemu monitorowania rurociągów. Unikatowe rozwiązanie pozwoli na precyzyjne określenie zarówno aktualnego stanu technicznego, jak również żywotności instalacji oraz będzie miało kluczowy wpływ na bezpieczeństwo użytkowania. W ocenie FERRUM S.A. monitorowanie rurociągów poprzez zastosowanie „smart pipe”, pozwoli w dłuższym terminie na wydłużenie czasu ich eksploatacji. Najważniejszą cechą „inteligentnej rury” ma być automatyczne, nieprzerwane i zdalne monitorowanie pracy rurociągu. To umożliwi podjęcie działań przed wystąpieniem ewentualnej awarii.
W kontekście rozwoju projektu „Detektor naprężeń krytycznych rurociągów stalowych” szczególnego znaczenia nabiera planowana europejska sieć szkieletowa dla technologii wodorowych. Komisja Europejska ogłosiła, że dąży do zapewnienia pełnej integracji infrastruktury wodorowej w planowaniu infrastruktury, w tym poprzez przegląd transeuropejskich sieci energetycznych oraz prace nad dziesięcioletnimi planami rozwoju sieci.