- Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 5,81 mld zł. Spadek o niespełna 2% r/r związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów robionych na zapas w marcu 2020 r.
- Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 115,9 mln zł, co oznacza spadek o 8% r/r, głównie ze względu na słabsze rezultaty segmentu detalicznego.
- Na początku 2021 r. Grupa Eurocash wdrożyła program naprawczy w części sklepów własnych, którym objętych zostało 180 placówek.
– Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów EUR (EUROCASH), w pierwszym kwartale tego roku spadła o 4,8% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku, kiedy to wszyscy musieliśmy stawić czoła pierwszej fali pandemii COVID-19. Towarzyszyły jej wzmożone zakupy na zapas przed zamrożeniem gospodarki. Patrząc na wyniki pierwszego kwartału br. należy zatem uwzględnić wysoką bazę porównawczą. Na tle rynku spadek sprzedaży Grupy Eurocash o niespełna 2% można uznać za dobry rezultat
– powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, oraz w formacie Eurocash Gastronomia, z uwagi na wciąż obowiązujące restrykcje dotyczące placówek gastronomicznych. W segmencie detalicznym zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku, a sprzedaż do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum nawet wzrosła o ponad 4%. Sprzedaż segmentu Projekty zwiększyła się natomiast trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco
– wskazał Jacek Owczarek.
Hurt: wzrost rentowności wraz z postępem cyfryzacji
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w I kwartale br. wzrost wyniku EBITDA o 10% r/r do 117,7 mln zł, pomimo spadku sprzedaży o 4% do 4,18 mld zł.
– Znaczący wzrost rentowności w hurcie to głównie efekt dalszej cyfryzacji, w tym dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem eurocash.pl. Z oferowanych przez nas rozwiązań e-commerce i digitalizacji w hurcie korzysta już ponad 25 tys. przedsiębiorców w różnych kanałach dystrybucji, co odpowiada 37% sprzedaży segmentu hurtowego, która może być zrealizowana przy użyciu narzędzi eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek.
Detal: program naprawczy we własnych sklepach sieci Delikatesy Centrum
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale br. wyniosła 1,48 mld zł i była na zbliżonym poziomie jak przed rokiem (-0,6% r/r). EBITDA tego segmentu wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.
– Spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum. Pod względem efektywności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Naszym celem jest, aby „równały w górę” do najlepszych. Na początku br. wdrożyliśmy program naprawczy, do którego wytypowaliśmy 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożyliśmy w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.
Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec I kwartału 2020 r. liczyła 1586 sklepów (976 franczyzowych i 610 własnych), w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.
Projekty: mocny start frisco.pl we Wrocławiu, od maja w Poznaniu, a niedługo kolejne duże polskie miasta
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła blisko 119 mln zł i była o 212% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki konsolidacji Frisco (od połowy 2020 r. Eurocash jest właścicielem 100% akcji tego e-supermarketu) oraz dynamicznemu rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben.
– Frisco, które od kilku lat jest niekwestionowanym liderem na warszawskim rynku e-grocery, przed kilkoma miesiącami udanie zadebiutowało we Wrocławiu, a na początku maja pojawiło się również w Poznaniu. Docelowo, wygodne zakupy na frisco.pl będą mogli robić mieszkańcy wszystkich dużych miast w Polsce. Rozbudowana sieć dystrybucyjna Grupy Eurocash pozwala znacząco ograniczyć koszty ekspansji Frisco w kolejnych miastach – zapowiedział Jacek Owczarek.
Grupa Eurocash planuje również kontynuować ekspansję wszystkich pozostałych konceptów rozwijanych w ramach segmentu Projekty: Duży Ben, abc na kołach i Kontigo
Raport okresowy kwartalny skonsolidowany 1/2021 QSr
WYBRANE DANE FINANSOWE | w tys. | zł | w tys. | EUR |
1 kwartał(y) narastająco / 2021 okres od 2021-01-01 do 2021-03-31 | kwartał(y) narastająco / okres od 2020-01-01 do 2020-03-31 | 1 kwartał(y) narastająco / 2021 okres od 2021-01-01 do 2021-03-31 | kwartał(y) narastająco / okres od 2020-01-01 do 2020-03-31 | |
SKONSOLIDOWANE | ||||
Przychody ze sprzedaży | 5,812,095 | 5,919,101 | 1,277,580 | 1,369,338 |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | (33,620) | (10,410) | (7,390) | (2,408) |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | (65,876) | (65,555) | (14,481) | (15,166) |
Zysk (strata) netto z działalności kontynuowanej | (70,912) | (62,004) | (15,587) | (14,344) |
Zysk (strata) netto | (70,912) | (62,004) | (15,587) | (14,344) |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | (21,759) | (39,619) | (4,783) | (9,165) |
Środki pieniężne netto wykorzystane w działalności inwestycyjnej | (43,828) | (58,619) | (9,634) | (13,561) |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | 63,405 | 73,297 | 13,937 | 16,957 |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | (2,182) | (24,941) | (480) | (5,770) |
Średnia ważona liczba akcji zwykłych | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 |
Średnia ważona rozwodniona liczba akcji zwykłych | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 |
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w PLN / EUR) | (0.51) | (0.44) | (0.11) | (0.10) |
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w PLN / EUR) | (0.51) | (0.44) | (0.11) | (0.10) |
Stan na dzień | 31.03.2021 | 31.12.2020 | 31.03.2021 | 31.12.2020 |
Aktywa | 8,306,800 | 8,065,789 | 1,782,460 | 1,747,809 |
Zobowiązania długoterminowe | 2,335,492 | 2,137,168 | 501,146 | 463,112 |
Zobowiązania krótkoterminowe | 5,031,022 | 4,925,780 | 1,079,549 | 1,067,387 |
Kapitał własny | 940,286 | 1,002,841 | 201,765 | 217,310 |
Kapitał podstawowy | 139,163 | 139,163 | 29,861 | 30,156 |
Liczba akcji zwykłych | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 |
Rozwodniona liczba akcji zwykłych | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 | 139,163,286 |
Wartość księgowa na jedną akcję (w PLN / EUR) | 6.27 | 6.72 | 1.35 | 1.46 |
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w PLN / EUR) | 6.27 | 6.72 | 1.35 | 1.46 |
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda (w PLN / EUR) | - | 3,323.00 | - | 720.08 |
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w PLN / EUR) | - | 0.02 | - | 0.01 |