Pierwszy kwartał 2021 roku przyniósł spodziewane ochłodzenie rynku. W wyniku rosnącej fali zachorowań, lockdown objął całą gospodarkę. Społeczna izolacja oraz przestrzeganie zasad DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka) przyczyniły się do istotnego spadku liczby zachorowań grypowo-przeziębieniowych. Znacznie mniej pacjentów odwiedziło apteki. W konsekwencji obroty na rynku spadły o 18% w porównaniu do bardzo wysokich obrotów ubiegłorocznych, ale były też niższe o niemal 5% w porównaniu do roku 2019.
Grupa w I kwartale 2021 roku utrzymuje pozycję lidera w rankingu satysfakcji klienta we wszystkich badanych przez Monitor Apteczny kategoriach - dystansuje duże i jednocześnie wygrywa z większością średnich i małych hurtowni. W tym okresie NEUCA uzyskała najwyższy w swojej historii wskaźnik NPS - 66 punktów. Grupa NEUCA zwiększyła udziały rynkowe w ujęciu rocznym o 0,7 pkt proc. do 31,5%. W obszarze aptek niezależnych udziały wyniosły 36,4% (+2,4 pkt proc. r/r). Rekordowy poziom zaufania do spółki ma wpływ na sukces programów partnerskich Partner+, Partner i IPRA. Grupa po raz pierwszy przekroczyła liczbę 3 tys. aptek uczestniczących w programach. W okresie styczeń-marzec do programów 183 nowe apteki.
Łączna sprzedaż Grupy NEUCA po trzech miesiącach 2021 roku wyniosła 2,3 mld zł, przy zysku operacyjnym w wysokości 64,7 mln zł. W efekcie zwiększenia udziałów w rynku ogółem (31,5% w 1Q 2021 wobec 30,8% w 1Q 2020), spadek poziomu sprzedaży Grupy (-12,8%) jest znacznie niższy od rynkowego (-18,0% r/r). Wynik dodatkowo wspierają działania efektywnościowe. Konsekwentna realizacja strategii NEUCA pozwoliła w skali całej Grupy na osiągnięcie w I kwartale zysku netto przekraczającego 50 mln zł, tj. przewyższającego bardzo dobry rezultat z analogicznego okresu 2020 roku (49,5 mln zł). W segmencie biznesów pacjenckich w pierwszym kwartale Grupa zrealizowała przychody z obszaru przychodni, badań klinicznych oraz telemedycyny na poziomie 63 mln zł (+58,7% r/r), przy zysku EBIT w wys. 10,3 mln zł (vs 1,5 mln zł r/r).